2025-02-08, 15:01
Medlem
Vart kan man se klippet där Gm går på en strand?
Citera
2025-02-08, 15:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanmunter
Har inte sett speciellt många som varken försvarar eller ursäktar detta. Dom flesta försöker nog förstå varför det hela hände. Men det är klart att man kan göra det enkelt för sig själv och skrika rasism. Men jag tror att det är lite mer komplicerat än så. Tror du alla invandrare som mördar svennar gör det för att dom är rasister?

Plus att varenda svensk tycker att det är för mycket invandrare i Sverige. Det betyder dock inte att man är rasist eller vill döda någon öht.
Citera
2025-02-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Helt sanslöst att rasistäcklen försvarar och ursäktar det här för att mördaren råkar vara en rosakukad incel.

Ironiskt med ditt namn.

Av Jeffrey Dahmers offer var de flesta afroamerikaner. Betyder det att hans seriemördarkarriär drevs av rasistiskt hat mot svarta? Nej.

Motiv spelar roll. I det här fallet ser det ut att vara komplext och att detta skulle vara ett huvudsakligen (eller överhuvudtaget) rasistiskt dåd är något som ser mindre och mindre troligt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så är det. Delar av nuvarande vårdsystem tycks medvetet designat för att fungera som "triage". Har pratat med gamlingar som gått till närmsta vårdcentral, där de är inskrivna, och bett att få boka en tid. Fullt medvetna om att det är långa köer och att det kan bli ett par veckor fram i tiden.

Och fått svaret: "Du kan inte boka tid här, du får gå hem och göra det online."
"Men nu är jag ju här och du sitter framför datorn. Kan du inte boka en tid åt mig?"
"Nej."
"Men jag är dålig på det här med internet."
"Då får du ringa i morgon klockan 7 på morgonen när tiderna släpps. Men var snabb för de tar slut på ett par minuter."

Många ger upp innan de lyckas boka en tid. Men om de lyckas så är det mest sannolika att de träffar en stressad läkare som tipsar dem om att ta promenader ibland och kanske en Ipren om de har ont någonstans.

Och för de med diagnoser eller psykisk ohälsa funkar det ännu mycket sämre.

Detta borde vara en stor fråga inför nästa val. Men politikerna tycker ju att det är mycket roligare att goshetssignalera med transor och invandrare. Och de gamla och sjuka är ändå så olönsamma

Du har helt rätt, har hört att det berör flera samhällsgrupper inte bara äldre. Faktiskt alla ”vanliga” medborgare i samhället berörs av en allt sämre och otillgänglig vård. Nästan enbart ”vård som ej kan anstå” erbjuds och sällan ingen motbyggande vård heller alls. Det där är konstigt hälsoekonomi som bedrivs.

Det blir nog väljarna som får triagera mellan de viktigaste valfrågorna och partierna i valet nästa gång.

Jo just sen ska man jobba sjukt länge också med tiden.
Citera
Medlem
Rackebajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Vem eller vilka har vittnat om flera GM?

Intressant tanke dock. Kanske ligger det en hund begraven nånstans? Å andra sidan borde det inte varit fler döda om det var fler än bara en GM? Tio stycken dödsoffer är ändå rätt "lite", kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Kan du länka till de artiklar där dessa vittnet talar om fler förövare?

Vad jag vet var det bara någon stolle som ville ha uppmärksamhet och som spred lögner om att det skulle vara dubbelt så många dödade och även fler än en gärningsman.

Citat:
Ursprungligen postat av hanmunter
Vilka vittnen då?

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Källa/länk?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stor-polisinsats-i-orebro-r77xx0?inlagg=4b7844823ad5eca907bc247493a8e407

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lararen-birgitta-ringde-maken-under-skolskjutningen-i-orebro/

"De skjuter"
Citera
2025-02-08, 15:04
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Det verkarsom att han avrättade samtliga. Med värsta sortens vapen.
Vilka är den "värsta sortrens vapen?
Hur du kan använda vapnet, vad du kan träffa osv har större betydelse än vapnet självt.
Hagel på nära håll gör stor skada, men på längre håll inte alls.
Ett vapen som skjuter fort och mycket är svårare att sikta med och ju kraftigare vapen ju mer rekyl osv.
Han har nog använt det han haft, och dom har nog inte köpts i avsikt att döda människor med från början 2011.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Är dörrarna låste med tagg till de olika klassrummen? Varför dödade han "endast" 9 kunde han inte gå in i klassrummen och skjuta fler? Påstods att det fanns 10 tal magasin vid hans kropp.

Enligt uppgifter
"Det låg tre vapen, ett tiotal magasin och en stor mängd oanvänd ammunition bredvid honom, enligt polisen."

När man gjort studier kring sådana här slags dåd så har man konstaterat att gärningsmannen ofta rör sig ganska desorienterat, likt ett tunnelseende. Dvs gärningsmannen rör sig framåt i öppna ytor och öppnar sällan dörrar. Ett bra exempel på detta är moskéattacken i Christchurch 2019. Där kan man se hur gärningsmannen uppträdde på exakt detta sättet och endast dödade personer som fanns i dennes synfält. Medans man vet att han gått förbi massa rum, som varit fyllda med människor, men utan en tanke på att öppna dörrarna. Så jag skulle säga att R.A agerat på ett sedvanligt sätt vid sådana här liknande attacker...
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Han kan ju fått varning ett antal gånger gällande att aktiviteter även att han borde uppsöka vård och kanske försöka få sjukersättning men inte velat detta , han hade enligt media sökt jobb som chaufför så oklart när men med sjukersättning försvinner ju den chansen

Jag tror inte att han ville bli stämplad som psykiskt störd, för då hade han riskerat sin vapenlicens och sina fyra bössor. Han ville nog bara kunna leva på bidrag, så att han kunde sitta hemma och spela Counter Strike hela nätterna OCH ha tillgång till sina vapen.

Men när det är på detta vis så framstår han bara som en arbetsskygg strulpelle för myndigheterna. De tror att han är fullt frisk, men lat. Då drar de in det ekonomiska stödet när han inte söker arbete, som han ska.

Han var tokig redan tidigare, men när stålarna försvinner, så bryter det ut totalt.
Citera
2025-02-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Har fått höra att vi med autism har speciella ögon. tomma. Stämmer in på mig iaf och kanske på honom? Anyhow. Ögonen är själens spegel. Han ser sorgsen ut. Avstängd.
Har läst att han blev mobbad, minns inte i vilken tidning nu.
Jag funderar på om han faktiskt varit utsatt för övergrepp i högstadiet och sedan bara hållit det inom sig.
Jag tycker man ska komma ihåg att det här som hänt inte är något som personer med autism gör.

Det är istället hans ångest och sociala fobi som i så fall är det viktiga i sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Hur vet vi att de inte försökt med det? En del vill inte bli hjälpta, tyvärr.

Han ville nog ha kvar sin försörjning, inget annat. Och den rycktes bort efter typ 17 års utbetalning. 35 år gammal utan någon som helst behörighet med extrem social fobi och funktionsnedsättning.
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stor-polisinsats-i-orebro-r77xx0?inlagg=4b7844823ad5eca907bc247493a8e407

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lararen-birgitta-ringde-maken-under-skolskjutningen-i-orebro/

"De skjuter"
"De skjuter" kanske man säger i ren panik när man inte vet riktigt vad som pågår och man tror att det är flera GM på plats.
Citera
2025-02-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tycker man ska komma ihåg att det här som hänt inte är något som personer med autism gör.

Det är istället hans ångest och sociala fobi som i så fall är det viktiga i sammanhanget.

Helt riktigt. Sen också hur han isolerats och blivit utsatt för press och krav han inte har kunnat leva upp till. Blivit en tickande bomb helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in