2025-01-31, 18:17
Medlem
Så som Norrland där dem är ursprungsbefolkningen när kom dem ditt och från var någonstans.
Citera
2025-01-31, 18:21
Avslutad
Ingen vet. Men deras jävla priviligerier hör inte riktigt hemma i den här moderna upplysta tiden.
Citera
2025-01-31, 18:28
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Så som Norrland där dem är ursprungsbefolkningen när kom dem ditt och från var någonstans.

Från Ryssland via Finland. Det finns ju renskötande folk långt österut i Ryssland även idag.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att samerna kommer till Sverige långt efter oss svenskar men ändå så anses de vara "ursprungsbefolkning" och vi svenskar som några eftersläntare.
Citera
2025-01-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Så som Norrland där de är ursprungsbefolkningen när kom de ditt och från var någonstans.

Troligtvis vandrade de in norrifrån samtidigt som sydlänningar vandrade upp söderifrån. Tycker inte att samen ska kallas ursprungsfolk.
Citera
2025-01-31, 18:48
Medlem
Onanikrems avatar
Som andra nämnt, de vandrade in från öster. Visst kan man märka östasiatiska drag i renrasiga samer? Förr fans det vildrenar och kan tänka mig samerna vandrade dit renarna rörde sig.
Citera
2025-01-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Troligtvis vandrade de in norrifrån samtidigt som sydlänningar vandrade upp söderifrån. Tycker inte att samen ska kallas ursprungsfolk.

Nej samerna kom långt senare.
Vägen från Finland smälte fram senare. Då var det redan svenskar i Norrland.
Man har hittat rester efter tamboskap som är ca än 8000 år i Luleå. Då fanns det inga samer där.
Till Dalarna kom samerna på 1800-talet. Ändå har de särrättigheter.

Det är bara ett politiskt jäkla jippo allting.
Samma sak det där tramset om att de första svenskarna skulle varit svarta.
Det är svenskarna som är ursprungsbefolkningen.
Citera
2025-01-31, 18:55
Medlem
Onanikrems avatar
Vilka som var de första svenskarna, hur och varifrån de kom får de lärda tvista om. Men jag är övertygad om att sydsverige hade bofast befolkning före de norra delarna, back in tha days.
Citera
2025-01-31, 18:58
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Anthropologists have been studying the Sámi people for hundreds of years for their assumed physical and cultural differences from the rest of the Europeans. Recent genetic studies have indicated that the two most frequent maternal lineages of the Sámi people are the haplogroups V (Neolithic in Europe and not found in Finland 1500 years ago[180]) and U5b (ancient in Europe).[181] Y-chromosome haplogroup N-VL29 makes up 20%, came from Siberia 3500 years ago. Y-chromosome N-Z1936 makes up similarly about 20%, and likely came from Siberia with the Sámi language, but slightly later than N-VL29. This tallies with archeological evidence suggesting that several different cultural groups made their way to the core area of Sámi from 8000 to 6000 BC,[182] presumably including some of the ancestors of present-day Sámi.

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1mi_people#Genetic_studies
Citera
2025-01-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Från Ryssland via Finland. Det finns ju renskötande folk långt österut i Ryssland även idag.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att samerna kommer till Sverige långt efter oss svenskar men ändå så anses de vara "ursprungsbefolkning" och vi svenskar som några eftersläntare.

Så är det. Samerna kom för bara 5000-10000 år sedan. Men svenskarna kom redan för 11000-12000 år sedan! (Enligt DeepSeek.)
Citera
2025-01-31, 19:27
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vilka som var de första svenskarna, hur och varifrån de kom får de lärda tvista om. Men jag är övertygad om att sydsverige hade bofast befolkning före de norra delarna, back in tha days.

Enl. SVT var det blåögda högkultursnegrer som kom traskande
Citera
2025-01-31, 19:27
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Det sämsta med samer är deras jävla skit tv som går på SVT. Så jävla tråkiga program om deras as tråkiga kultur.

De tog båten hit.

Jag stör mig inte på samer men deras tv program är så dåliga att man skrattar.

Kan fråga sig varför Radio Sapmi och TV Sapmi inte enbart sänder lokalt uppe i Norrland utan över hela Sverige. Finns 20 000 - 40 000 samer i Sverige ska nämnas. Antagligen är merparten uppblandade med svenskt blod.
Citera
2025-01-31, 19:31
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Enl. SVT var det blåögda högkultursnegrer som kom traskande
Ja det var väl så då. Alla tror ju på SVT.
När kommer tomten förresten?

Jävlar jag försov mig en månad igen.. drygt (I båda bemärkelserna)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in