2025-02-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Efter att TV4 blev pressade av övrig media, så gick de dagen efter in i artikeln och redigerade bland lögnerna. ”Flera” oberoende ”ljudexperter” blev istället deras två egna ljudtekniker.

Det är helt otroligt hur mycket skada TV4:s fejknyhet har gjort. Trådarna här på Flashback fortsätter att fyllas med idisslande om fejknyheten som om den vore relevant, extremister kommer att fortsätta använda den i sin propaganda oavsett vad som framkommer, i utländsk media där fejknyheten vidarebefordrades lär det i de flesta fall inte ske några dementier, utan fejknyheten blir ett etablerat faktum o.s.v.

Det här skriver Korn idag i Bulletins ledare:

https://bulletin.nu/korn-behovet-av-en-egen-breivik?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1L5SFntvWg2m7rk dhQ3r67lPFN_ziocMhl1FLVuj7 cCTZ7H_aqRxlSuIQ_aem_mNMT5YV-xeshKF6TbQCM1Q

Exakt det här har jag försökt få fram i två dagar. Ingen lyssnar någonstans. Det bara MÅSTE vara en nazist.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Varför skulle han behöva militärkläder överhuvudtaget?

Jag vet inte. Han kanske tyckte han var stilig i den outfiten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Kanske för att se lite mer farlig ut? Eller nåt?

Fickor för ammunition?
Citera
2025-02-09, 13:00
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Håller med.

Ett tankeexperiment. Hur måste ration mellan svenskar och invandraroffer se ut för att misstankar om ett rasistdåd ska väckas?

Nu verkar 2 svenskar dött och 8 invandrare

Om det varit 4 svenskar och 6 invandrare, hade Ulf Kristersson fortfarande spekulerat som han gör?

Om det varit 50/50?

Jag är övertygad om att även om 2 av 10 varit invandrare så hade media använt en invandrare som frontfigur och hintat om ett sådant motiv.

Det är lättare att smälta narrativet en galning som en dag säger: "Jag hatar invandrare, nu ska jag panga dom"

Än en autistisk enstöring som tar ut sin hämnd på samhället för att han inte fått bidrag. Det är svårare att göra politik av det och det är svårare att ens förstå en person som RA som verkar levt som ett spöke.

Människor kan relatera till att känna hat, de kan inte relatera till att inte ha gått utanför dörren på 15 år, aldrig haft en partner, aldrig haft vänner, inte haft sociala medier, aldrig haft ett jobb, aldrig blivit godkänd i skolan. Det är lättare för folk att onyanserat tänka: "Okej, han hatade invandrare, därför sköt han invandrare".

Ration spelar mindre roll. Tänk "correlation vs causation".

Glassförsäljning och antalet drunkningsolyckor korrelerar starkt men ingen skulle säga att glass orsakar drukningstillbud. Ration och statistik säger inget mer än att grejer korrelerar och inte varför.
Citera
2025-02-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Klart det spelar roll. Vi sprider ju rädsla och dividerar samhället helt i onödan.

Konsekvenserna av detta hat/rädsla som orsakas av detta dåd (oavsett motiv) kan i långa loppet vara dödligare än själva dådet.

Såvida man inte har en politisk agenda där ens egna världsbild är sanningen så finns det ingen som vinner på att vi drar förhastade slutsatser.

Är du beredd att leva efter den idén eller är det bara fin åsikt du bär utåt?

Människan är inte perfekt, vi vill överleva och fortplanta oss. Det kan ibland göra att våra tankar inte är så korrekta som vi vill och önskar av oss själva.
Citera
2025-02-09, 13:01
Medlem
Mindbusinesss avatar
Om det nu handlade om försörjningsstöd och socialen bör ju soctanterna och arbetsförmedlingen veta en hel del om GM. Så helt okänd kan han ju inte vara i samhället.
Han var väl också medlem i någon lokal skytteklubb? Dom bör ju veta något om honom?
Senast redigerad av Mindbusiness 2025-02-09 kl. 13:20.
Citera
2025-02-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Fickor för ammunition?

Ja precis de låter väl troligt, sin kniv etc, är väl lämpligare än jeans eller mjukisbyxor
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Vad är din källa på att han varit "aktiv i online-gaming"?

Citat:
Polisen sa det, tyckte jag läste det i tråden. Jag sitter på mobil så har svårt att gräva fram det men någon får gärna göra det. Kan leta fram det senare när jag är vid dator.

De nämnde inte specifikt vilken platform etc.

Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Har inte läst eller hört det någonstans.

Det har stått i flera etablerade och trovärdiga medier, bland annat här: ”Ekot har uppgifter om att han spelade mycket dataspel, bland annat Counter-Strike där spelare skjuter mot varandra.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/den-misstankte-garningsmannen-var-fran-orebro
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Det gemensamma för offren verkar vara att ingen såg särskilt ung ut, Salim och Ali som var yngst av de döda såg ut som 30+. Har dock inte sett någon bild på Elsa (32 år) som baserat på åldern är den enda som kunnat se yngre ut. Utifrån detta gissar jag att det var unga personer som GM "skonade".
Citera
Medlem
Gärningsmannen verkar påminna, mycket om dubbelmördaren Daniel Nyqvist av det vi fått reda på i dagsläget. En enstöring som är svår att fånga upp. Inga radikala politiska utsvävningar, en normal familj etc. Om så är fallet blir det mycket svårt att utröna motiv om det ens finns något som vi kan förstå eller ta på, då är psykisk ohälsa mer än faktiskt motiv. Det kan röra sig om ett sett för gärningsmannen att få frid och lugn och ro. Ett tankesätt som normalfungerande personer inte kan sätta sig in i då det är vanföreställningar som han upplever som verkligheten för honom.
Citera
2025-02-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Vet du vad jag tror? Jag tror din "hjälte" kände sig så liten inombords trots allt det som han var privilegierad med. Att han inte kunde stå ut med tanken att se så mycket livsglädje hoss människor som trots alla odds var fylld av glädje och hopp.

Vet du vad jag tror?
Jag tror richard var så uppgiven av befolkningsutbytet att han inte stod ut längre utan bestämde sig för att göra något åt ockupationen.
Han gick på en skola som bestod av 85% ockupanter, så stackarn fick varje dag se hur politikerna har förstört landet genom att importera mellanöstern och afrika, han orkade tillslut inte gå dit längre och se på hur invandrarna har tagit över hela samhället.

Tänk om vi svenskar också kunde få känna livsglädje i vårt egna land, utan att behöva tycka det är bra att politikerna har givit bort hela landet!
Citera
2025-02-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ration spelar mindre roll. Tänk "correlation vs causation".

Glassförsäljning och antalet drunkningsolyckor korrelerar starkt med ingen skulle säga att glass orsakar drukningstillbud. Ration och statistik säger inget mer än att grejer korrelerar och inte varför.
Men nu sägs det att han valde ut sina offer och skonade andra. Det är det vi måste få reda på varför valda han ut de här offren och varför skonade han vissa?

Det get ju svaret på vad hela den här massakern handlat om från början till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in