2006-10-05, 22:06
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
EG-direktivet beträffande tv-sändningar gäller inte internetförbindelser så rättsläget är något oklart.

De flesta förståsejpåare hävdar ändå att det lands lagstiftning som forumet riktar sig till är den gällande.

Tack för ditt intressanta inlägg. Detta visste jag inte.

Är det något på gång någonstans som ska klargöra

de här sakerna?
Citera
2006-10-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tack för ditt intressanta inlägg. Detta visste jag inte.

Är det något på gång någonstans som ska klargöra

de här sakerna?
Nope

Som jag förstått det är frågan alltför komplicerad för ett avgörande eller juridiskt bindande ståndpunkt. T.ex. har vårt eget konsumentverk avstått från att avge en ståndpunkt eller klargörande när det gäller reklam via nätet utöver ett uttalande från KO om att "- den reklamen riktar sig mot avses också som mottagare och därmed kan också avsändaren anses identifierad."

Tyvärr får vi nog leva i ovisshet även i framtiden... eller som admin sagt någongång så får man rätta sej efter flera länders lagstiftning.
Citera
2006-10-05, 22:48
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Nope

Som jag förstått det är frågan alltför komplicerad för ett avgörande eller juridiskt bindande ståndpunkt. T.ex. har vårt eget konsumentverk avstått från att avge en ståndpunkt eller klargörande när det gäller reklam via nätet utöver ett uttalande från KO om att "- den reklamen riktar sig mot avses också som mottagare och därmed kan också avsändaren anses identifierad."

Tyvärr får vi nog leva i ovisshet även i framtiden... eller som admin sagt någongång så får man rätta sej efter flera länders lagstiftning.
Intresset hos div. lagstiftare att beivra eventuell spridning av "djurporr" är nog tämligen lågt.

Dock lär intresset för att beivra spridning av "barnporr" vara synnerligen högt!

Mot den bakgrunden borde väl saken säga sig själv:

- Flashback främjar barnporrdistribution = Nedstängt Flashback!

- Flashback främjar djurporrdistribution = Inte en djävel orkar bry sig!

Citera
2006-10-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Intresset hos div. lagstiftare att beivra eventuell spridning av "djurporr" är nog tämligen lågt.

Dock lär intresset för att beivra spridning av "barnporr" vara synnerligen högt!

Mot den bakgrunden borde väl saken säga sig själv:

- Flashback främjar barnporrdistribution = Nedstängt Flashback!

- Flashback främjar djurporrdistribution = Inte en djävel orkar bry sig!

Jag är nog inte benägen att hålla med dej...

Om en åklagare ska driva ett ärende till åtal så ska frågan ha allmänintresse eller allmänhetens förtroende och när det gäller djurporr så tror jag att man har det.

FB borde nog vara mer försiktig i den delen och fundera allvarligt över djurporrlänkarnas berättigande vs yttrandefriheten.
(Men gärna diskussion om olika sexuella läggningar).

(F.ö anser jag att alla länkforum borde skrotas på ett diskussionsforum).
Citera
2006-10-05, 23:21
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Jag är nog inte benägen att hålla med dej...

Om en åklagare ska driva ett ärende till åtal så ska frågan ha allmänintresse eller allmänhetens förtroende och när det gäller djurporr så tror jag att man har det.

FB borde nog vara mer försiktig i den delen och fundera allvarligt över djurporrlänkarnas berättigande vs yttrandefriheten.
(Men gärna diskussion om olika sexuella läggningar).

(F.ö anser jag att alla länkforum borde skrotas på ett diskussionsforum).
Och du tror inte det finns x antal hundra forum eller websiter som är mer prioriterade än FB? Sådana med fokus på djurrporr exv?
Citera
2006-10-05, 23:26
Medlem
Citat:
Och du tror inte det finns x antal hundra forum eller websiter som är mer prioriterade än FB? Sådana med fokus på djurrporr exv?
Nä, det tror jag inte... av den enkla anledningen att om åklagaren ska driva ett ärende och lägga ner ett par hundra timmars arbetstid, så tror jag att man vill sänka ett forum som dels ger eko i media, dels har prejudicerande effekt.
Citera
2006-10-05, 23:46
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Nä, det tror jag inte... av den enkla anledningen att om åklagaren ska driva ett ärende och lägga ner ett par hundra timmars arbetstid, så tror jag att man vill sänka ett forum som dels ger eko i media, dels har prejudicerande effekt.
Tjaa, vi får väl hoppas då att åklagarna lägger alla mordcase, våldtäktsbrott, bankrån, storskaliga narkotikasmugglingsbrott, terrorbrott, och inte minst pedofilbrott åt sidan, för att ta itu med det "världsomstörtande hotet" mot all mänskliga civilisation - Flashback.info!

Citera
2006-10-12, 14:24
Medlem
Efter att ha följt brittiska media och talat med personer med större kunnande än jag själv så verkar det som att lagen kommer att börja gälla i december. Det vore därför intressant att veta om det överhuvudtaget diskuterats vad som skall ske när lagen träder i kraft, och hur detta påverkar till exempel länkar till Body Modification E-zine, djurporrlänkar och så vidare.
Citera
2006-10-12, 15:25
Medlem
Citat:
Tjaa, vi får väl hoppas då att åklagarna lägger alla mordcase, våldtäktsbrott, bankrån, storskaliga narkotikasmugglingsbrott, terrorbrott, och inte minst pedofilbrott åt sidan, för att ta itu med det "världsomstörtande hotet" mot all mänskliga civilisation - Flashback.info!

Oavsett vilka amatörmässiga tolkningar du gör så tycker tydligen en del att det är viktigt.
http://www.flashback.se/md/
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in