Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-02, 15:08
Medlem
AeroRecchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Norge har ett systemfel i deras idrottssatsningar, och det är att alla gör samma sak i Norge, det åker skidor på det ena eller andra sättet. Detta leder ju till att det kryllar av norrmän i alla tävlingar, och att dessa norrmän konkurrerar med varandra vilket ju är långt ifrån optimalt för både utövarna och publiken. Man borde försöka reducera antalet skidåkare i Norge och få in de unga i andra sporter istället. Kanske hockey där man i NHL kan tjäna mer pengar på ett år än vad de flesta skidåkare gör under en hel livstid.

Haha, systemfel vetifan. Det sitter i norrmännens DNA att man ska röra på sig och ha bra kondition. I Sverige sitter hellre ungdomarna och nördar framför dataspel.
Citera
2025-02-02, 15:09
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Årets första mästerskap på skidor. 4 medaljer är över förväntan med en glänsande AKH i spetsen. EM GUUUUUUULD
Citera
2025-02-02, 15:12
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AeroRecchi
Haha, systemfel vetifan. Det sitter i norrmännens DNA att man ska röra på sig och ha bra kondition. I Sverige sitter hellre ungdomarna och nördar framför dataspel.
Nej så är det ju inte alls, men vi har vårt manskap i hockeyn istället. Med ett av världens bästa lag, och en av världens bästa ligor. Det är ju uppenbarligen ett systemfel om man definierar det enligt de förutsättningar som jag angav tidigare, att det blir för stark inbördes konkurrens mellan de norska åkarna, och att folk tröttnar på att kolla NM efter ett tag.

"Norge har fostrat flera av världens största idrottsstjärnor. Men NHL-stjärnan Mats Zuccarello är inte nöjd. – Vi är ett skitland när det kommer till idrott, säger han till Viaplay."
https://www.gp.se/sport/ishockey/mats-zuccarello-sagar-norge-ett-skitland.3f548339-3ed5-4ec8-9be7-3a2bc86bc582
Citera
2025-02-02, 15:15
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Extremt svag återväxt på herrsidan i Sverige. Jag kan inte se något framtidshopp alls om jag ska vara ärlig.

De åker ju relativt bra, men skyttet verkar vara helt feltränat.
Hur fan kan ett helt lag skjuta så uselt,, det måste vara ett systemfel - jämför med norrmänen, som uppenbarligen har en bra metod för att träna skytte.
Citera
2025-02-02, 15:18
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
De åker ju relativt bra, men skyttet verkar vara helt feltränat.
Hur fan kan ett helt lag skjuta så uselt,, det måste vara ett systemfel - jämför med norrmänen, som uppenbarligen har en bra metod för att träna skytte.
Ja kan vara kassa tränare, men också att Norge har otroligt mycket större bredd än Sverige vilket gör att de har fler talanger ute i spåren. Men damerna var inte lika kassa som herrarna i skyttet, har de inte samma tränare eller? Jag tror mest att herrarna suger helt enkelt
De svenska damerna vann ju över Norge i alla tävlingar.
Citera
2025-02-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Trots det har AKH 3 medaljer och Skottheim 0. Jag säger inte att det är ett lätt beslut eller att Skottheim inte ska vägas in överhuvudtaget, men sett över hela säsongen tycker jag AKH bör gå före då hon presterat bra lopp över hela säsongen.

Om man räknar bort första tävlingshelgen i år där AKH gjorde bra resultat så har ju inte hennes resultat varit speciellt bra. Totalt 17 poäng i världscupen från Hochfilzen och framåt. AKH har haft 2 bra tävlingshelger i år och varit ostabil/sjuk resten.

Det är snarare Skottheim som har presterat bra lopp över hela säsongen med några få undantag. Skottheim ligger t.ex. före AKH i både IBU-cupen och världscupen.

Jag anser att Skottheims 5:e plats i distansen i Ruhpolding borde värderas högre än 1 EM-guld t.ex.
Citera
2025-02-02, 16:19
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicck
Om man räknar bort första tävlingshelgen i år där AKH gjorde bra resultat så har ju inte hennes resultat varit speciellt bra. Totalt 17 poäng i världscupen från Hochfilzen och framåt. AKH har haft 2 bra tävlingshelger i år och varit ostabil/sjuk resten.

Det är snarare Skottheim som har presterat bra lopp över hela säsongen med några få undantag. Skottheim ligger t.ex. före AKH i både IBU-cupen och världscupen.

Jag anser att Skottheims 5:e plats i distansen i Ruhpolding borde värderas högre än 1 EM-guld t.ex.
Har vi statistik på hur det har gått i stafetterna? Jag minns att Skottheim varit stabil i VC, där hon vann sin sträcka i något lopp, medan AKH har skjutit straffrunda i båda VC och EM i stafett.
Citera
2025-02-02, 17:46
Medlem
nazismochknarks avatar
All heder åt Anna-Karin, IBU Cup-mästerskapets drottning, men Skottheim bör ha sista VM-platsen. Hon har mer erfarenhet vilket gör henne till en bättre stafett-reserv och det är vad den femte platsen i laget handlar om. Elvira ska hitta sitt Zen och ta alla medaljerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in