• 5
  • 6
2025-02-03, 15:03
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Absolut ingenting men, framtiden skrämmer inte mig. Jag är inte sån som vill fixa problem som inte finns.

Snacka om noll i konsekvenstänk. Är du 12 år?
Citera
2025-02-04, 07:28
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Snacka om noll i konsekvenstänk. Är du 12 år?
Varför vara orolig för konsekvenser vi inte känner till? Meningen med det??
Citera
2025-02-05, 21:58
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Man får vara hur tjock eller smal man vill, folk får döma sig själva. Anledningen att det är värt att nämna är att denna precis som alla sjukdomsbedömningar försvåras när det finns grav övervikt eftersom det i sig själv är ett välbelagt hälsoproblem med egna följdfel. Att bedöma just långtidscovid försvåras alltså om personen är överviktig jämfört med normalviktig. Detta är uppenbart. Jag bedömer inte henne, jag bedömer hennes hälsotillstånd eftersom artikeln vill vinkla att coviden är det givna problemet när detta alls inte är uppenbart sett till uppenbart befintliga övriga hälsoproblem.

Min kommentar gällande alltså hennes vikt har inget att göra med huruvida jag accepterar henne som människa eller inte. Den gäller huruvida jag accepterar henne som ett stabilt kontrollexempel utifrån vilket man gör klokt i att bedöma effekten av långtidscovid. Inställning och acceptans till människor med övervikt är inte vad som diskuteras här. Talande att du tolkade det så.
Men läkarna har ju redan tagit ställning till det, känner du att det är nödvändigt att du gör en egen bedömning utifrån den information som du har? Varför? Tror du inte att läkarna har mer koll?
Citera
2025-02-05, 22:20
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Men läkarna har ju redan tagit ställning till det, känner du att det är nödvändigt att du gör en egen bedömning utifrån den information som du har? Varför? Tror du inte att läkarna har mer koll?

Övervikt visade sig tidigt ha negativ inverkan vid covid, så det sambandet är en av få saker vi vet om covid. Gällande att läkarna "har koll" så tror jag att läkarna själva är de första att understryka att de inte har koll. Detta är en ny sjukdom som funnits i sammanhanget extremt kort. Så nej, jag tror inte de har koll precis som jag inte har koll precis som du inte har koll. Inom medicinsk forskning liksom inom all annan forskning är normalfallet att inte veta eller förutsätta och att genomföra så kontrollerbara tester som möjligt och studera resultaten. Jag ser ingen anledning till att läkarna i detta fall skulle frångå vetenskaplig metodik. Övervikt försvårar allt. Hade personen varit underviktig eller ha andra underliggande sjukdomar skulle det på samma sätt försvårat situationen. Är personen i övrigt frisk finns är det ett bättre kontrollfall. Om hon i detta fall t.ex. har dålig syresättning så kan det bero på långtidscovid, men det kan lika gärna bero hennes övervikt. Det är ok om man vill vara överviktig men det är väl dokumenterat rejält dåligt för hälsan och måste således tas med i beaktande vid en sjukdomsbedömning.
Citera
2025-02-05, 22:28
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Övervikt visade sig tidigt ha negativ inverkan vid covid, så det sambandet är en av få saker vi vet om covid. Gällande att läkarna "har koll" så tror jag att läkarna själva är de första att understryka att de inte har koll. Detta är en ny sjukdom som funnits i sammanhanget extremt kort. Så nej, jag tror inte de har koll precis som jag inte har koll precis som du inte har koll. Inom medicinsk forskning liksom inom all annan forskning är normalfallet att inte veta eller förutsätta och att genomföra så kontrollerbara tester som möjligt och studera resultaten. Jag ser ingen anledning till att läkarna i detta fall skulle frångå vetenskaplig metodik. Övervikt försvårar allt. Hade personen varit underviktig eller ha andra underliggande sjukdomar skulle det på samma sätt försvårat situationen. Är personen i övrigt frisk finns är det ett bättre kontrollfall. Om hon i detta fall t.ex. har dålig syresättning så kan det bero på långtidscovid, men det kan lika gärna bero hennes övervikt. Det är ok om man vill vara överviktig men det är väl dokumenterat rejält dåligt för hälsan och måste således tas med i beaktande vid en sjukdomsbedömning.
Tror du inte att de har koll på hennes övervikt och har det i beaktande när de gör en sjukdomsbedömning, menar jag.
Citera
2025-02-06, 07:14
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Tror du inte att de har koll på hennes övervikt och har det i beaktande när de gör en sjukdomsbedömning, menar jag.

Självklart har de det i beaktande. Du kan väl inte på allvar tro att någon tror att de inte har det? Huruvida de har det i beaktande spelar dock mindre roll för om det spelar in. Effekten blir att osäkerheten i diagnosen blir större, vilket är precis det jag säger.
Citera
2025-02-06, 14:46
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Självklart har de det i beaktande. Du kan väl inte på allvar tro att någon tror att de inte har det? Huruvida de har det i beaktande spelar dock mindre roll för om det spelar in. Effekten blir att osäkerheten i diagnosen blir större, vilket är precis det jag säger.
Och ändå menar du att det hela bara handlar om att hon är tjock, att man inte kan säga vad som är det egentliga problemet och därmed att du vet bättre än läkarna.
Citera
2025-02-06, 15:33
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Och ändå menar du att det hela bara handlar om att hon är tjock, att man inte kan säga vad som är det egentliga problemet och därmed att du vet bättre än läkarna.

Nej, det är inte vad jag skrivit. Men jag lämnar dig nu, har du inte förstått varför hennes vikt är en faktor så är det ditt problem.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in