Med tanke på att det ofta dyker upp påståenden (ofta negativa..) rörande div moderna system i våra bilar som är tänkta att vara ett stöd för föraren för att öka säkerheten, passivt eller aktivt, genom att t ex övervaka och/eller gripa in när systemen triggas, antingen av förarens egen inverkan eller av div sensorer i fordonet.
System jag har i tankarna är allt från den gamla hederliga ABS’en till de idag avancerade antispinn, stabiliseringssystemen, antisladd, Lane Assist, parking assist, utfarts hjälp, automatisk Hold i backe, bromskraftsökning, autobrems, hinderdetektion, backkameror, ja t o m parkeringssensorer, samt automatisk ljusreglering etc etc.
Vad har ni för erfarenheter av dessa system om funktioner?
Har ni någon upplevelse, händelse, där ni blivit hjälpta av något av dessa system, kanske räddade…?
Eller har ni blivit stjälpta av dessa system?
Har ni dessa på, och varför, eller deaktiverade? Varför?
Själv har jag två bilar som båda är skapligt fulla med sådana moderniteter.
Den äldsta, en BMW E38 7-serie som idag är 25 år gammal har faktiskt det mesta av detta och det funkar helt ok utan att störa utan kan vara till hjälp om nåt sker.
Den andra, en Passat B8 från 2018 har i princip allt av det jag listade, och personligen var det lite störande med Lane Assist i början (liksom autostop på motorn vid rödljus) men jag blev van ganska fort och idag är det få gånger de ”stjälper” jämfört med alla de gånger de faktiskt hjälper mig, och t o m kan ha räddat mig från olycka.
Så vilka är era erfarenheter, och upplevelser med dessa hjälp/säkerhets-system?
System jag har i tankarna är allt från den gamla hederliga ABS’en till de idag avancerade antispinn, stabiliseringssystemen, antisladd, Lane Assist, parking assist, utfarts hjälp, automatisk Hold i backe, bromskraftsökning, autobrems, hinderdetektion, backkameror, ja t o m parkeringssensorer, samt automatisk ljusreglering etc etc.
Vad har ni för erfarenheter av dessa system om funktioner?
Har ni någon upplevelse, händelse, där ni blivit hjälpta av något av dessa system, kanske räddade…?
Eller har ni blivit stjälpta av dessa system?
Har ni dessa på, och varför, eller deaktiverade? Varför?
Själv har jag två bilar som båda är skapligt fulla med sådana moderniteter.
Den äldsta, en BMW E38 7-serie som idag är 25 år gammal har faktiskt det mesta av detta och det funkar helt ok utan att störa utan kan vara till hjälp om nåt sker.
Den andra, en Passat B8 från 2018 har i princip allt av det jag listade, och personligen var det lite störande med Lane Assist i början (liksom autostop på motorn vid rödljus) men jag blev van ganska fort och idag är det få gånger de ”stjälper” jämfört med alla de gånger de faktiskt hjälper mig, och t o m kan ha räddat mig från olycka.
Så vilka är era erfarenheter, och upplevelser med dessa hjälp/säkerhets-system?