2025-01-29, 17:35
Medlem
Med tanke på att det ofta dyker upp påståenden (ofta negativa..) rörande div moderna system i våra bilar som är tänkta att vara ett stöd för föraren för att öka säkerheten, passivt eller aktivt, genom att t ex övervaka och/eller gripa in när systemen triggas, antingen av förarens egen inverkan eller av div sensorer i fordonet.

System jag har i tankarna är allt från den gamla hederliga ABS’en till de idag avancerade antispinn, stabiliseringssystemen, antisladd, Lane Assist, parking assist, utfarts hjälp, automatisk Hold i backe, bromskraftsökning, autobrems, hinderdetektion, backkameror, ja t o m parkeringssensorer, samt automatisk ljusreglering etc etc.

Vad har ni för erfarenheter av dessa system om funktioner?
Har ni någon upplevelse, händelse, där ni blivit hjälpta av något av dessa system, kanske räddade…?
Eller har ni blivit stjälpta av dessa system?
Har ni dessa på, och varför, eller deaktiverade? Varför?

Själv har jag två bilar som båda är skapligt fulla med sådana moderniteter.
Den äldsta, en BMW E38 7-serie som idag är 25 år gammal har faktiskt det mesta av detta och det funkar helt ok utan att störa utan kan vara till hjälp om nåt sker.
Den andra, en Passat B8 från 2018 har i princip allt av det jag listade, och personligen var det lite störande med Lane Assist i början (liksom autostop på motorn vid rödljus) men jag blev van ganska fort och idag är det få gånger de ”stjälper” jämfört med alla de gånger de faktiskt hjälper mig, och t o m kan ha räddat mig från olycka.

Så vilka är era erfarenheter, och upplevelser med dessa hjälp/säkerhets-system?
Citera
2025-01-29, 17:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

System jag har i tankarna är allt från den gamla hederliga ABS’en till de idag avancerade antispinn, stabiliseringssystemen, antisladd, Lane Assist, parking assist, utfarts hjälp, automatisk Hold i backe, bromskraftsökning, autobrems, hinderdetektion, backkameror, ja t o m parkeringssensorer, samt automatisk ljusreglering etc etc.

Vad har ni för erfarenheter av dessa system om funktioner?
Har ni någon upplevelse, händelse, där ni blivit hjälpta av något av dessa system, kanske räddade…?
Eller har ni blivit stjälpta av dessa system?
Har ni dessa på, och varför, eller deaktiverade? Varför?

ABS/s antispinn fungerar bra. Backkamera också, även om vanliga sensorer funkar lika bra, man vill ändå kolla själv.
Hold i backe behövs inte på en automat.
Park assist har jag inte, och har aldrig saknat.
Och idiotfunktionen att stänga av motorn vid stopp går tack och lov att stänga av på min bil.

Så min åsikt är delad, vissa är bra, andra dåliga.
Citera
2025-01-29, 18:10
Medlem
Hämtade en ny bil för snart 4 år sen, bara uppdaterad modell av den jag haft tidigare.
Efter nån mil undrade jag om hjulen satt lösa eller styrväxeln höll på att ramla bort.
Det visade sig vara filhållningsassistenten som la sig i min körning, som tur är gick den att koppla ur.
Nu 15" mil senare har den inte varit inkopplad sen jag kopplade ur den då, hållt mig på vägen iaf.
Citera
2025-01-29, 18:29
Medlem
Det är ungefär som att fråga; "mobilkameror, är de bra eller dåliga?".

Jag har kört mängder med bilar med dessa system. En del fungerar utmärkt (när man vant sig vid hur de fungerar).
Andra fungerar väldigt dåligt, tex MG ZS har en idiotisk filassistent som plingar och rycker mest hela tiden.
ID4 däremot har en mjuk och fin filhållare som "lär sig" var du vill ha bilen. Osv.

Men utvecklingen går framåt och lägstanivån höjs hela tiden.
Mest kritiska är folk som äger gamla bilar, får en modern hyrbil när gammelsaaben är på verkstad, och inte förstår eller vill lära sig använda systemet riktigt under de få timmarna de lånar bilen.
Har för övrigt undvikit flera parkeringsskador med auto-broms (sist en dold pelare i ett parkeringshus), det fungerar jäkligt bra.
Citera
2025-01-29, 18:41
Medlem
sykkelpumps avatar
ABS, antispinn och antisladd är BRA!

Resten kan jag gärna klara mig utan, och vissa funktioner som ska "assistera" föraren vid körning skrämmer mig, när andra idioter använder dom i stället för att KÖRA BILEN SJÄLV...

Kör man inte bilen själv lång tid, utan litar på att tekniken ska sköta det åt en, så är man varken tillräckligt uppmärksam eller erfaren för att upptäcka ett problem/fara eller att reda ut det.

Det är snart dags att byta till en stor lastbil, så man överlever en frontalkollision med någon idiot som inte kör sin bil själv...
Citera
2025-01-29, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
ABS/s antispinn fungerar bra. Backkamera också, även om vanliga sensorer funkar lika bra, man vill ändå kolla själv.
Och idiotfunktionen att stänga av motorn vid stopp går tack och lov att stänga av på min bil.

En kompis som är droskägare berätta att hans bilar som har denna funktionen får han byta batterier oftare på.
Citera
2025-01-29, 19:42
Moderator
Neksnors avatar
Ur TS:
De fetmarkerade funktionerna märker jag inte av, så de får gärna finnas.
De understrukna funktionerna funkar ofta bra, men behöver ibland stängas av.
Hinderdetektion kan vara lite störande ibland, men funkar ofta bra. Standard är att jag bromsar i vad som, i efterhand, tydligt var god tid men att bilen börjar tjuta alldeles innan jag nuddar bromspedalen.
Backkamera märks, används och är något positivt men inte nödvändigt.
Citera
2025-01-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Hämtade en ny bil för snart 4 år sen, bara uppdaterad modell av den jag haft tidigare.
Efter nån mil undrade jag om hjulen satt lösa eller styrväxeln höll på att ramla bort.
Det visade sig vara filhållningsassistenten som la sig i min körning, som tur är gick den att koppla ur.
Nu 15" mil senare har den inte varit inkopplad sen jag kopplade ur den då, hållt mig på vägen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Det är ungefär som att fråga; "mobilkameror, är de bra eller dåliga?".

Jag har kört mängder med bilar med dessa system. En del fungerar utmärkt (när man vant sig vid hur de fungerar).
Andra fungerar väldigt dåligt, tex MG ZS har en idiotisk filassistent som plingar och rycker mest hela tiden.
ID4 däremot har en mjuk och fin filhållare som "lär sig" var du vill ha bilen. Osv.

Men utvecklingen går framåt och lägstanivån höjs hela tiden.
Mest kritiska är folk som äger gamla bilar, får en modern hyrbil när gammelsaaben är på verkstad, och inte förstår eller vill lära sig använda systemet riktigt under de få timmarna de lånar bilen.
Har för övrigt undvikit flera parkeringsskador med auto-broms (sist en dold pelare i ett parkeringshus), det fungerar jäkligt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Resten kan jag gärna klara mig utan, och vissa funktioner som ska "assistera" föraren vid körning skrämmer mig, när andra idioter använder dom i stället för att KÖRA BILEN SJÄLV...

Kör man inte bilen själv lång tid, utan litar på att tekniken ska sköta det åt en, så är man varken tillräckligt uppmärksam eller erfaren för att upptäcka ett problem/fara eller att reda ut det.

Det är snart dags att byta till en stor lastbil, så man överlever en frontalkollision med någon idiot som inte kör sin bil själv...

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
En kompis som är droskägare berätta att hans bilar som har denna funktionen får han byta batterier oftare på.

Det där kan jag hålla med om, att dessa olika system kan vara olika bra implementerade på olika bilar.
På min Passat 2018 så har jag i princip allt, och det är kul.
Självklart klarar jag mig helt utan dessa system, men… trots det så är det bara att erkänna att flera av dessa system har hjälpt och räddat mig flera gånger från att råka ut för nåt. Och även om vissa av dessa system kan skrämma skiten ur en ibland med att ”falsklarma” som t ex autobroms kan göra för några veka grässtrån etc, så tar jag gärna den nesan än jag får stå ut med att ha råka backat på något dolt. Autobromsen klappade även till en gång när en unge kutade rätt ut mellan parkerade bilar i skumrasket utan reflexer etc, där jag kom rullande i ca 30. Jag hann så vitt få iväg foten på bromsen men autobromsen var ännu snabbare på att detektera ungen, och antagligen så hade jag just när ungen kutade ut vänt blicken till ena backspegeln för jag skulle strax svänga och behövde kolla läget i spegeln, då kom ungen farande. Jag hade högst sannolikt hunnit bromsa själv med, men jag var då jäkligt tacksam för systemets ingripande, för tänk om….

Parkasisst använder jag i princip aldrig, men det är kul och imponerande att testa det ibland bara för att förundras hur jäkla bra bilen rattar in/ur sig själv på trånga parkeringsrutor etc.

Backkameran är ruskigt beroendeframkallande, detta trots att jag alltid lekande lätt alltid kunnat backa med bara sidospeglar eller glutta över axeln, även fullstora tradare.

Filassistenen var lite dryg i början, när man kände nåt som stretade lite i ratten, men nu är jag van och tänker inte ens på den. Den har ett flertal gånger räddat mig då andra bilar kommit farande bakifrån på ena eller andra sidan min bil, t ex utan lyse mitt i natten. Jäkligt skönt att det varslar med gul lampa i backspeglarna när nån bil är i antågande snett bakifrån, kanske i döda vinkeln. Och om jag själv skulle råka missa nåt så darrar ratten och håller emot om jag skulle få för mig att svänga ut mot en bil vid sidan om mig. Funkar skitbra helt enkelt. Men man behöver vänja sig lite till det.

Den dynamiska ljusregleringen är helt underbar på min bil, så skönt att kunna slå på helljuset när man lämnar parkeringen och sen köra på helljus hela tiden vare sig man har möte eller bilar framför sig, max ljus åt alla utan att nån bländas. Skönt att ljusen följer rattvridningen också.

Autostopp vid rödljus är skönt, men i början jäkligt ovant, man undrade ofta ”NEJ, vad fan hände nu…?” När motorn plötsligt dog. Idag tänker jag inte eks på det. Min bil har originalbatteri sen fabriken, det verkar helt friskt än i dag efter snart 17000 mil

Kökörningsassisten är skön att ha i städer, bilen bromsar in och stannar helt själv, om jag vill det, och om kön börjar rulla igen inom några sekunder så börjar bilen rulla efter kön av sig själv och håller avståndet. Skulle kön stå still längre än vissa sekunder så räcker det att trycka på en knapp på ratten när kön rör sig igen, så förlåter bilen snällt efter
Citera
2025-01-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Jag håller med dig, jag kör bilen själv, har inget behov av "hjälpmedel".
Citera
2025-01-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ur TS:
De fetmarkerade funktionerna märker jag inte av, så de får gärna finnas.
De understrukna funktionerna funkar ofta bra, men behöver ibland stängas av.
Hinderdetektion kan vara lite störande ibland, men funkar ofta bra. Standard är att jag bromsar i vad som, i efterhand, tydligt var god tid men att bilen börjar tjuta alldeles innan jag nuddar bromspedalen.
Backkamera märks, används och är något positivt men inte nödvändigt.

Kan hålla med dig om i princip allt där, känner igen mig.
Citera
2025-01-29, 19:53
Moderator
Gromguttens avatar
Bara bra. På min tio år gamla diesel är det största framsteget adaptiv cruisecontrol vilket i normala farter - tillsammans med nødbromssystemet - ger mig styrningen att hålla reda på. Det behøver jag inte på den femåriga elbilen som i praxis är självkörande i långa delar, åtminstone på torr väg med tydliga filmarkeringar. Nödbromsen har reagerat tidigare än min reaktion med bägge bilarna och de meterna har behövts, bilarna bakom hadde tack och lov också bra system. Laneassistpipen irriterar på kurviga vägar men jag tänker inte så mycket på det.

Fantastiskt hur mycket som ingår även i grundutførande i en modern (el-)bil.

Jag kør mycket hyrbil med skiftande spec och skillnaden märks med eller utan hjälpmedel.

Jag saknar funktionen "tugga dig upp" på elbilen, med så mycket direkt kraft så är det svårreglerat från stillastående på is med brant uppførsbacke. En tomgångsfunktion helt enkelt, fästet är ju där i dubbarna.
Citera
2025-01-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Bara bra. På min tio år gamla diesel är det största framsteget adaptiv cruisecontrol vilket i normala farter - tillsammans med nødbromssystemet - ger mig styrningen att hålla reda på. Det behøver jag inte på den femåriga elbilen som i praxis är självkörande i långa delar, åtminstone på torr väg med tydliga filmarkeringar. Nödbromsen har reagerat tidigare än min reaktion med bägge bilarna och de meterna har behövts, bilarna bakom hadde tack och lov också bra system. Laneassistpipen irriterar på kurviga vägar men jag tänker inte så mycket på det.

Fantastiskt hur mycket som ingår även i grundutførande i en modern (el-)bil.

Jag kør mycket hyrbil med skiftande spec och skillnaden märks med eller utan hjälpmedel.

Jag saknar funktionen "tugga dig upp" på elbilen, med så mycket direkt kraft så är det svårreglerat från stillastående på is med brant uppførsbacke. En tomgångsfunktion helt enkelt, fästet är ju där i dubbarna.

Tack för intressanta synpunkter.
Ja den adaptiva farthållaren glömde jag räkna upp, och jag tycker liksom du att det är en fantastiskt skön funktion.
Jag har det på den nyare Passaten från 2018, men inte på den gamla BMW 7-serien från -99 även om det fanns som tillval även då eller kanske kom 00-01 som var sista åren för E38 generationen.
Så när jag kör min 7-serie nån fin sommardag så är det irriterande att i den bilen behöva hålla koll på avståndet och andra bilars hastighet, och hålla på att dutta på knapparna på ratten för att anpassa farthållarens hastighet till framförvarande bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in