2025-02-05, 18:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Lite överraskande om man har lånat någons ID-kort, mobiltelefon, bankkort m.m., samtidigt som man inte har några av sina egna grejer. Hur vanligt är det? Jag har aldrig gått runt med andras ID och värdesaker utan att ha mina egna. Hur som helst borde väl närmaste i de flesta fall kunna identifiera sin närmaste utifrån utseende, men även kläder, smycken m.m.

Man låter inte ens anhöriga identifiera en avliden, än mindre låter man kreti och pleti inspektera ett antal lik i hopp om att någon känner igen en avliden som anhörig.

Vilken galning som helst kan påstå vad som helst.

Ponera att en galning anmäler en anhörig saknad och bereds tillträde att syna ett lik och falskeligen påstår att det är NN.

Nej, så kan det inte gå till och gör det inte heller mer än i sagornas värld.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var det verkligen folk på SFI han sköt ger det högerextrema vibbar. Han ska dock tydligen ha gått på skolan 2021, vilket kan indikera någon sorts hämndaktion för mobbning. Fast det var ganska längesen vilket sänker troligheten för det en aning...

Det är ju bara 4 år sedan. Och GM var 31 år* då. Man blir väl knappast mobbad i 30-årsåldern?

*Rent apropå för övrigt: När man passerat 30 är 4 år ett ögonblick. Jag som närmar mig 40 får ibland påminna mig själv att det inte fortfarande är 2021...
Senast redigerad av fluff995 2025-02-05 kl. 18:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling1814
Enl Norska VG blev det avlossad långt över 200 skott.

Såklart vet vi inte än om detta stämmer.

https://www.vg.no/nyheter/i/25ggXq/norske-fabian-backlund-16-havnet-midt-i-skoleskytingen-i-orebro-trodde-jeg-skulle-doe

Ur artikeln: "– Så ble det en pause på kanskje en halvtime, så begynte de igjen. Det hørtes ut som et automatvåpen. Veggene og gulvet ristet."

En paus på en halvtimme? Hur är det möjligt?
Citera
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var det verkligen folk på SFI han sköt ger det högerextrema vibbar. Han ska dock tydligen ha gått på skolan 2021, vilket kan indikera någon sorts hämndaktion för mobbning. Fast det var ganska längesen vilket sänker troligheten för det en aning...

Fast han var så konstig person han gick med luva neddragningen och handen över ansiktet och munnen och inte talade alls när han var yngre, vilket indikerar han kanske kan göra hur underliga saker som helst?
Om det var 2021 så var det inte längesen. En sjuk, inbunden person som GM kan nog idissla sina oförrätter i all evighet. Det finns folk som hämnas 30 år efter att ha upplevt sig svikna eller felaktigt/orättvist behandlade. Så en period om fyra år är ingenting i sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Jag förstår, välformulerat.
Det jag inte förstår är varför en person skall ha examen livet ut utan att ha uppföljning. Händer mycket på några decennier.
Och varför görs inte regelbundna koll på individer och deras hälsa?
Hur kan en person som RA få ut licens på vapen? Den personens hälsa och mående borde fångats upp. Obegripligt faktiskt.
Finns inte resurser, ja då är väl det ett högprioriterat område att fördela extra resurser till. Det våra skattepengar ska gå till.

Dels sker det slagning hos polisen i deras register dagligen för att fånga upp vapentillstånd som ska dras in/förverkas.
Dels så har vi anmälningsplikt här i landet så sjukvården ska anmäla till Polisen om de befarar att det är en vapenägare med problem.
Anmälningsplikt, skjutvapen bl a
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Även om det skulle vara så att han dödat 9 etniskt svenska och 1 med utländskt påbrå så kommer det ändå viftas med rasistkortet.
Citera
2025-02-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vilka var de som sa att de var nån afrikan? Herrejävlar vad fel🤣 de va nån psyksjuk svensk, dock e de synd att idioten lyckades ta sitt eget liv, hade gärna sätt han ruttna bort på livstid som breivik

Förekom riktigt "kloka" teorier där i början. Rätt uppenbart redan från start att det var högst osannolikt en icke svensk som var MGM. 🙃 Men, är ju standard att slänga ur sig att det är en individ med utländskt påbrå oavsett händelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Polisen har knappt resurser att lösa sprängningarna eller stoppa rekryteringen av unga.

Skall de börja jaga folk som sköter sig i "förebyggande syfte"?

Som jag tidigare sagt, de flesta som är olämpliga visar genom bristande vandel sin olämplighet.
Skall vi nu förbjuda jakt för socialt isolerade människor? Hur fan skall det funka? Vilka krav sätter vi som inte inkluderar Norrlänningar som har samlat ihop tillräckligt för att pensionera sig vid 35?

Är ju precis därför det är viktigt att lägga resurser på att fånga upp dessa olämpliga. Att bara leva isolerat är inte anledning nog men det är en helhetsbild.
Nånstans finns en gräns för när det är direkt olämpligt att som person inneha vapen.
Det borde alla inse.
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Artikel om idioterna på flashback. Ni vet vilka ni är som pekade ut fel person.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/han-pekades-felaktigt-ut-som-skytten-i-orebro
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling1814
Enl Norska VG blev det avlossad långt över 200 skott.

Såklart vet vi inte än om detta stämmer.

https://www.vg.no/nyheter/i/25ggXq/norske-fabian-backlund-16-havnet-midt-i-skoleskytingen-i-orebro-trodde-jeg-skulle-doe

Terror. Hot mot staten genom att skapa splittring bland invånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Haha ja testa det själv om du hamnar i samma läge. Bara för skytten att öppna dörren och blåsa skallen av dig.

Så mycket dumt som skrivs här

Vadå dumt? Varför skulle skytten gå in på en olåst toalett?

Det är ju när han ser att den är låst som han förstår att någon är där. Ingen skulle väl gömma sig på toaletten utan att låsa, då kommer han inte kollar där ens.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Den här förklaringen ”jag mådde dåligt” låter rätt B.

Nån form av motiv finns.

Han ska ha fått sitt ekonomiska bistånd indraget på grund av att han inte sökt tillräckligt med jobb. Gissningsvis kan detta varit triggern. Folk pratar nu om att medarbetare på Socialtjänsten saknas, dock inga uppgifter om att dessa ska ha varit på skolan men möjligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in