2025-02-11, 21:32
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Vissa av bilderna i fotoalbumen som laddades upp för 11 månader sen har ju metadata som visat att de är screenshots tagna på en Linuxmaskin.
Om det nu är så att det är GM som laddat upp detta så bygger det ju en bild av en datorkunnig person, det har ju också rapporterats att han har "skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl". Det stärker ju denna bild ytterligare.

Ja, av det lilla som framkommit verkar han datorkunnig och rätt noga med vad han vill visa och inte visa.
Det går inte att dra några slutsatser av det alls egentligen. Mer än att en genomsökning av mobil och dator inte behöver ge så mycket.
Mer spekulativt: att han hade mycket att dölja, t.ex kontakter med ideologiska personer och/eller eller organisationer.
Citera
2025-02-11, 21:33
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det har nog redan diskuterats i tråden men svårt att hitta..
Polisens tidiga uttalande om att motivet inte är ideologiskt utan kan vara SOC, eventuellt kopplat till att pengar har dragits in.
Vad kan de ha byggt det på? Tänker på de skadade och om någon av dessa personer ev arbetar på SOC. Någon som vet?

Tänker också på att han verkar ha gått in i ett lärarrum först. Det känns som att motivet var lärare, alternativt om det fanns representanter från några myndigheter på plats den dagen som RA kände till/skulle haft möte med.

I lärarrum brukar ju alltid en och annan sitta med en kopp kaffe ; för det är ju inte alltid deras lektioner är precis efter varandra .
Citera
2025-02-11, 21:34
Medlem
holzingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Jag ser är högst väsentlig del, kan helt klart ha utlöst hela händelsen. Vapnen hade han ju haft innan i var det 14 år..

Är det IVO som kan granska detta, Örebro kommun kommer ju garanterat inte vilja lyfta på locket. IVO kan väl på eget initiativ granska..

Ju mer jag tänker på det ju mer perplex blir jag. Den informationen man nu fått ta del av, från klasskompisar, hur han var under skolåren och även hur släkten har uttalat sig om hur han var så verkar han ju ha haft en ganska allvarlig funktionsnedsättning.. 🤔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Låter som ett rykte.

SR:s Ekot nämnde dock något om att polisen noterat att GM tydligen hade skaffat en krypteringsnyckel för att kryptera/dekryptera e-post och att han hade flera e-postkonton, vilket kanske är vad som föranlett ryktet om krypterade chattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Han har skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl från 2019 och framåt, så han har delvis rätt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/sex-dagar-efter-skjutningen-detta-vet-vi-om-rickard-andersson

Tack för klargörande! Ja precis någon nämnde radion och försökte hitta sändningen!
Intressant hur denna sändning blev till krypterad chattning under dådet och folk börjar dra in främmande makt osv.
Citera
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
I lärarrum brukar ju alltid en och annan sitta med en kopp kaffe ; för det är ju inte alltid deras lektioner är precis efter varandra .

Mm precis så jävla många soc tanter i lärarrum nu för tiden...
Citera
2025-02-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Tror tvärtom, som polisen, att det var helt slumpmässigt. Speciellt som källan till hela påståendet är någon som "PÅSTÅR sig ha god insyn i händelsen". Det tycker jag tyder på en icke trovärdig källa, som ville få ut rasmotivet

På vilket sätt tycker du att det är att "få ut rasmotivet" när det vittnet inte sa någonting om ras eller överhuvudtaget om någon målgrupp utan enbart att han gick förbi vissa?

Personen som påstår sig ha god insyn i händelsen verkar ju ändå ha mer insyn än vad du har men du har rätt och den personen har fel?
Då är jag med hur du tänker.
Citera
2025-02-11, 21:36
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Polisens tidiga uttalande om att motivet inte är ideologiskt utan kan vara SOC, eventuellt kopplat till att pengar har dragits in.
Vad kan de ha byggt det på? Tänker på de skadade och om någon av dessa personer ev arbetar på SOC. Någon som vet?

Tänker också på att han verkar ha gått in i ett lärarrum först. Det känns som att motivet var lärare, alternativt om det fanns representanter från några myndigheter på plats den dagen som RA kände till/skulle haft möte med.

Polisen och aftonbladet är som sagt lite efterblivna som inte kan skjilja på socialtjänsten som har hand om bidrag, och socialförvaltningen som är ansvarig för vård- och omsorg.
Citera
2025-02-11, 21:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Kanske menade de mer att vad som "triggade" GM kan vara att de sociala myndigheterna drog in hans ersättning, snarare än att måltavlan för hans attack var just de sociala myndigheterna. Det är väl inte helt ovanligt att någons ilska över en sak går ut över folk som inte alls har med saken att göra.

Om jag inte minns helt fel fanns det väl tidigt även uppgifter om att GM haft någon konflikt med de sociala myndigheterna runt ersättningen, dvs. att man faktiskt hade sett kontakt mellan myndigheten och GM där han inte var nöjd med deras beslut, men det kan vara något jag fått om bakfoten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
"Bara gillade internet" gör ingen. Tror inte han bara tomt stirrat på skärmens Superstart.se utan att röra musen. Vad tittade han på på Youtube? Sökhistorik? Mest besökta hemsidor? Spelade han spel?

Jo han har säkert suttit o stirrat med sina tomma ögon på en Ubuntu start prompt utan att skriva lösenordet de senaste 15 åren.
Han har säkert haft kontakter med andra likasinnade. Det har gått en vecka. Undersökningar av hans dator och mobil är inte klara.
Citera
Medlem
En sak som har etsat sig fast i mitt huvud och som jag inte riktigt förstår..

Polisen har sagt att en visuell identifiering inte görs i såna fall, förstår det, men det har också sagts att vissa kroppar var så illa sargade om offren sköts i huvuden. Efter att alla offren blev identifierade gick polisen ut med info om att de anhöriga självklart skulle få se offren. Jag tolkade det som att alla offren skulle få ses av anhöringa, alltså kan väl ingen ha blivit skjuten i huvudet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Mm precis så jävla många soc tanter i lärarrum nu för tiden...

lärarrum är ju ett ord som har hängt med sen urminnes tider när det gäller skolor, korrekta benämningen är nog de anställdas fikarum vilket då inkluderar alla anställda på Örebro kommun som är verksamma på platsen.
Citera
2025-02-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
Läste du det på Tiktok eller. Dagens generation. Herregud. Källkritik tack! Klarar dagens generation att gå över ett övergångsställe utan en app tro?

Det är väl därför jag frågar? Det låter ju fake och jag hittade ingenting när jag sökte själv? Jag sprider ju inte vidare information jag tror är fake… snälla nån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in