Citat:
Ursprungligen postat av
Ond.hicka
Men läkarna har ju redan tagit ställning till det, känner du att det är nödvändigt att du gör en egen bedömning utifrån den information som du har? Varför? Tror du inte att läkarna har mer koll?
Övervikt visade sig tidigt ha negativ inverkan vid covid, så det sambandet är en av få saker vi vet om covid. Gällande att läkarna "har koll" så tror jag att läkarna själva är de första att understryka att de inte har koll. Detta är en ny sjukdom som funnits i sammanhanget extremt kort. Så nej, jag tror inte de har koll precis som jag inte har koll precis som du inte har koll. Inom medicinsk forskning liksom inom all annan forskning är normalfallet att inte veta eller förutsätta och att genomföra så kontrollerbara tester som möjligt och studera resultaten. Jag ser ingen anledning till att läkarna i detta fall skulle frångå vetenskaplig metodik. Övervikt försvårar allt. Hade personen varit underviktig eller ha andra underliggande sjukdomar skulle det på samma sätt försvårat situationen. Är personen i övrigt frisk finns är det ett bättre kontrollfall. Om hon i detta fall t.ex. har dålig syresättning så kan det bero på långtidscovid, men det kan lika gärna bero hennes övervikt. Det är ok om man vill vara överviktig men det är väl dokumenterat rejält dåligt för hälsan och måste således tas med i beaktande vid en sjukdomsbedömning.