2025-02-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Hellner
Två saker sum får mig att undra. Polisen duckade på frågan om det var dom som skjöt gm. Sedan säger man at gm hade licens för vapnet ett jaktvapen? Då måste han ha modifierat det, väldigt många skott skjöts på en gång.
Flera magasin, eller modifierat magasin. Men det gick ändå ganska lång tid mellan skotten så behöver inte ha varit modifierat alls, byta magasin går fort.
Citera
2025-02-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Den här tråden har verkligen dragit till sig varenda psykfall som finns på flashback.
Amen på det.
Igår satt två miljoner vita män och kokade ihop allt till den grad att Flashbacks servrar gick ner.
Citera
2025-02-05, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag är van jägare.

I de filmer som läckt ut så går det åtminstone några sekunder mellan varje skott, det är gott om tid att ladda om ett enkelt repetergevär även för en nybörjare - med halvautomat hade skotten kommit mycket snabbare.

På de videos som filmar de första skotten skjuter han av många skott på några sekunder. Inte tid för omladdning. Filmer från toan är senare och då går det mellanrum. Förmodligen för han skjuter när han ser folk men det är inte många kvar.
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockietiger
Vart finns videorna?

Här har du videos från en uzbek på toaletten, som försöker göra ”bra content.”

https://gofile.io/d/qIaCIe

/AI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quiksilverr
Är det inte mycket märkligt och väldigt ovanligt att exakta antalet döda/skadade inte skrivs ut väldigt omgående vid denna typ av händelse?

Rimligt bör ju polisen sökt av hela platsen för händelsen inom 2 timmar från att gm bekräftats död. Således bör ju informationen finnas relativt exakt?

Varför har inga uppgifter alla om antalet skadade nämnts i några medier? Är det 0 skadade och bara döda av de som träffades?

Antal skadade är såpass många att det är svårt att få överblick. Man vill inte gå ut men information som ej är korrekt. Flera skadade har uppsökt sjukhus men inte alla och sjukhuset är i stabsläge vilket innebär att prioriteringsordningen kring rutiner är annorlunda varpå exakta siffror är oklar information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Mr koll har snurrat till det då:
R A flyttade till sin nuvarande lägenhet för 13 år sedan (den 1 juli 2011).
D A Flyttade till sin nuvarande lägenhet för 7 år sedan (den 1 augusti 2017)
D A flyttade in till sin lägenhet i fastigheten samma år som 1 ytterligare person (Rickard) gjorde det

Det kan vara tillsnurrat, det vet jag inte.
Men denne Rick*ard, som texten beskriver, ska fortfarande bor kvar.
Och R.A är den enda Rick*ard som bor i trappuppgången.
Så det är ju vart det är tillsnurrat i sådana fall.

Nu vet jag inte om det var du som diskuterade lägenhetsstorlek, men de har högst troligt identiska lägenheter, då de båda bor i första dörren till vänster.
Citera
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Tycker det luktar hoax om det här. Hur kunde det dröja så lång tid innan man "visste" hur många som dött? Och fortfarande vet vi inte hur många som skadats. Inte heller finns något om gärningsmannen mer än att han är svensk och har jaktlicens. Det här är bara ett sätt att demonisera svenskar och göra det svårare att äga vapen.

Ica Basic-tankegång.
Citera
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Hellner
Två saker sum får mig att undra. Polisen duckade på frågan om det var dom som skjöt gm. Sedan säger man at gm hade licens för vapnet ett jaktvapen? Då måste han ha modifierat det, väldigt många skott skjöts på en gång.

Vad menar du? Finns många semiautomatiska vapen man kan få på jaktlicens. Går att trycka av skott snabbt.
Citera
2025-02-05, 08:19
Medlem
Multiones avatar
Jag har en AR15. Många experter här som vanligt... Funkar ypperligt att skjuta kråkor med, men onödigt dyrt att göra det med 5.56.

Ni som funderar på div kastvinklar av hylsor och annat kanske kan öppna en tråd på Robsoft, troligtvis högre kompetens i ämnet. Så fortsätter vi andra här att luska i det massmord som nyss skett.

Nån som sitter på bilder/filmer från skjutningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestCoastman
Mycket intressant, finns det information ifall Dan*el soleman* genomgick namnbyte samma år?
Nej han har inte bytt namn. Har hetat så sedan han föddes.
Citera
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Just på grund av utseendet då eller?

Det går ju toppenbra att döda folk med semiautomatiska jaktgevär med traditionellt utseende också.
Det är klart, det går att döda folk med alla möjliga vapen.

Men militära halvautomatiska vapen lockar folk av helt fel anledning. Vi får väl se hur pass mycket jägare GM egentligen var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag är van jägare.

Valfritt klass 1-jaktvapen ger tillräckligt svåra skador för att vara dödande även vid träff i mjukdelar och ger mycket svåra skador vid träff i huvudet. Jag läste ett vittnesmål från en kvinna som försökt lägga tryckförband på en kamrat som blev skjuten genom axeln och han verkar ha förblött innan hjälp hann fram, så det har inte varit helmantlad ammunition som använts.

Jag tippar därför på en expanderande jaktammunition (dock inte t.ex. Norma Tipstrike, som ger närmast explosiva skador) och relativt liten kaliber, kanske 6,5x55. Finns mängder med billiga nybörjarbössor att köpa begagnade om man fixat en jägarexamen, och det finns tyvärr gott om oseriösa utbildare som "garanterar" jägarexamen över en helg. Skulle dock tro att han kommit över vapnen via sina föräldrar, att ta jägarexamen och köpa vapen kostar en del.

I de filmer som läckt ut så går det åtminstone några sekunder mellan varje skott, det är gott om tid att ladda om ett enkelt repetergevär även för en nybörjare - med halvautomat hade skotten kommit mycket snabbare.

Den skottlossning jag hört i videoklipp har varit snabb och uppenbart från ett halvautomatiskt vapen. Smällarna har låtit som en pistolkaliber, alternativt ljuddämpad klenare gevärskaliber.

Jag gissar på ett amerikanskt halvautomatiskt gevär i 9 mm eller 223, med 357 som bubblare. De som kan den civila vapenvärlden vet vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in