2025-03-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Antar att du menar att utan Fauci-snuvan, så skulle de positiva effekterna av skattesänkningarna under Trumps första period ändå inte synas bättre. Jag tror inte alls att det stämmer. Utan Fauci-snuvan och utan valfusket skulle Trump ha suttit kvar och ekonomin skulle ha varit betydligt bättre, plus att vi sluppit krigen i Ukraina och Gaza.

Dream on….
Citera
2025-03-17, 17:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Samtidigt som aktivisterna dränker forumet med sitt tjatiga nonsens börjar fler förstå att Trumps plan är att rädda arbetarna och ekonomin i USA. USA kan sluta beskatta inkomster under 1,5 miljoner kronor.

Ju mer lönsamt det är att arbeta och göra nytta för samhället, att dra ett strå till stacken, desto mer kommer också att bli gjort. Svårare än så är det ju inte.

Precis.
Men nu är det Trump som gör det.
Alltså måste det vara dåligt.

*sänkt skatt för låginkomsttagarna *
”-Det MÅÅSTE bara vara dåligt!!!”
Citera
2025-03-17, 20:43
Medlem
Citat:
Trump vill
helt avskaffa inkomstskatt.
På tiden att någon inser att man ska uppmuntra när arbetare drar strån till stacken istället för att bestraffa det.
Istället ska pengar dras in via tariffer.

Kommer han att lyckas? Delvis lyckas?
Hur mycket kan USA's ekonomi blomstra av det här?
Är det istället så att tarfiffernas negativa inverkan är större och ekonomin inte kommer att blomstra?
Hur ska krigsmaskinen kunna hålla igång alla krig utan möjlligheten att parasitera på arbetarna?
Trump har ju sagt att tulltarifferna höjs för att få hem jobb och då blir det ju inte tillinkomster...
Det där går inte ihop, noll chans att han lyckas. Om han skulle "lyckas" blir det svindyrt för de fattiga, som röstade på honom, det räknar jag inte som att lyckas...
Trump (Musk) har även dragit in på stöd till krigsveteraner.
Enda chansen att Trump VERKAR lyckas skulle vara låna ytterligare en massa, spä på statsskulden, och sprida ut de pengarna, så det blir ännu mer räntor att betala, som han sagt redan han inte vill betala, det är så mycket...
Citera
2025-03-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Trump ...
Jag har verkligen problem med att förstå ditt inlägg. Tror inte jag förstår någon del alls av hur du tänker här.
Citat:
... har ju sagt att tulltarifferna höjs för att få hem jobb och då blir det ju inte tillinkomster...
Fler jobb som konkurrerar med samma antal arbetare ger väl högre löner normalt sett?
Citat:
Det där går inte ihop, noll chans att han lyckas.
Varför skulle det ha noll chans att lyckas?
Citat:
Om han skulle "lyckas" blir det svindyrt för de fattiga, som röstade på honom, det räknar jag inte som att lyckas...
Om han lyckas med exakt vad? Att skapa fler jobb? Varför och vad blir svindyrt för fattiga? Vad räknar du som att inte lyckas?
Citat:
Har han? och vad skulle vara relevansen till vad här?
Citat:
Enda chansen att Trump VERKAR lyckas skulle vara låna ytterligare en massa, spä på statsskulden, och sprida ut de pengarna, så det blir ännu mer räntor att betala, som han sagt redan han inte vill betala, det är så mycket...
Menar du här att han skulle ta lån för att minska skatterna på arbete? Jag vill inte gissa vad du menar innan jag kommenterar. Kan du inte istället försöka skriva några meningar som går att förstå och som kanske följer en röd tråd?
Citera
2025-03-18, 00:29
Medlem
Citat:
Citat:
Trump har ju sagt att tulltarifferna höjs för att få hem jobb och då blir det ju inte tullinkomster...
Jag har verkligen problem med att förstå ditt inlägg. Tror inte jag förstår någon del alls av hur du tänker här.
Redan i somras efter att Trump sagt att han skulle höja tullarna mycket, varnade jag i en egen topic för att det blir skit för de fattiga, som har jobb, och förklarade varför. Tyvärr flyttade admins den in i jättetrråden om Trumps tokerier så inte lätt att hitta och jag ids inte leta
men de här massa ekonomerna säger en del av samma:
https://www.flashback.org/t3650642
Citat:
Citat:
Det där går inte ihop, noll chans att han lyckas. Om han skulle "lyckas" blir det svindyrt för de fattiga, som röstade på honom, det räknar jag inte som att lyckas...
Fler jobb som konkurrerar med samma antal arbetare ger väl högre löner normalt sett?
Varför skulle det ha noll chans att lyckas?
Om han lyckas med exakt vad? Att skapa fler jobb? Varför och vad blir svindyrt för fattiga? Vad räknar du som att inte lyckas?
Har han? och vad skulle vara relevansen till vad här?
Menar du här att han skulle ta lån för att minska skatterna på arbete? Jag vill inte gissa vad du menar innan jag kommenterar. Kan du inte istället försöka skriva några meningar som går att förstå och som kanske följer en röd tråd?
Allt hänger ihop så jag svarar på det ihop.
Det Trump säger GÅR INTE IHOP. T ex:
/Ska sänka inflationen OCH höja tullavgifterna mycket.
Kraftigt höjda tullavgifter driver ju UPP inflationen mycket.
Enda chansen att det blir båda är att Trump ställer till det så illa att det blir depresion...
Värst kommer de fattiga, som har jobb, drabbas eftersom prishöjningarna blir värst på sådant de handlar och de har ingen buffert till prishöjningarna.
/OM alla jobb skulle flytta hem, då blir det inga ökade tullinkomster.
Båda kan inte bli bra eftersom de är motsatser...
/Tullinkomsterna räcker knappast att finansiera så det blir noll inkomstskatt
- om han inte lånar och då blir det ju ännu värre med statsskulden.
/Trump har sagt han inte vill betala räntorna.
Då kan det bli svårt att låna ännu mer...

Gällande minskat stöd till sådana som krigsveteraner är det såklart relevant eftersom det gör det ännu värre för fattiga amerikaner.

KANSKE har du rätt gällande att amerikanska arbetarlönerna kommer att öka,
men Trumps agerande har gjort att finanskapital LÄMNAR Usa...
Citera
2025-03-18, 08:28
Medlem
Citat:
Redan i somras efter att Trump sagt att han skulle höja tullarna mycket, varnade jag i en egen topic för att det blir skit för de fattiga, som har jobb, och förklarade varför. Tyvärr flyttade admins den in i jättetrråden om Trumps tokerier så inte lätt att hitta och jag ids inte leta
men de här massa ekonomerna säger en del av samma:
https://www.flashback.org/t3650642

Ja det stämmer. Det finns ekonomer som inte tror att Trump kommer att lyckas.
Det finns också ekonomer som tror att han kommer att lyckas.

Citat:
Allt hänger ihop så jag svarar på det ihop.
Det Trump säger GÅR INTE IHOP. T ex:
/Ska sänka inflationen OCH höja tullavgifterna mycket.
Kraftigt höjda tullavgifter driver ju UPP inflationen mycket.
Enda chansen att det blir båda är att Trump ställer till det så illa att det blir depresion...
Värst kommer de fattiga, som har jobb, drabbas eftersom prishöjningarna blir värst på sådant de handlar och de har ingen buffert till prishöjningarna.
/OM alla jobb skulle flytta hem, då blir det inga ökade tullinkomster.
Båda kan inte bli bra eftersom de är motsatser...
/Tullinkomsterna räcker knappast att finansiera så det blir noll inkomstskatt
- om han inte lånar och då blir det ju ännu värre med statsskulden.
/Trump har sagt han inte vill betala räntorna.
Då kan det bli svårt att låna ännu mer...

Gällande minskat stöd till sådana som krigsveteraner är det såklart relevant eftersom det gör det ännu värre för fattiga amerikaner.

KANSKE har du rätt gällande att amerikanska arbetarlönerna kommer att öka,
men Trumps agerande har gjort att finanskapital LÄMNAR Usa...

OK, tror jag förstår bättre vad du menar nu, men som jag också tidigare i tråden försökt att få fram menar jag att det är fel att stirra sig blind på tullarna och dessutom förutsätta att de skulle bli högre när man väl enats om lika stora tullar åt båda hållen. Jag tippar att tullarna blir lägre i slutändan och det tillsammans med avskaffad skatt på arbete blir som raketbränsle för ekonomin.

Tror inte heller att det blir någon långvarig nedgång. Att flytta jobb till USA tar naturligtvis en väldig tid beroende på vilka jobb vi talar om, men redan nu känner amerikanska folket entusiasm som de inte kännt på väldigt länge. Amerika är på väg i rätt riktning. Bara den känslan betyder mycket för ekonomin direkt.

Vi får se. En viss nedgång innan det rusar kan jag absolut tänka mig.
Citera
2025-03-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ja det stämmer. Det finns ekonomer som inte tror att Trump kommer att lyckas.
Det finns också ekonomer som tror att han kommer att lyckas.
Men de ekonomer, som tror att han lyckas i alla fall med sin SAGDA plan med höga tullar, är DÅLIGA ekonomer. Jag förklarade varför...

((Jag är en BRA ekonom T ex har jag förutspått två av de stora börsrasen.))
Citat:
OK, tror jag förstår bättre vad du menar nu, men som jag också tidigare i tråden försökt att få fram menar jag att det är fel att stirra sig blind på tullarna och dessutom förutsätta att de skulle bli högre när man väl enats om lika stora tullar åt båda hållen. Jag tippar att tullarna blir lägre i slutändan och det tillsammans med avskaffad skatt på arbete blir som raketbränsle för ekonomin.

Tror inte heller att det blir någon långvarig nedgång. Att flytta jobb till USA tar naturligtvis en väldig tid beroende på vilka jobb vi talar om, men redan nu känner amerikanska folket entusiasm som de inte kännt på väldigt länge. Amerika är på väg i rätt riktning. Bara den känslan betyder mycket för ekonomin direkt.

Vi får se. En viss nedgång innan det rusar kan jag absolut tänka mig.
Jag går efter vad Trump sagt att han ska göra. Som jag förklarade går det inte ihop.

Om jobb flyttas till USA med mycket höjda tullar, FÖRLORAR ändå de fattiga, som redan har jobb, eftersom priserna kommer att gå upp MYCKET, mer än de får minskat inkomstskatt.
Vad får du ifrån att ekonomin är på rätt väg?? Jag läste för några dagar sedan att mycket finanskapital LÄMNAT Usa...
Och som sagt kan det OMÖLJLIGT bli sänkt inflation med mycket höjda tullar (utom om det blir depression och då har ekonomin gått åt skogen...

Det kommer bara att kunna rusa om investerare är korkade. Eller efter att gått NER 60 % först haha
Citera
2025-03-18, 09:27
Medlem
Citat:
Men de ekonomer, som tror att han lyckas i alla fall med sin SAGDA plan med höga tullar, är DÅLIGA ekonomer. Jag förklarade varför...

((Jag är en BRA ekonom T ex har jag förutspått två av de stora börsrasen.))
Jag går efter vad Trump sagt att han ska göra. Som jag förklarade går det inte ihop.

Om jobb flyttas till USA med mycket höjda tullar, FÖRLORAR ändå de fattiga, som redan har jobb, eftersom priserna kommer att gå upp MYCKET, mer än de får minskat inkomstskatt.
Vad får du ifrån att ekonomin är på rätt väg?? Jag läste för några dagar sedan att mycket finanskapital LÄMNAT Usa...
Och som sagt kan det OMÖLJLIGT bli sänkt inflation med mycket höjda tullar (utom om det blir depression och då har ekonomin gått åt skogen...

Det kommer bara att kunna rusa om investerare är korkade. Eller efter att gått NER 60 % först haha

Bara riktigt usla ekonomer förstår inte att olika konjunkturer är nödvändiga och har sina fördelar. En viss nedgång när man rensar upp i statsapparaten kan inte uteslutas innan det tokrusar uppåt.
...och igen, du bygger dina utsagor på (och enbart på) höga tullar. Fel premisser enligt mig.
Citera
2025-03-18, 09:34
Medlem
Citat:
Bara riktigt usla ekonomer förstår inte att olika konjunkturer är nödvändiga och har sina fördelar. En viss nedgång när man rensar upp i statsapparaten kan inte uteslutas innan det tokrusar uppåt.
...och igen, du bygger dina utsagor på (och enbart på) höga tullar. Fel premisser enligt mig.
Mycket höjda tullar var ju en stor del av vad Trump gick till val på, så varför skulle man inte gå efter det...?

Som sagt mycket affärskapital har LÄMNAT usa p g a av Trumps agerande. De begriper vartåt det går...
Citera
2025-03-18, 09:37
Medlem
Citat:
Mycket höjda tullar var ju en stor del av vad Trump gick till val på, så varför skulle man inte gå efter det...?

Som sagt mycket affärskapital har LÄMNAT usa p g a av Trumps agerande. De begriper vartåt det går...

Det är tydligt kommunicerat att han vill ha lika stora tullar åt båda hållen. Det tror jag innebär lägre tullar i slutändan. Sluta tjata nu är du snäll.

Angående den enligt dig skenande inflationen kanske den här tråden är lämplig:
Inflationen i USA faller, Succé för Trump! Priserna på drivmedel och ägg minskar
Citera
2025-03-18, 09:55
Medlem
Citat:
Det är tydligt kommunicerat att han vill ha lika stora tullar åt båda hållen. Det tror jag innebär lägre tullar i slutändan. Sluta tjata nu är du snäll.
Du tjatar ju om att det ska rusa upp!!!

Avtalet med Kanada hade Trump gjort SJÄLV under sin förra presidentperiod. Sedan bröt han avtalet! Att bryta avtal är DÅLIGT för affärer eftersom det visar att Trump inte är att lita på...
Citat:
Angående den enligt dig skenande inflationen kanske den här tråden är lämplig:
Inflationen i USA faller, Succé för Trump! Priserna på drivmedel och ägg minskar
Vad dillar du om? Jag har INTE sagt att inflationen ska ha börjat ÄN...
Importörer, som inte är korkade, BUNKRADE innan Trump satte igång handelskrigen, så de behöver inte importera något till högre tullar ÄN...

Och att priserna på ägg minskar är INTE något att gå efter gällande inflationstrend, eftersom det är från extremt höga 10 USD PER DUSSIN...
Om Trump inte jävlas med Mexiko, kan USA ju få ägg för 3 usd därifrån. Ägg har blivit största SMUGGELvaran...
Citera
2025-03-18, 10:08
Medlem
Citat:
Du tjatar ju om att det ska rusa upp!!!

Avtalet med Kanada hade Trump gjort SJÄLV under sin förra presidentperiod. Sedan bröt han avtalet! Att bryta avtal är DÅLIGT för affärer eftersom det visar att Trump inte är att lita på...
Vad dillar du om? Jag har INTE sagt att inflationen ska ha börjat ÄN...
Importörer, som inte är korkade, BUNKRADE innan Trump satte igång handelskrigen, så de behöver inte importera något till högre tullar ÄN...

Och att priserna på ägg minskar är INTE något att gå efter gällande inflationstrend, eftersom det är från extremt höga 10 USD PER DUSSIN...
Om Trump inte jävlas med Mexiko, kan USA ju få ägg för 3 usd därifrån. Ägg har blivit största SMUGGELvaran...

Ja att bryta upp avtal är inte det bästa för att skapa förtroende. Det håller jag med om. Utesluter dock inte att han lyckas bra i slutändan. Att mäta inflationen med ägg-priset är nog inte heller det bästa. Säg det till demokraterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in