Citat:
Ursprungligen postat av
ManManne
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Trump har ju sagt att tulltarifferna höjs för att få hem jobb och då blir det ju inte tullinkomster...
Jag har verkligen problem med att förstå ditt inlägg. Tror inte jag förstår någon del alls av hur du tänker här.
Redan i somras efter att Trump sagt att han skulle höja tullarna mycket, varnade jag i en egen topic för att det blir skit för de fattiga, som har jobb, och förklarade varför. Tyvärr flyttade admins den in i jättetrråden om Trumps tokerier så inte lätt att hitta och jag ids inte leta
men de här massa ekonomerna säger en del av samma:
https://www.flashback.org/t3650642
Citat:
Ursprungligen postat av
ManManne
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Det där går inte ihop, noll chans att han lyckas. Om han skulle "lyckas" blir det svindyrt för de fattiga, som röstade på honom, det räknar jag inte som att lyckas...
Trump (Musk) har även dragit in på stöd till krigsveteraner.
Enda chansen att Trump VERKAR lyckas skulle vara låna ytterligare en massa, spä på statsskulden, och sprida ut de pengarna, så det blir ännu mer räntor att betala, som han sagt redan han inte vill betala, det är så mycket...
Fler jobb som konkurrerar med samma antal arbetare ger väl högre löner normalt sett?
Varför skulle det ha noll chans att lyckas?
Om han lyckas med exakt vad? Att skapa fler jobb? Varför och vad blir svindyrt för fattiga? Vad räknar du som att inte lyckas?
Har han? och vad skulle vara relevansen till vad här?
Menar du här att han skulle ta lån för att minska skatterna på arbete? Jag vill inte gissa vad du menar innan jag kommenterar. Kan du inte istället försöka skriva några meningar som går att förstå och som kanske följer en röd tråd?
Allt hänger ihop så jag svarar på det ihop.
Det Trump säger GÅR INTE IHOP. T ex:
/
Ska sänka inflationen OCH höja tullavgifterna mycket.
Kraftigt höjda tullavgifter driver ju UPP inflationen mycket. Enda chansen att det blir båda är att Trump ställer till det så illa att det blir depresion...
Värst kommer de fattiga, som har jobb, drabbas eftersom prishöjningarna blir värst på sådant de handlar och de har ingen buffert till prishöjningarna.
/
OM alla jobb skulle flytta hem, då blir det inga ökade tullinkomster.
Båda kan inte bli bra eftersom de är motsatser...
/
Tullinkomsterna räcker knappast att finansiera så det blir noll inkomstskatt
- om han inte lånar och då blir det ju ännu värre med statsskulden.
/
Trump har sagt han inte vill betala räntorna.
Då kan det bli svårt att låna ännu mer...
Gällande minskat stöd till sådana som krigsveteraner är det såklart relevant eftersom det gör det ännu värre för fattiga amerikaner.
KANSKE har du rätt gällande att amerikanska arbetarlönerna kommer att öka,
men Trumps agerande har gjort att finanskapital LÄMNAR Usa...