Citat:
Ursprungligen postat av
Odovacer
Varför kan du inte läsa på innan du skapar trådar. PFAS är en grupp med ämnen, inte en kemikalie. Hela diskussionen blir ju skev av sådana här missuppfattningar redan i trådstarten.
PFAS är en grupp av syntetiskt framställd kemikalier, och det ska finnas tusentals säger dom.
Och även om man leker med tanken att tex teflon inte skulle vara en kemikalie, så är det som rinner ut fullt med av dessa.(Ja, om man nu inte tar hand om dom.)
Nu vet jag inte om samtliga ~4700 är farliga, men de som ÄR borde inte ha annat ett NOLLVÄRDE i vattnet och pga det är så farligt för kroppen.
Som en sade, kanske dom ska ge donalds sånt här vatten att dricka, eller att colan är gjort på sånt vatten.
Men såklart gubben är ju gammal och senil, så det hinner inte ta effekt, så varför inte hans barn, så får de lära sig vad den kemikalien gör.
Och dessa ämnen borde istället man strama upp utsläppen på, och pga en del av dom är oförstörbara och kommer skada amerikaner långt in i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Odovacer
Nej det är inte att anmärka på semantik. Det är ytterst viktigt att det man skriver är korrekt. Faktumet att det är massor av ämnen och inte ett försvårar ju hela hanteringen av problemet. Jag begriper inte hur du kan tycka att det är semantik att inte göra skillnad på om en term avser ett ämne eller en grupp. Vet inte vad jag ska säga. Mycket underligt.
Jag vet vad PFAS är. Behöver inga källor. Vad fick dig att tro att jag skulle behöva det?
Så du försöker säga du kan alla ~4700st PFAS, nä, nu vet vi alla att du ljuger svårt med det påståendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Odovacer
Ett av de ämnen som diskuteras mest i PFAS-sammanhang är trifluorättiksyra. Detta är ju en utomordentligt laddad molekyl som är vattenlöslig och skyr feta miljöer. Bland PFAS finns även perfluorerade kolväten vilka på många sätt är rakt motsatta. Hur ska man få en meningsfull diskussion om dessa ska diskuteras som om det vore ett ämne?
Och hur är det en meningsfull diskussion utan att donalds adresserar vilka PFAS och samtliga som man kan öka utsläppen på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jon_
Det drabbar ju alla levande drickdjur på jordklotet, inklusive honom.
Evig tillväxt <3, rakt in i kaklet. Trump med usa ligger först och är glada på vägen dit. Vi sitter i vagnarna bakom på väg mot samma mål, smäller lite senare bara.
Mer om hen får det från en bra källa.
Rätt komiskt är att vi som värnar om miljö, vi strävar efter minska utsläppen och för vi lärt oss att många är väldigt farliga av dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
maallgan
The EPA said in May that it will delay enforcement on the drinking water limits for PFOA and PFOS until 2031, and it will rescind and reconsider the limits on the other four.
Trump administration yanks $15m in research into Pfas on US farms: ‘not just stupid, it’s evil
För att ge bekämpningsmedel specifika egenskaper, som att de ska bli mer stabila, kan ämnen designas att vara PFAS. Användningen av sådana medel ökar. I dagsläget är 19 olika PFAS-ämnen godkända att användas i bekämpningsmedel i Sverige, och 38 inom EU. I Sverige såldes drygt 60 ton bekämpningsmedel som är PFAS under 2023, för att användas i odlingar eller på golfbanor.
Undrar om inte allt började där för donalds, och hur ett hemskt ogräs letade in sig på golfbanan och hur banägare beklagade sig över h*n inte kunde använda effektiva ogräsmedel.