2025-02-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fördelen för företaget kan välja fritt vilka de egentligen vill ha tillbaka och plockar helt enkelt russinen.
Jag tror tyvärr väldigt få skulle klara sig med bara A-kassa ett år eller två med tanke på mängden människor som får träffa kronkalle i dagens sverige.

Så det skulle kunna bli bra men det kan också bli skit beroende på vilken grupp man tillhör, de som företaget vill ha eller de andra som företaget är glada att bli av med.
Framförallt skulle det bromsa in landets ekonomi på ett katastrofalt sätt.

De nominella löneökningar som TS åstundar, skulle dessutom ätas upp av inflationen.

Det hände på 1980-talet när vi fick rekordstora lönepåslag, räknat i kronor och ören.
Citera
2025-02-01, 13:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Nja det håller jag inte med om att man har den lön man förtjänar!
Hur förklarar du då politikers löner?

Exakt. Det finns förbaskat många som inte alls har den lön de förtjänar. Vare sig uppåt eller nedåt
Citera
2025-02-01, 13:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Politikerna är absolut värda sin lön om man tar tillbaka tjänstemannaansvaret och samtidigt också tar bort alla deras förmåner. Givetvis ska även riksdagen halveras i antal.

Går de med på mina krav så skulle jag utan problem kunna ge dem dubbel lön när de väl sitter vid makten, sitter de i opposition så är lönen tillbaka igen men fortfarande utan förmåner och tillagt tjänstemannaansvar.
Citera
2025-02-01, 13:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du glömmer att det finns något som heter konkurrens också. Höjer Axfood med 25% handlar jag på ICA istället.
Men om de också höjer? Det var ju premissen för din fråga, att alla höjde lönerna 25%?

Det är ju samma konkurrens som gör att inte alla anställda kan få 25% löneökning som gör att inte alla detaljister kan höja sina priser lika mycket.
Så du förstår ju ändå grundläggande prisbildning, men tycker löner ska fungera annorlunda?
Citera
2025-02-01, 13:10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
'Förtjänar' i bemärkelsen 'är överens med den som betalar', vilket i politikers fall tyvärr är andra politiker.
Folk som gnäller över för låg lön kan ju bara byta till något mer högbetalt. Om de inte hittar något är de uppenbarligen inte värda en högre lön. Enkelt.
Citera
2025-02-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Politikerna är absolut värda sin lön om man tar tillbaka tjänstemannaansvaret och samtidigt också tar bort alla deras förmåner. Givetvis ska även riksdagen halveras i antal.

Går de med på mina krav så skulle jag utan problem kunna ge dem dubbel lön när de väl sitter vid makten, sitter de i opposition så är lönen tillbaka igen men fortfarande utan förmåner och tillagt tjänstemannaansvar.

Jo men så är det ju det där med "OM" !
Vi är ju inte där och är tvingade till att förhålla oss till det.

Så summa summarum så är dom inte värda sin lön!
En spark i röven och en enkel biljett till Sibirien
är max vad dom är värda!
Citera
2025-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
'Förtjänar' i bemärkelsen 'är överens med den som betalar', vilket i politikers fall tyvärr är andra politiker.
Folk som gnäller över för låg lön kan ju bara byta till något mer högbetalt. Om de inte hittar något är de uppenbarligen inte värda en högre lön. Enkelt.

Humm tja eller nja kanske inte så enkelt,
Inte för alla men kanske dej.
Citera
2025-02-01, 13:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men om de också höjer? Det var ju premissen för din fråga, att alla höjde lönerna 25%?

Det är ju samma konkurrens som gör att inte alla anställda kan få 25% löneökning som gör att inte alla detaljister kan höja sina priser lika mycket.
Så du förstår ju ändå grundläggande prisbildning, men tycker löner ska fungera annorlunda?

Du har på något vis fått för dig att löner och lönenivåer är samma sak som prisbildning och inflation. Så ligger det inte till.

Du tror alltså på riktigt att om lönerna ökade med 25% så skulle priserna också göra det?
Citera
2025-02-01, 13:29
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ja, det hade väl varit nice?

Vi provar… så får vi se vad som händer
Citera
2025-02-01, 15:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Du har på något vis fått för dig att löner och lönenivåer är samma sak som prisbildning och inflation. Så ligger det inte till.

Du tror alltså på riktigt att om lönerna ökade med 25% så skulle priserna också göra det?
Löner är priset på arbete. Det fungerar som all annan prisbildning, dock på en inte alltför fri marknad, så det förekommer variationer från idealmodellen om prisbildning.
Men principiellt är priset på en konsult eller lönen för en anställd samma sak.
Citera
2025-02-01, 15:35
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Snart dags för årets avtalsrörelse.
Tror många känner att det går lite trögt med lön och löneutveckling.

Vad skulle hända om alla bara sa upp sig och krävde 25% högre lön för att komma tillbaka?

Har man sparat ihop lite "fuckoff" -pengar kan man ju klara sig både ett och två år utan att jobba.

Problemet är väl att det finns alltför många som lever ur hand i mun för att något sådant skulle fungera.
Måste ju ske samordnat för att det ska bita.

Skulle tro att samhället skulle skaka rätt rejält om ingen skulle arbeta. Samtidigt är det ju inget krav att göra det.

Inflationen skulle skena. Men ni sossar skulle såklart må bra.
Sen hade ni inte haft ett jobb att gå till efter alla konkurser/varsel.
Att tänka sådär är farligt för samhällsnyttan.
Citera
2025-02-01, 15:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Löner är priset på arbete. Det fungerar som all annan prisbildning, dock på en inte alltför fri marknad, så det förekommer variationer från idealmodellen om prisbildning.
Men principiellt är priset på en konsult eller lönen för en anställd samma sak.

Arbetsgivarorganisationerna trycker ned lönerna. Facken bidrar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in