2025-01-28, 15:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Haha …. Ja det heter faktiskt Blåsut och jag har nog alltid funderat över vad namnet står för.
Det är väl Grekens gamla kvarter med Dalen i närheten.

Kan man gissa på att det är någon släkting till Dalen som skulle hälsas på med en "smällkaramell"? Typ en förälder eller två?
Citera
2025-01-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Haha …. Ja det heter faktiskt Blåsut och jag har nog alltid funderat över vad namnet står för.
Det är väl Grekens gamla kvarter med Dalen i närheten.

Blattarna kanske såg namnet som en uppmaning till att blåsa ut stället..

Nej men namnet kommer av ett gammalt skogsvaktarboställe under Hammarby gård och har hetat Blåsut sedan 1791. Namnet kommer av att det har varit ett blåsigt ställe.
Citera
2025-01-28, 16:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hörde på radio att man nu smällt båda granaterna.
Jag har inte hört någonting av smällarna, trots att jag sitter ganska nära.
Citera
2025-01-28, 16:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan man gissa på att det är någon släkting till Dalen som skulle hälsas på med en "smällkaramell"? Typ en förälder eller två?

Enligt TV-nyheterna så har de två granaterna kastats mot ett företag (restaurang?) längs gatan men studsat tillbaka. Dock hade smågrabbarna lite för bråttom och glömde dra ur sprintarna…

(Tur att så få gör värnplikten numera, annars hade buset fått gratis sprängutbildning.)
Citera
2025-01-28, 16:09
Medlem
sprängning

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-sprangningen/
Citera
2025-01-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Var väl det som hände i Vårby Gård för något år sedan. Nyfiken man plocka upp skiten och strök med.

Så länge sprinten är kvar så är det inte någon fara, men ja med ett helt okänt föremål, så kan man ju inte vara helt säkert på att den sitter riktigt helt ordentligt i.
Från det man drar sprinten, så går det snabbt som tusan, så troligen har det varit så i det fallet att den inte har suttit helt ordentligt.
Jag har kastat handgranat i militären, som alla äldre som var tvungna att göra värnplikten.
Citera
2025-01-28, 16:52
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag fattar inte varför de (SL) var tvungna att stoppa T-banan för två handgranater uppe på gatan???
Stationerna låg ju utanför avspärrningarna??
Citera
2025-01-28, 16:57
Medlem
Vad händer nu när man skjutit sönder de misstänkta föremålen? Går det att undersöka i efterhand om de var farliga?
Citera
2025-01-28, 17:02
Medlem
adddicts avatar
Vad sjukt hur det här landet har blivit alltså. Jag bor väldigt nära Blåsut och hörde smällen i Kärrtorp i natt och fick även SMS från sos alarm där de bad alla boende att hålla sig från fönstrena. Man kan nu även se att många av grannarna har dragit för fönsterna och till och med satt för med filtar och skit. Fan inbördeskrig ute
Citera
2025-01-28, 17:04
Medlem
REDACTEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdiasia
Vad händer nu när man skjutit sönder de misstänkta föremålen? Går det att undersöka i efterhand om de var farliga?

Jag är inte Polis så jag vet inte, men jag kan anta att man inte hade förstört föremålen på plats om man inte hade trott att det var farliga föremål, tror bombteknikerna har många års erfarenhet och bör kunna känna igen en skarp handgranat om dom ser en.
Citera
2025-01-28, 17:10
Medlem
doncroces avatar
Varför så stor grej att några granater hittats, är ju vardagsmat?
Undertiden har det väl skett flera riktiga sprängningar, om man nu vill göra en stor grej av dagliga händelser.
Citera
2025-01-28, 17:13
Medlem
Baserad på vad som skrivs i tråden och vad som syns i medierna är det utanför Aya's Cafe & Konditori på Sofielundsvägen 27. Har länge varit något skumt med de stället, går förbi dagligen och majoriteten av gångerna är det HELT tomt.

För ca 6-7 månader sendan fick de samtliga rutor sönderslagna medans pizzerian intil lämnades helt orörd. Slump? nää de tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in