2025-02-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Det är helt korrekt. Även om ett barn till en granne på gatan springer fritt på kvällarna (orosanmälan)eller en missbrukare håller på att dö av sitt missbruk, kan bli (LVM)…

Ja just det. Så att han redan hade kontakt med socialtjänsten genom bidraget borde ha varit tillräckligt egentligen. Men de verkar ju arbeta väldigt fyrkantigt på den avdelningen där man enbart checkar av att kraven är uppfyllda eller ej. Om de ej är uppfyllda så är det bara tack och adjö och sedan nästa.
Citera
2025-02-08, 14:40
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playlek
dina spekulationer är åt helvete fel. han gick aldrig på komvux där, han sökte kurser men gick aldrig.
o nej ekonomiskt bistånd har inte krav på komvux, de har krav på jobb men inte studier.
det e 100 % rasistiska motiv.

Ah du glömmer att komvux och yrkesförberedande kurser även räknas som aktiviteter.
Soc. kan begära/tvinga dig till att söka jobb eller är i sysselsättande aktiviteter.
Han har varit inskriven på kurser/varit i aktiviteter på Risbergska vid flera tillfällen.
Jodå, nog har han varit där och hittade på skolan.
Hur nu närvaron totalt såg ut är en annan sak då han inte klarade av kurserna.
Nej inget rasistiskt motiv det här går djupare och kommer kanske aldrig fram helt.
Han har bl.a gått förbi två unga tjejer i hijab och sköt istället andra.
Offren motsvarar genomsnittet på de närvarande eleverna inte nationalitet.
10% svenskar 25% med europeiskt utseende 65% utomeuropeiskt utseende.
Men han sköt dom som såg äldre ut och inte verkade yngre än han själv.
Enda urvalet som ganska konstaterat verkar ha förekommit.
Citera
2025-02-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Han gick inte i särskola. Han verkar ha gått individuellt program på gymnasiet.

Men ewamaj belyser ju en stor del av varför dessa problem kan uppstå.
Många i samhället orkar inte bry sig om skillnader på saker och ting. Folk med högfungerande autism har ingen intellektuell funktionsnedsättning, men ändå klumpas de ihop med dessa hela tiden, vilket dels kan skapa ilska och får vissa att bli mer utåtagerande, dels ger dåligt självförtroende och tankar om att man faktiskt har ett intellektuellt handikapp för att andra människor hela tiden tror det, vilket då gör det svårare för individen att skaffa ett jobb, föra sin egen talan och leva ett självständigt liv. Jag tror även att detta kan göra att folk drar sig för att söka hjälp för de vill inte få denna stämpel på sig.

Jag har stor koll på npf överlag, och på bristerna av kunskap och stöd från både samhällssystemen och omgivningen.
Ville mest ifrågasätta kommentaren och påpeka den okunskap som sprids när någon uttrycker sig så.
Folk försöker leka smart-ass med sina idiotiska kommentarer som leder till ytterligare desinformationsspridning från andra som inte har koll.
Är det ens fastslaget att han var inom autismspektrumet eller är det bara gissningar?
Har inte haft möjlighet att följa den biten i tråden då majoriteten som skrivits varit otroligt rörigt.
Citera
2025-02-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men jag anser att socialen borde ha hjälpt honom att komma under vård, istället för att bara klippa av hans försörjningsstöd.
Hur tänker du att socialtjänsten genom månadsvis inskickad ansökan om bistånd tillsammans med det övriga som krävs tex lista med sökta jobb ska kunna veta personen inte mår bra ,särskilt när det gäller person som varit aktuell i många år och där det inte väckts oro för att det fungerat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ok, ja jag tycker det syns på ögonen.
Men något kan ha hänt under uppväxten. Mobbing, övergrepp eller liknande i kombination med diagnos.
Kanske.

Har fått höra att vi med autism har speciella ögon. tomma. Stämmer in på mig iaf och kanske på honom? Anyhow. Ögonen är själens spegel. Han ser sorgsen ut. Avstängd.
Har läst att han blev mobbad, minns inte i vilken tidning nu.
Jag funderar på om han faktiskt varit utsatt för övergrepp i högstadiet och sedan bara hållit det inom sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man får vara väldigt frisk för att vara sjuk idagens samhälle om man ska lyckas få adekvat hjälp.

Så är det. Delar av nuvarande vårdsystem tycks medvetet designat för att fungera som "triage". Har pratat med gamlingar som gått till närmsta vårdcentral, där de är inskrivna, och bett att få boka en tid. Fullt medvetna om att det är långa köer och att det kan bli ett par veckor fram i tiden.

Och fått svaret: "Du kan inte boka tid här, du får gå hem och göra det online."
"Men nu är jag ju här och du sitter framför datorn. Kan du inte boka en tid åt mig?"
"Nej."
"Men jag är dålig på det här med internet."
"Då får du ringa i morgon klockan 7 på morgonen när tiderna släpps. Men var snabb för de tar slut på ett par minuter."

Många ger upp innan de lyckas boka en tid. Men om de lyckas så är det mest sannolika att de träffar en stressad läkare som tipsar dem om att ta promenader ibland och kanske en Ipren om de har ont någonstans.

Och för de med diagnoser eller psykisk ohälsa funkar det ännu mycket sämre.

Detta borde vara en stor fråga inför nästa val. Men politikerna tycker ju att det är mycket roligare att goshetssignalera med transor och invandrare. Och de gamla och sjuka är ändå så olönsamma
Citera
2025-02-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur tänker du att socialtjänsten genom månadsvis inskickad ansökan om bistånd tillsammans med det övriga som krävs tex lista med sökta jobb ska kunna veta personen inte mår bra ,särskilt när det gäller person som varit aktuell i många år och där det inte väckts oro för att det fungerat
De borde anat oråd när han gav fan i att söka jobb.

Men visst, det här dådet hade kanske hänt även om han hade fått ersättning.

Jag tycker bara att han borde ha vårdats istället för att bara lämnas utan försörjning.
Citera
Medlem
Rackebajsares avatar
Jag vet inte om det nämnts tidigare i denna långa tråden, men har verkligen RA agerat på egen hand? Har hört att det är 4 till förövare som inte blivit gripna som ville få det att se ut som att RA agerade på egen hand. Huruvida detta påstående är sant låter jag vara osagt, men enligt vittnen så ska det ju ha varit flera förövare. Väldigt tyst från polisens håll dessutom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård.

Kan tillägga att nu finns det även grader i helvetet och grader i vårdinsatser. Öppenpsykiatri kan fungera alldeles utmärkt.

Vill tro att Sverige kan bättre än detta totala misslyckande.
Citera
2025-02-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ion-Cannon
Jag förstår inte alla som skriver om att han är så snygg. Han ser högst medelmåttig ut, tycker jag.

Han promenerade med föräldrarnas hund, varit utan hjälp från sammhlle, synd om honom...

Och då ska han ha anledning att döda invandrare som gick SFI; som jobbade och som ville göra rättför sig.
Citera
2025-02-08, 14:46
Medlem
Invandrare till anhöriga som fick smaka på hagelbly verkar inte nöjda med myndigheternas handläggning av det inträffade och tjuter om det i Expressen:

Citat:
– Tre poliser kom. De sa att de var från Malmö och att de skulle ha kontakt med oss. Men de hade inga svar. Sedan har det bara varit tyst. Det är vi som ringer, säger systern Hanan Iskef.

Citat:
De närmsta anhöriga borde få mer information från polisen mycket tidigare än vad de har fått, säger Andy.

Citat:
– I vår kultur ska man begrava den dödes kropp så snabbt som möjligt. Och familjen behöver vara vid kroppen under de första timmarna efter att personen avlidit.

Citat:
– Han dog i tisdags. Nu är det fredag. Vi fick inte se kroppen. Vi träffade inte honom. I vår kultur säger vi att en person kan höra under några timmar efter.
Citera
2025-02-08, 14:47
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Jag vet inte om det nämnts tidigare i denna långa tråden, men har verkligen RA agerat på egen hand? Har hört att det är 4 till förövare som inte blivit gripna som ville få det att se ut som att RA agerade på egen hand. Huruvida detta påstående är sant låter jag vara osagt, men enligt vittnen så ska det ju ha varit flera förövare. Väldigt tyst från polisens håll dessutom.
Vem eller vilka har vittnat om flera GM?

Intressant tanke dock. Kanske ligger det en hund begraven nånstans? Å andra sidan borde det inte varit fler döda om det var fler än bara en GM? Tio stycken dödsoffer är ändå rätt "lite", kan jag tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in