Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Säg inte det.
Man har ju gärningsmannaprofilgruppen involverad. I den samarbetar ett multidiciplinärt team. Läste att t ex psykolog ingick i det liksom kriminolog. Det är inte okänt att personer med psykisk ohälsa, utanförskap till sist kommer till en punkt, när personen inte klarar av att hålla ihop längre. Inte sällan finns en trigger, något som får bägaren att rinna över.
Naturligtvis kan man inte fullt ut förstå ” känslan” såsom du beskriver den.
Det som gör det hela så obegripligt för de flesta, är väl att det inte finns det där tydliga motivet som man förstår. Typ hämnd på en speciell lärare, eller hämnd på en viss grupp som kanske står symboliskt för något dom tagits ifrån en…
Nu verkar vi stå inför en situation där vi kanske inte får något som lätt kan förklaras.
Jag kan ibland tänka mig att för personer med normal eller med över normal intelligens, kan sveket, utanförskapet, bristen på förståelse från samhället och andra och de uteblivna möjligheterna som kunde blivit något om bara rätt hade hänt… blir så mycket mer tärande att stå ut med.
Eller så är det bara så att de med kognitiv begåvning är de som ”lyckas” med sitt dåd. Eller så är det både och.
Du har helt rätt i det du skriver!
Som du är inne på så syftar jag på att de inte kan sätta sig in i känslan och därmed inte
förstå motivet. Att objektivt titta på Rickards liv och lägga ihop 1+1 behöver man inte vara varken psykolog eller kriminolog för att kunna göra i det här fallet, det är det många i den här tråden som redan lyckats med. Förutsatt att det inte dyker upp några uppgifter som helt förändrar allt vi vet, såklart.
Jag är lite splittrad kring att han attackerade till synes oskyldiga människor. På ett sätt ger han sig på skolan som jag mycket väl kan förstå är en del i hatet han känner för samhället. Platsen känns därför ganska självklar, även om det fanns andra platser som också kunnat bli måltavlor. Att det enbart är till synes oskyldiga som är skjutna är desto märkligare, men inte helt obegripligt heller.
De två alternativen jag snurrar i mitt huvud är att han antingen är så fylld av hat och frustration att han helt enkelt inte bryr sig vem som dör, det andra är att han tänkte att det skulle göra större skada/avtryck om det var oskyldiga. Det kan ju även vara så att han träffat på nåt av offren någon gång, sannolikt läraren. Även om det inte var hans ordinarie lärare så kan de ha träffats i korridoren eller att läraren vikarierat vid något tillfälle och att det då uppstått en konflikt. Hon kan ju tex ha tvingat honom att ha huvan nedfälld på lektionstid. Alternativt att hon konfronterade honom vid det där tillfället han var på skolan 2 veckor innan dådet (om den uppgiften stämmer).
Timmarna innan dådet är väldigt intressanta, jag hoppas vi får lite svar kring den luckan längre fram. Personligen hade jag behövt trigga mig själv, på nåt sätt påminna mig om det jag har upplevt och frustrationen som jag känner för det. Kanske besöka en plats kopplad till trauma eller sätta mig och läsa avslaget från Försäkringskassan och beslutet från Soc om indraget bistånd.
Det är en intressant fundering som du grubblar på, men det skulle behövas väldigt mycket mer underlag för att kunna dra några slutsatser. Nåt som jag vet är extremt frustrerande när man är autistisk är att myndigheter inte följer lagar och riktlinjer. Det är väl allmänt känt att autistiska gärna vill följa regler till punkt och pricka, stort fokus på rätt och fel. Att då myndigheter freestylar och inte följer sina egna riktlinjer/regler/lagar kan driva en autistisk person till vansinne. En annan sak som är extremt frustrerande (oavsett diagnos) är när man känner till sin problematik, man vet att det finns forskning som stöttar ens påståenden men man möts ändå av motstånd från myndigheterna pga inkompetens och arrogans. Jag tänker att såna saker inte drabbar personer med lägre begåvning/sämre självinsikt lika hårt.
Angående att lyckas så tänker jag att det hänger mycket på förmågan att kunna planera och organisera ett dåd. Många med psykiatriska tillstånd har svårt med just de bitarna, men om man ser till detaljer som att Rickard inte har några betalningsanmärkningar kan jag tänka mig att han var organiserad som person. Personligen hade jag kunnat planera en sån här sak i huvudet, och jag tror R också hade den förmågan så jag skulle faktiskt bli ganska förvånad om hans internethistorik är full med skolskjutningar och liknade. Men vi får väl se vad polisen hittar.