2025-02-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Du tjatar om källor, men har inga själv till dina påståenden...🙄

Hur ska jag redovisa en källa på en fråga smartröv?

Källa:
https://www.vectorstock.com/royalty-free-vector/question-mark-icon-faq-button-for-website-vector-23954143
Citera
2025-02-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hur ska jag redovisa en källa på en fråga smartröv?

Källa:
https://www.vectorstock.com/royalty-free-vector/question-mark-icon-faq-button-for-website-vector-23954143

Svårt att skilja på frågor o påståenden?
DU har påstått saker utan att ange källor.
När DU blir emotsagd, kräver du källor.

"Smartröv".
Citera
2025-02-15, 21:56
Medlem
Exakt min tanke. Det eventuella vittnet i kyrkan talar om ett mjukt av tyg som då borde innebära någon sorts lös säck kommer inte ihåg vad det kallas, eftersom något "putade" ut vilket det inte kan göra på fodral av styvare typ.
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vet inte, hittar ingen information om det mer än en låst artikel ifrån lokalblaskan.

Polisen har gått ut tidigare med att man inte beslagtagit något gitarrfodral så känns konstigt om det skulle ha ändrat sig nu när de flesta beslagen togs om hand redan dag ett.

Står ingenting om det på polisens sida.

Däremot har polisen gått ut med att man har beslagtagit 3st vapenfodral och även lämnat ut detaljer såsom tillverkare vilket låter genast mer trovärdigt enligt mig.

Min tanke är att folk helt enkelt inte vet hur ett vapenfodral ser ut och tror att det är ett gitarrfodral(vem går runt med vapen på stan lixom?)
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-15 kl. 22:44.
Citera
2025-02-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Hon kan ju iofs ha missuppfattat det som hon läst. Men ja, vi känner ju inte till någon inkomst efter 2021 så det kan mycket väl vara så att han stått helt utan och att föräldrarna betalat allt. Låter däremot inte så sannolikt att de plötsligt skulle ha synpunkter på att han skulle sälja av saker, inte efter att ha försörjt honom så länge. De lär också ha förstått att han inte mådde så bra med tanke på att han drog sig undan från dem. Snarare var det kanske så att han behövde sälja av för att kunna köpa saker till skjutningen?

Så kan det ha varit eller att han hade mindre kontakt med dem just pga ekonomin. Har för mig att båda föräldrarna är nära pensionsåldern vilket gör att deras ekonomi förändras mot tidigare.
Citera
2025-02-15, 22:08
Medlem
notknapparens avatar
Vad´har Rickard Adersson pysslat med på dagarna (eller snarare nätterna)?

Han borde ju förstås ändå ha klarat av att fixa mat, andra hushållsgöromål. Handla. Tvätta tvätt. Eller har familjen hjälpt till?

Att klara av att fixa en blocketannons och sedan sälja vapenskåpet, utan att annars interagera med samhället utåt, visar inte bara på en förmåga, utan också på vana att använda internet osv. Han beställer rökbomber, varifrån får han idén?

Dådet visar också på en viss planering och att det inte alls saknas kapacitet att utföra ganska komplexa handlingar.

Det verkar inte finnas mycket i hans enheter som tyder på ett tydlig motiv. Han har allstå inte suttit och kollat eller deltagit i forum som visar på vad som rört sig i hans huvud.

Kanske mest suttit och spelat spel, kanske även kollat på andra skolskjutningar? Eller andra skjutningar överlag där gm hämnats på samhället, grupper, vem som helst?

Jag tror att det inte är osannolikt att man har hittat sådant. Det är inte en egen idé, taget från luften, att göra en skolskjutning och hur planeringen skett.

Att åka i god tid, att ha med sig ombyte, att ha rätt grejor med sig men ändå smälta in, att ta sig in, gå in på en toa, att ha alla vapnen, ammuntion, rökgranater lättillgängliga. Vilka rum som ska skjutas in i och hur man sedan ska gå vidare. När polisen kommer, rökgranater... skjuta mot dom... inget är en slump.

Vad händer med en person som helt sluter sig, som helt slutar att kommunicera?
Och varför sker det?

Krockarna med andra, med samhället, obegripligheten över sig själv?

Det är extremt intressant och samtidigt som det kan te sig väligt begripligt är det helt obegripligt.
Bakom allt finns det en person som inte alls är helt bakom flötet. Detär kanske det som är problemet, och det som är en ingediens i det hela.

En person som kan reflektera å ena sidan, på sin egen utsatta situation Å andra sidan inte klara av att hantera den. Inte alls.
Citera
2025-02-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Nu tror jag du fått en lite för negativ bild av hur försörjningsstödet funkar, alla som uppfyller soc minimivillkor och krav har alltid rätt till matpengar, tex att man inte hela tiden spenderar de på annat som sprit och droger eller inte har kapital i någon annan form att använda.

Nädå, jag uttalar mig inte utifrån någon sorts bild jag fått. Jag uttalar mig utifrån empiri. Jag skulle kunna hänvisa till tusentals beslut om avslag men sekretess råder.
Citera
2025-02-15, 22:17
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att det fortfarande är oklart hur gärningsmannens ekonomi såg ut efter 2021. Det borde vara en prioriterad fråga hos polisen att undersöka eftersom det kan ha en stor betydelse för motivet att begå utökat självmord.

Socialen har säkert i åratal ställt krav och ”hotat” med indraget bidrag. Vi vet i alla fall att soc redan 2021 skickade brev till RA där de krävde skriftliga underlag på hans utgifter. Detta retade upp honom. Han verkade inte gilla krav och måsten.

RA har haft gott om tid på sig att planera det här dådet. Jag tror att han började leka med tanken redan 2021, om inte ännu tidigare.
Citera
2025-02-15, 22:21
Medlem
En student som heter Layla ska ha filmat inne i skolan, TV4 har publicerat små delar av filmklippet. Är de någon som vet var man kan se hela?
Citera
2025-02-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Exakt min tanke. Det eventuella vittnet i kyrkan talar om ett mjukt av tyg hur som helst ser jag nu.
När det gäller mjuka gitarrfodral så finns det mjuka och mjuuuuuuka. Dels finns en sort för framför allt elgitarrer som är relativt rigida, gjorda av tjock och styv nylonväv med rejäl stoppning som behövs för att gitarren är så tung. Vi pratar mjuka fodral som knappt går att vika på mitten. Men sen finns det tunnare som är riktigt mjuka och mer eller mindre formsydda för akustiska gitarrer, fodral man i princip kan rulla ihop. De är rymliga och skulle funka okej att dölja andra fodral inuti, fast det skulle kanske se knöligt ut - men så fanns det ju också ett vittne som sa att nånting buktade ut från fodralet han bar på 2v innan dådet.
Citera
2025-02-15, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag såg inte den här tidigare, intervju med RA´s gamla lärare.
Det jag reagerar över är att hon säger att hon har läst att RA inte har haft något försörjningsstöd på väldigt många år pga att han inte sökt några jobb.
Någon mer som har läst det någonstans och kan länka?

Funderar då på om det var RA´s föräldrar som slutade betala för hans uppehälle eller ställde några prestationskrav på honom nyligen.
Det kan ha varit dom som t ex krävde att han skulle sälja både vapen och vapenskåp och försörja sig ett tag på de pengarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Kan det var så att föräldrarna blivit pensionärer? Att deras inkomst inte har räckt till för att försörja även Rickard?

I det här inslaget i svt säger Rickard Aderssons lärare:

"[...]Jag fick också läsa att han inte fått försörjningsstöd på väldigt många år, utan att på grund av att ha inte hade sökt tillräckligt många jobb, såtycker jag att det är otroligt anmärkningsvärt skulle jag säga, till och med, att dom förväntningarna fanns på honommed den problematiken som är känd när det gäller honom, efer väldigt lång tid tillbaka.
Enligt min bedömning så är det en omöjlighet att kunna klara av att söka arbete när man inte kan ta sociala kontakter på det sättet som krävs. Det är väldigt svårt att söka jobb om man inte klarar det
"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt
Citera
2025-02-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Bassam var Syrisk-ortodox kristen, Kamar och Ali var muslimer. Övriga nämnda vet jag inte.

Finns inget som helst som tyder på att mördandet hade något att göra med vare sig etnicitet eller religion. De som påstår det kan misstänkas för att driva en egen agenda, snarare än försöka bringa klarhet i vad som hände, men vissa är nog bara missledda. De är naturligtvis välkomna att återkomma i saken om relevanta fakta dyker upp.

Just nu vet vi inte mycket mer än att GM hade psykiska och ekonomiska problem, hade studerat på skolan med misslyckat resultat och en profil som överensstämmer bra med den för andra skolskjutare.

Det är tyvärr tänkbart att vi, liksom vid många andra självmord, aldrig kommer att få veta mycket mer än så. VARFÖR blir kvar.
Kanske lite smaklöst orera om GM:s självmord när 10 personer fick plikta med sina liv och 5 skadades. GM nöjde sig inte med att avsluta sitt liv i stillhet som en vanlig deprimerad utan gick loss och mördade och skadade okända personer för han behövde inte ta konsekvenserna av massakern. Så bra Refraktor berättar hur det ligger till för alla med egna agendor och stackars missledda dumskallar. Men fakta ljuger inte. Merparten av de mördade hade utländsk etnicitet, så närmast till hands ligger hatbrott. Säger inte det är så, men är det mest sannolika. Siffror ljuger inte. De som VET att det inte är fråga om etnicitet eller religion, hur vet de, kontakt med GM:s ande eller?
Citera
2025-02-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Absolut, men såhär långt känner vi inte till någon annan diagnos så det känns i nuläget inte relevant för tråden.

Det har nämnts flera ggr i tråden att RA hade två diagnoser. Autism är vanligt i kombination med ADHD som ca 40% av autister har, kan innebära fixering vid våld och vapen.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/autismpektrumtillstand-vanligt-hos-massmordare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in