2025-02-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nu när jag läst att han log stort och såg ut att njuta av dådet, håller jag för sannolikt att han hade många psykopatdrag. Vissa människor som mår dåligt kan plåga andra människor och djur, bara för att de mår väldigt bra då.
Det här kommer från Aftonbladet....fundera själv!
Finns vittnen som säger att han var maskerad med rånarluva, svårt att se munnen , eller hur!

Ett vittne som vill spä på sin historia!
Citera
2025-02-14, 16:03
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag
Han sa också att det gällde i den vilda teorin, så han antydde inte på minsta sätt att det skulle vara relevant i det här fallet. Klippet där han går igenom det hela finns att se på TV4-play. Hans resonemang om en trigger som utlöste det hela är högst rimligt. Det är antagligen ett definitivt beslut om indraget försörjningsstöd eller kanske en vräkning. Hela klippet var befriande fritt från de uttjatade rasistteorierna.
Citera
2025-02-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det här kommer från Aftonbladet....fundera själv!
Finns vittnen som säger att han var maskerad med rånarluva, svårt att se munnen , eller hur!

Ett vittne som vill spä på sin historia!

Man kan väl dra ner en rånarluva?
Citera
2025-02-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Om de inte ville ha att göra med honom längre då? Trõttnat

RA hade ju själv dragit sig undan från familjen på grund av sitt dåliga psykiska mående. Han var inte med och firade jul och så vidare. Tror inte han var förmögen att tya emot hjälp från sina föräldrar alls vid det här laget.

Djup depression, eventuellt också psykos med paranoida inslag tror jag.
En granne uppger:

"– De senaste gångerna jag såg honom tyckte jag att han var irriterad eller arg på något. Sånt beteende har jag inte sett från honom innan."
Citera
2025-02-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han sa också att det gällde i den vilda teorin, så han antydde inte på minsta sätt att det skulle vara relevant i det här fallet. Klippet där han går igenom det hela finns att se på TV4-play. Hans resonemang om en trigger som utlöste det hela är högst rimligt. Det är antagligen ett definitivt beslut om indraget försörjningsstöd eller kanske en vräkning. Hela klippet var befriande fritt från de uttjatade rasistteorierna.

Klart det finns en trigger. Men det betyder inte att Socialtjänsten agerat fel när de följt sitt regelverk. Många människor som får stora problem får de pga sitt eget agerande
Citera
2025-02-14, 16:05
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
När man ansöker om bidraget så får man initialt intyga att man saknar värdesaker och att man meddelar om man får några. Aldrig hört att de gör stickprov hemma hos folk, utan de kikar på kontoutdrag odyl.

Men är ju hans ansvar om han shoppat för mycket. Man kan inte klandra soc om de gjort stickprov och sett på kontoutdrag att han köpt massor med vapen, han ska följa regelverket som alla andra, man kan inte tassa på tå för att man är rädd att klienten ska mörda.
Nej, klandrar inte soc, försöker bara bidra till att spåna förklaringar, självklart har soc rätt att utföra vad de ska mot vem som helst utan en tanke på följder, det kan de omöjligt veta och ta med i sin riskbedömning
Citera
2025-02-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag är skeptisk. Det finns för många intressen och olika hänsyn att ta här . Både gentemot " klienten " och handläggarna .

Visst framkommer det information om att " klienten " varit hotfull eller uppfattats som hotfull av handläggarna så kör det komma ut fort. Då kan de två sina händer . Styrks detta även via diarieförd kommunikation så är det 100% säkert att det kommer fram .

Är så inte fallet och felet ligger i handläggningen eller att inte fått rätt hjälp så kommer ingen att villigt medge det ( Den potatisen är för het )

Låt oss hoppas att du har fel.
Detta önskar jag med:
https://www.na.se/2025-02-14/tillsatt-en-expertgrupp-for-att-granska-morden-i-orebro/
Citera
2025-02-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Sorgligt med polisens misslyckande insats, de utnyttjade inte ens nödvärnsrätten att så snabbt som möjligt fimpa mördaren och hindra mera mördande när de kom till platsen utan backade ut och väntade i en timme.

Nödvärnsrätten innebär att man inte behöver rådfråga någon annan innan man agerar.

Har sett mängder med insatser från olika länder där polisen kastar sig in så fort det bara går för att eliminera förövaren för att rädda liv, det är ju därför man ringer polisen, för att få slut på skjutandet.

Rök, påskjutning eller mörker stoppar inte upp insatsen, bara försvårar den, bara försvårar det som så snabbt måste göras: få stopp på mördandet!
En o annan polis kan bli nerskjuten, kanske dödad såklart vilket kan vara risken polis får ta.

De var snabbt på plats, bra, de var lika snabba att backa undan en timme, inte bra.

Inte ens hundar släpptes in för att försöka stoppa mördaren, vad hade de dem till?

Mördandet var inte avslutat när polisen kom på plats vilket hävdas.

Nödvärnsrätten och våldsmonopolet existerade inte den dagen verkar det som?, är den borttagen?

Var det brist på poliser?, var var insatsstyrkan den dagen, vad bestod deras insats av?

Hoppas det kommer ngn trovärdig förklaring till misslyckandet.

Dom backade inte undan en timme...

Fruktansvärt många som har läsförståelse som en gurka....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Tog du en skärmdump?

Jag gjorde tyvärr inte det nån annan kanske hann?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det framgår inte i protokollet men jag tror att besluten handlar om indraget försörjningsstöd pga att han inte uppfyllde kraven.
Han fick väl indraget försörjningsstöd 2021 när han inte genomförde skolan. Men efter det har han väl inte studerat så han skulle ha försörjningsstöd. Han måste väl fått något annat bidrag de sista 3 åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
Nej, klandrar inte soc, försöker bara bidra till att spåna förklaringar, självklart har soc rätt att utföra vad de ska mot vem som helst utan en tanke på följder, det kan de omöjligt veta och ta med i sin riskbedömning

I detta fall finns det dock mycket de kan veta och se med egna ögon.
Jag är ganska övertygad om att SOC brustit här.
Citera
2025-02-14, 16:09
Medlem
Citat:
Märkligt att på Flashback så blir det ett jävla liv om en somalier skrapar ihop av socialbidraget för att resa till Somalia och hälsa på gamla farmor, men denne mördare skulle det tydligen daltas med fastän han både sponsrades med nöjesresor, vapen och fans moster.

Nej, soc kollar inte efter värdesaker hemma hos folk, jösses, de har annat för sig.

Du kan inte på allvar tycka såhär va?
Menar du på allvar att man verkar ha "daltat med" Rickard Andersson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in