• 1
  • 2
2025-01-31, 15:36
En asteroid har ingen bias, den färdas utan direktiv. Så sett till ytan att landa på, vad är sannolikheten att Sverige blir träffpunkten?
Citera
2025-01-31, 15:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Sveriges yta är 0,088% av hela jordklotet.
Sen är det bara att räkna ut hur stor risken är att en asteroid träffar jorden.
Citera
2025-01-31, 16:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur kort kan ett snöre vara? Hur liten får den vara? Jag är också intresserad av frågeställningen om de alltid måste komma rakt uppifrån - kan de inte komma och liksom kapa Kapstaden från sidan och sen försvinna iväg. Mer, kanske en sannolikhetsberäkning, kan finnas i https://www.lu.se/artikel/asteroidne...r-slumpmassiga
Citera
2025-01-31, 16:04
Medlem
Det är en 100% sannolikhet att en asteroid nån gång i framtiden kommer att träffa Sverige
, eller den landmassa som kallades Sverige.
Citera
2025-01-31, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur kort kan ett snöre vara? Hur liten får den vara? Jag är också intresserad av frågeställningen om de alltid måste komma rakt uppifrån - kan de inte komma och liksom kapa Kapstaden från sidan och sen försvinna iväg. Mer, kanske en sannolikhetsberäkning, kan finnas i https://www.lu.se/artikel/asteroidne...r-slumpmassiga
Precis. Storlek och tidsintervall är variabler i ekvationen.

Blir tidsintevallet mycket stort medan största storlek på asteroiden litet, ökar sannolikheten och går mot 1.
Citera
2025-01-31, 16:15
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Precis. Storlek och tidsintervall är variabler i ekvationen.

.

Relativt andra platser förändras ju inte oddsen eftersom vårt land växer inte
Citera
2025-01-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Relativt andra platser förändras ju inte oddsen eftersom vårt land växer inte
Nej visst men väljer du ett tillräckligt långt tidsintervall stiger sannolikheten, oaktat att Sverige är litet.
Citera
2025-01-31, 16:18
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej visst men väljer du ett tillräckligt långt tidsintervall stiger sannolikheten, oaktat att Sverige är litet.

Jag menar för en given asteroid som är på väg. T.ex den nya som kommer 2032
Citera
2025-01-31, 16:19
Medlem
Citat:
Jag menar för en given asteroid som är på väg. T.ex den nya som kommer 2032
(FB) Vad är sannolikheten att en asteroid landar i Sverige?
Citera
2025-01-31, 16:21
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Vad är sannolikheten att en asteroid landar i Sverige?
Jorden träffas av asteroider nästan hela tiden. Som Vit-Brandbil skrev så motsvarar Sveriges yta nästan 0,1% av den totala ytan.

Så svaret är väl att det är 0,1% chans.

Tunguskameteoriten skulle f.ö. ha träffat Stockholm mitt i prick om den hade slagit ner 4-5 timmar senare.
Citera
2025-01-31, 16:29
Vilken yta är längst ut men närmast att kunna påverka oss? Ta hela det området och beräkna sannolikhet.

Om vi påverkas i vilket fall spelar det ingen roll om den landar exakt i Sverige
Citera
2025-02-01, 01:15
Medlem
Borde vara litet mindre än ytan i förhållande till total jordyta, då man troligen sätter in åtgärder mot de som är tillräckligt stora för att kunna vara ett litet problem över land, men inte om de landar typ mitt i en ocean.

Tydligen spelar dock höjdskillnader roll för effektiv area enligt chatgpt(skriv in "how much does altitude differences affect effectiv total land area for a country"), den area som man vanligen hittar data på är inte justerad för just detta.

Så om man inte räknar med motåtgärder så är det istället litet större andel än kartboksarean, pga berg och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in