2025-02-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Tror man ska vara väldigt försiktig med att beskylla föräldrar och anhöriga. Detta är nog en stor chock för dom.

Att ha ett udda barn i detta fall ”ett vuxet barn” innebär inte med automatik att något sånt här fruktansvärt ska hända.
Klart föräldrarna har ett ansvar. Dom har ju uppfostrat en 35-årig som aldrig jobbat en dag. Vem finansierade Richards utlandsresor???
Citera
Medlem
tuggishs avatar
Den här förklaringen ”jag mådde dåligt” låter rätt B.

Nån form av motiv finns.

Ex någon isolerad med diagnoser som spenderar mycket tid på internet och odlar hatiska åsikter mot tex invandrare. Är man isolerad och har problem är det lättare att köpa starka vinklingar och teorier.

Breivik var isolerad innan han begick sina dåd. Satt i en lada och planerade massor. Levde helt på internet och bollade sina åsikter där.

Det hela lär visa sig när man blåser igenom GMs dator.

Men det här ”mådde dåligt” känns som en konstig ursäkt. Visst man mår dåligt som sen leder till skeva idéer. Kan media mörka hans agenda för att inte piska upp saker?
Citera
Medlem
Extremeflys avatar
Hade man tagit höjd för sprängmedel? Eller hur funkar sådant kring såna här övningar när man har det?

Idag används det mycket bomber som folk vet, Ponera att en klass låser in sig och GM placerar sprängladdning vid dörren. Alternativt startar en eld.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Hörde från en expert att man ska skilja på jaktlicens och tävlingslicens.
Hagelvapen för tävling får ha fler skott i magasinet.
Dock inte troligt att han var aktiv i en förening om han nu var så isolerad. Det är ett av kraven.

Du får använda ett jaktvapen för sport och tävlingsskytte och kan då ha större mag.
Du får inte använda sportlicensvapen för jakt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Är det inte dumt att låsa in sig på toaletten när något sådant här sker?

Om skytten går förbi kommer han ju se att toaletten är låst och förstå att någon gömmer sig där, då kan han skjuta genom dörren.

Om man gömmer sig på toaletten är det väl smartare att INTE låsa, då kommer skytten i reflektera att det skulle vara någon på en olåst toalett.

Haha ja testa det själv om du hamnar i samma läge. Bara för skytten att öppna dörren och blåsa skallen av dig.

Så mycket dumt som skrivs här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Lite överraskande om man har lånat någons ID-kort, mobiltelefon, bankkort m.m., samtidigt som man inte har några av sina egna grejer. Hur vanligt är det? Jag har aldrig gått runt med andras ID och värdesaker utan att ha mina egna. Hur som helst borde väl närmaste i de flesta fall kunna identifiera sin närmaste utifrån utseende, men även kläder, smycken m.m.
Det kräver att det finns ett ansikte att se, teoretiskt. Men man använder inte visuell identifiering via anhöriga i Sverige. Däremot kan man fråga anhöriga om tatueringar, tandbryggor, smycken, kläder etc. Men det tar lite tid att sitta ner och göra det med 10 personers anhöriga. De gjorde det i går kväll och i dag. Men det går inte att lösa på 10 min…
Citera
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Några frågetecken här tycker jag:
1. Vad levde han på? Nolltaxerat i åratal. Han måste ha ärvt/vunnit pengar? Eller har föräldrarna hållit honom under armarna?
2. Han hade tydligen vapenlicens för jakt. Det kostar pengar att jaga, man måste ha tillgång till jaktmark och man gör det i regel inte ensam. Passar inte in i bilden av GM, som helt asocial och en person med ytterst begränsad ekonomi.
3. Var det en bostadsrätt eller hyresrätt han bodde i? Hur får man en hyresrätt om man inte har någon inkomst?
1. säkert soc/fk
2. han kan ha ärvt vapnen och tagit licens för att behålla dem. Nej man behöver ingen jaktmark.
Dock märkligt att han inte tvingats sälja dem om han erhållit soc/existensminimum. Nackdelen med att ej samköra register!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Otroligt att lärare kan säga åt elever att sitta under bord i 2 timmar, varför tog de sig bara inte ut genom ett fönster?

Lärarna följde direktiven i en app och utifrån vad de tränats till. Tydligen ger inrymning färre dödsoffer än om folk börjar springa ut.
Citera
2025-02-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Vad in i helvete, de flesta jakt-fanatiker jag känner (de som lever på jakt) hade knappt 3 godkända betyg på högstadiet.

Sluta försök förbjuda allt som ger folk glädje och mening och se istället hur vi kan skapa ett bättre samhälle där vi tar hand om de som behöver omsorg, i somliga fall eventuellt med tvång.

Svar nej! Det är inte en självklarhet att få ha vapen. Du som person måste vara lämplig att ha det som något "roligt".
Lägg märke till att jag menar inte man ska förbjuda det, däremot skall olämpliga personer INTE få ha vapen.
Fullkomligt självklart.
Citera
Medlem
Han är väldigt gammal för att begå en skolskjutning. Det tyder på att han är mentalt kvar i skolåldern. Även om han nu var ute efter invandrare (vilket jag inte tror) så ville han att det skulle ske i skolmiljö. Varför inte bara attackera en moské om man är ute efter att knäppa muslimer liksom?

Vilken 35-årig man skänker ens skolan en tanke liksom? Hade det varit en edgy 18-åring som såg upp till Columbine-duon hade det varit mer förståeligt men vad jag förstår det har gärningsmannen inte satt sin fot i skolan på 15 år.

Kan det vara ett sätt att försöka bearbeta att han misslyckades totalt i skolan? Att det var där han insåg hur oduglig han var?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
En sak som jag skulle vilja förstå är varför polisen verkade gå in först efter att två helikoptrar från Stockholm hade landat på plats långt efter skjutningen.
Det skrevs tidigt om att det var ca 30-40 polisbilar på plats och man såg bilder på många.
Vad det rökbomben som stoppade polisen?

Vad hade hänt om GM hade valt att fortsätta skjuta istället för att kort efter ta sitt eget liv, eller om det hade varit flera GM?
Han hade ju kunnat få med många fler liv känns det som.
Var det nödvändigt att vänta och varför isf?
Tänker på alla inlåsta stackare som fick vänta så länge i total ovisshet.

Dom gick in innan helikopter med grönklädda IS anlände. Den första gruppen som gick in var 6 st svartklädda poliser med automatvapen, dessa kom ifrån en svartlackerad pikébuss.
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
11 döda och 5 el 6 skadade... Ink GM

Cirkulerar så mycket olika siffror, svårt att veta vad som stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in