2025-02-02, 23:03
Medlem
Hej! Hoppas denna tråden ligger rätt, annars får mod gärna flytta den.

Jag undrar hur jag ska tänka med tavlor ovanför min soffa (se de länkade bilderna)

https://imgur.com/a/5siwJKP
(länkade bilder så ni typ ser hela köket/vardagsrummet, men det är vid soffan jag önskar råd och hjälp)

Som ni ser så har jag just nu inga tavlor där alls.
Jag tänker att jag kanske ska skaffa tre stycken tavlor ovanför soffan (på den långa sidan) istället för en stor? Det verkar betydligt svårare.

Jag har en hyresrätt och den väggen skulle kräva en slagborr, så gärna något som på något sätt går att sätta upp utan att borra (Har hört att det eventuellt ska finnas något som är självhäftande på något vis?)

Väggen vid soffan är 2.6m

Tänker jag rätt med tre tavlor och vilken formfaktor borde de i så fall ha? Borde jag ha en på kortsidan också?

Tar tacksamt emot tankar och hjälp!
Citera
2025-02-02, 23:12
Medlem
RosaLiljekonvaljs avatar
Nu är det ju en smaksak och jag vet inte vad du gillar. Men jag tycker det är fint när tavlorna går ton i ton. Du har ju ett varmt träfärgat golv, vita väggar och en svart soffa. Vitt och svart är neutrala färger. Hade jag varit du hade jag skaffat några fina tavlor med tex havsmotiv (varma färger) och träramar till. Gardiner i beige hade varit pricken över i:et. Desenio har fina posters tex.

Du kan ha tex en stor tavla och två mindre, en vid varje sida om den stora. Det vore fint!

Men som sagt, det beror ju på vad du gillar
Citera
2025-02-02, 23:17
Medlem
Clint.Ruins avatar
Vilka tavlor du än väljer är det viktigt att de placeras längs en tänkt linje i tavlornas underkant, inte ovankant.
Citera
2025-02-02, 23:21
Medlem
peterZiipens avatar
Kan rekommendera att även posta samma fråga i https://www.reddit.com/r/DesignMyRoom/. Finns många engagerade själar där.
Citera
2025-02-02, 23:22
Medlem
Clint.Ruins avatar
Glömde säga att du absolut inte behöver en slagborrmaskin om de tavlor du har tänkt dig att hänga upp inte väger kilovis.

De flesta tavlor klarar sig med vanliga vita tavelkrokar med tre korta metallstift som du bara slår in i väggen med en hammare.
Citera
2025-02-03, 02:11
Medlem
OneTaps avatar
vänd på soffan o ställ den i rummet som av delare o sätt upp en 86 tums tv på väggen =) eller en as stor tavla med en galopperande häst
Citera
2025-02-03, 02:58
Medlem
Viktigt att en av tavlorna har texten ”Carpe diem”, en annan har texten ”family” och den 3e valfri klyscha. Kör hårt.
Citera
2025-02-03, 03:16
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Morgans konst skulle göra sig bra hemma hos dig.
Citera
2025-02-03, 04:19
Medlem
stolenChevys avatar
Ja, 100% 3-4 tavlor istället för 1-2.

Ta en kik på Gallerix eller någon annan butik och kolla hur de hänger upp tavlor och apa efter, det gjorde jag och det blev mästerligt;

https://gallerix.se/tavelvagg

Allt finns på internet så välj något roligare än träd och hav från IKEA. Lite mer personliga tavlor ger karaktär och öppnar upp sköna dialoger med folk som kommer över. Det är roligare att höra dem kommentera Diego Maradona och vallmo än IKEAs träd.

Våga lägg lite extra deg på ramen. Det blir mycket trevligare med en snygg ram istället för någon platt affischklämma för 79 spänn - klart värt.

Angående vad du kan smälla upp för krok istället för att hålla på med borren och lämna fula märken och skit;

https://gallerix.se/tillval/2190-tavelkrok-2-pack

Citat:
Passar alla typer av tavelramar och funkar på betong, trä och gips. 2-pack, 49,00kr

Obs ba mina tankar och åsikter.
Senast redigerad av stolenChevy 2025-02-03 kl. 04:22.
Citera
2025-02-03, 08:24
Avstängd
Comitiums avatar
Här några tips om trevliga motiv:

Barn med tårar på kinden

Fiskargubbe med sydväst och pipa

Kor vid insjö

Älgar

Zigenerska
Citera
2025-02-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Här några tips om trevliga motiv:

Barn med tårar på kinden

Fiskargubbe med sydväst och pipa

Kor vid insjö

Älgar

Zigenerska
Klassiker som hänger fint i en hyresrätt
Citera
2025-02-03, 11:48
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Klassiker som hänger fint i en hyresrätt

Över min döda kropp att jag hade sådant på väggarna. Det var ett skämt. Liksom ditt inlägg hoppas jag.

Grindslanten kan jag tänka mig dock - om det är originalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in