2025-02-04, 08:37
Medlem
Hej! Jag har köpt 2 ramar för 2 bilder som jag tänkt sätta upp men jag har läst att om bilden nuddar glaset/plasten så kan det skada bilden så jag undrar vad kan man köpa för nåt så man gör en egen list inuti ramen så att bilden åker upp 3-4 mm från glaset? räcker det med en sån här sladd list eller vad har ni för förslag som är ca 3-4 mm tjockt? Vet vad passerpourt är men skulle helst inte vilja ha några kanter runt min bild
Senast redigerad av Jonathan0125 2025-02-04 kl. 08:46.
Citera
2025-02-04, 08:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan0125
Hej! Jag har köpt 2 ramar för 2 bilder som jag tänkt sätta upp men jag har läst att om bilden nuddar glaset/plasten så kan det skada bilden så jag undrar vad kan man köpa för nåt så man gör en egen list inuti ramen så att bilden åker upp 3-4 mm från glaset? räcker det med en sån här sladd list eller vad har ni för förslag som är ca 3-4 mm tjockt?

Googla Passepartout.
Citera
2025-02-04, 08:40
Medlem
Citat:
Hej! Jag har köpt 2 ramar för 2 bilder som jag tänkt sätta upp men jag har läst att om bilden nuddar glaset/plasten så kan det skada bilden så jag undrar vad kan man köpa för nåt så man gör en egen list inuti ramen så att bilden åker upp 3-4 mm från glaset? räcker det med en sån här sladd list eller vad har ni för förslag som är ca 3-4 mm tjockt?
En passepartout bör fungera utmärkt för ditt ändamål. https://sv.wikipedia.org/wiki/Passepartout
Citera
2025-02-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En passepartout bör fungera utmärkt för ditt ändamål. https://sv.wikipedia.org/wiki/Passepartout
Tack för snabbt svar! Skulle också skriva att jag helst inte vill att det ska bli någon kant runt min bild, vet vad passperpour är men gillar inte riktigt när det blir kant runt bilden
Citera
2025-02-04, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Googla Passepartout.
Tack för snabbt svar! Skulle också skriva att jag helst inte vill att det ska bli någon kant runt min bild, vet vad passperpour är men gillar inte riktigt när det blir kant runt bilden
Citera
2025-02-04, 08:48
Medlem
Citat:
Du kanske kan välja en passepartout som enbart hamnar under ramen. Då får du skära lite själv, men har du en tillräckligt bred ram så bör det inte synas.
Citera
2025-02-04, 08:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Jag känner inte till något annat som du kan använda. Det går dock att skära den ytterligare om du har bra verktyg för det. Man kan ex. köpa ickeutskurna passepartouts som man själv skär ut men då ska man väl ha en passepartout-skärare så det blir ordentliga vinklar och räta linjer. Gå till en inramningsbutik och be om passepartouts i rätt format annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in