• 1
  • 2
2025-02-02, 21:50
Medlem
Det är nog fullt tillräckligt med lopp på en säsong i både skidskytte och längd. Att förlänga säsongen är även svårt med tanke på att det ska finnas snö. Sen är det ingen vila bara för de inte tävlar.
Däremot vill jag se att åkarna åker de lopp som arrangeras. Skidskyttet har lyckats bättre med detta än längd och det kan bero på att de tävlar mer likadant och en balans mellan tävling och träningsperioder i kalendern. Inom längd är det spretigare med sprint, distans, klassiskt och fritt, tour de ski, världscup och VM vilket gör det mer komplicerat.
Citera
2025-02-02, 21:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Om vi vänder på det och jag kokar ner frågan såhär;

Vilka rön finns på att de åkare som "vilar sig i form" (ja så har argumentet hetat otaliga gånger den här säsongen bland flera av våra aktiva, får bättre resultat än Diggins som (konkret exempel) kör varje helg under de aktiva säsongerna? Jag pekar på henne då det finns fog för exempel, trots allt totalcupsvinnare senaste säsongerna. Jag vill ha forskning och rön som pekar på att vilan faktiskt bär frukt (för den specifika slutprestationen i en viss tävling), gör den verkligen skillnad i nyttomaximering som vi tror på förhand om det handlar om friska kroppar. Gör den inte då finns inga som helst anledningar till att hoppa över tävlingar lite pö om pö som man gjort den här säsongen som (tro det eller ej) går mot sista tredjedelen alldeles snart. Om forskning säger att inga skillnader finns, då ska heller inte argumenten godtas att man ställer över en viss tävling för att vila sig i form. Det är dumheter och det stavas vår nya generation. Dags att bladet från munnen och börja pratar om detta ofog öppet.

Avslutningsvis tror jag de flesta är eniga i frågan, antingen mer kompakta scheman eller några veckor extra (.d.vs en bit i april) för att jämna ut det hela. Jag tror de flesta som varit med det senaste inser att utveckling måste göras på den fronten. Det är alldeles segdraget i nuläget för att bara acceptera läget som det är.

Du verkar ha hakat upp dig på just ordet vila. Men det handlar väl om olika saker. Dels handlar det om återhämtning, typ efter Tour de Ski där en del blir mer ansträngda än andra och därefter behöver längre återhämtning men också när man kanske kört för hårt med tävlingar lite för snabbt innan sjukdom och där man behöver återhämtning för komma tillbaka/upp i normal nivå. Dels handlar det väl om formtoppning, där man typ sista veckan innan mästerskap kör lite lugnare med träning för att skapa överskott och på så sätt få till en formtopp.

Du exemplifierar med en totalvinnare, Jessie Diggins. Då exemplifierar jag med en annan totalvinnare, Tiril Weng. Jag tror att i jakten på att vinna totala världscupen när hon hade en kamp med Diggins så brände hon ut sig när hon tävlade för mycket och efter det har hon ju aldrig kommit tillbaka den nivå hon höll då utan har ju istället drabbats av e hel del sjukdomar till följd av detta.
Citera
2025-02-02, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Det är nog fullt tillräckligt med lopp på en säsong i både skidskytte och längd. Att förlänga säsongen är även svårt med tanke på att det ska finnas snö. Sen är det ingen vila bara för de inte tävlar.
Däremot vill jag se att åkarna åker de lopp som arrangeras. Skidskyttet har lyckats bättre med detta än längd och det kan bero på att de tävlar mer likadant och en balans mellan tävling och träningsperioder i kalendern. Inom längd är det spretigare med sprint, distans, klassiskt och fritt, tour de ski, världscup och VM vilket gör det mer komplicerat.

Jag tror den biten handlar om inställning enbart. Inställningen till tävlande är det som skiljer åt de olika lagen f.n. Johannes Lukas hade aldrig godtagit aktiva som hoppat över var och varannan tävling av bristande skiftande förklaringar titt som tätt. Vårt skidskyttelandslag går efter ett kollektivt "lagmönster", alla villkor gäller och ingen sticker ut från den andre. Man måste förtjäna sin plats, det kan den som följt Johannes Lukas senaste åren ta och intyga. Bevisligen har längden något och ta efter på det planet, alternativet att vi bara gör oss av med Anders Byström (förtroendedefråga) och skaffar oss en ledare likt Johannes Lukas på längdsidan som går in med ett "homogent" och pragmatiskt coachande vilket inte är det intryck man får av Byströms hållning, där teorin är att alldeles för "fria" tyglar på något sätt färgat laget och lett till div. splittringar som följd.
Citera
2025-02-10, 10:33
Bannlyst
Det är ingen som reagerar på att skidskyttarna har vila i tre veckor innan VM drar igång? Inga kritiska röster alls på det utan alla tycker det är fullt skäligt?

I min bok tycker jag det är komiskt, tre veckors vila mitt under brinnande säsong, på ett VM som de facto haussas upp som om det vore ytterst märkvärdigt när man inser att det faktiskt går årligen.

Till IBU vädjar jag, gör programmen mer kompakta eller förläng säsongen med lika många veckor som dras bort innan ett VM! Otroligt dåligt upplägg i nuläget-gynnar ingen part överhuvudtaget!
Citera
2025-02-10, 10:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Det är ingen som reagerar på att skidskyttarna har vila i tre veckor innan VM drar igång? Inga kritiska röster alls på det utan alla tycker det är fullt skäligt?

I min bok tycker jag det är komiskt, tre veckors vila mitt under brinnande säsong, på ett VM som de facto haussas upp som om det vore ytterst märkvärdigt när man inser att det faktiskt går årligen.

Till IBU vädjar jag, gör programmen mer kompakta eller förläng säsongen med lika många veckor som dras bort innan ett VM! Otroligt dåligt upplägg i nuläget-gynnar ingen part överhuvudtaget!

Och du ignorer de svar du redan har fått på detta.
Citera
2025-02-12, 13:52
Medlem
Il.Malizias avatar
Verkar vara så i flera vintersporter. Kälksporterna kör bara i december, januari och februari. Knasigt med en 2,5/3 månader kort aktiv säsong.
Citera
2025-02-12, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Verkar vara så i flera vintersporter. Kälksporterna kör bara i december, januari och februari. Knasigt med en 2,5/3 månader kort aktiv säsong.

Ha i åtanke att de tjänar sjuka prispengar, Sebastian och lagkamrater, det gör ju än mer att man inte undrar på varför de inte bollar för längre tävlingssäsonger.

Det är ju bara ta del av husköpen, löpbanden osv osv som de skämmer bort sig med under säsongerna. Med tanke på de otroligt korta säsongerna är det ju inte så att de sliter i onödan direkt. Jag tycker gott Sebbe som annars har så mycket andra tankar att vädra gott kunde stå på sig och lobba för längre tävlingsperioder.

I nuläget är det bara att konstatera; en månad bort är slutet på den här tävlingssäsongen. Och då känns det inte ens som att cirkusen kommit igång på riktigt.

Tycker de gott kan köra på till åtminstone första veckan i april, i de områden det finns snö givetvis.

Skidskyttet borde lyfta blicken för vidare utveckling, inte minst för att exponera sporten, inte titta bakåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in