2025-01-28, 13:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Oftast ja, men långt ifrån alltid. Och hur tänker du man gör när t ex mannen vägrat kondom/kommit i henne trots att hon inte ville det? Eller när rtt p-medel inte funkat (inget p-medel är 100%)

Alla som knullar har ett gemensamt ansvar för eventuella barn. Så är det i alla fall i Sverige och det tycker jag är rimligt.
Citera
2025-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja kvinnor är med och utformar vården tillsammans med män och det är väl rimligt?
Och samma sak gäller ju även aborter.
Citera
2025-01-28, 13:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Och samma sak gäller ju även aborter.

Det är extremt många fler män som är abortmotståndare än kvinnor och det ihop med att män sitter på fler maktpositioner överlag i samhället ger en kraftig snedfördelning när beslut tas i denna fråga.
Citera
2025-01-28, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Donald Trump värnar livet på ett sätt hans företrädare inte gjorde.

- Det kommer inte längre vara möjligt att resa till andra delstater för abort
- Den federala regeringen kommer inte längre att säkerställa tillgången på "abortläkemedel"
- Mexico City Policy återinförs, vilket innebär att organisationer utomlands som erbjuder eller nämner abort inte längre kommer att kunna få bistånd från USA
- USA återansluter sig till The Geneva Consensus Declaration, som undertecknats av 40 länder och dom deklarerar att abort inte är någon mänsklig rättighet.

Det här är mycket glädjande nyheter!

https://respektlivet.nu/nyhetsarkiv/...ekret-om-abort

https://en.wikipedia.org/wiki/Geneva...us_Declaration

Vad tycker ni andra?
Jag vill ha en bättre källa om jag ska tro på det. Konstigt att ingen av nyhetskanalerna rapporterar om det?
Citera
2025-01-28, 13:33
Medlem
Glostrups avatar
Helt väntat. Den amerikanska teokratin stärks ytterligare, och olikheterna mellan USA och andra religiöst styrda länder, som exempelvis Iran, börjar suddas ut. Den evangeliska tokhögern är förstås lyrisk, vilket borde vara nog för att en vettig människa skulle tänka efter en extra gång. Men nu är inte Trump en vettig människa, så det är ett fåfängt hopp.

Trumps pågående korståg i kärnfamiljens namn rimmar förstås extremt illa med hans egen amoralitet och hans egna handlingar, men med en blint troende väljarskock så blir det inget hinder. Den amerikanska ekonomin kommer knappast att gynnas av effekterna av den ökade intolerans som bigotta politiker vill bygga upp, men det ser ju fint ut på ytan (tycker tele-evangelisterna). Som med sina miljarder och privatjets inte behöver oroa sig för om deras unga älskarinnor behöver göra abort, det fixar en klinik i Schweiz enkelt. Dekadensen och utsvävningarna kan fortsätta bakom kyrkans väggar, och hos miljardärer med förkärlek för porrskådisar: Kraven på moral och fromhet gäller förstås bara för de fattiga.

Förlorarna blir, som vanligt, fattiga katoliker som inte ”får” använda preventivmedel, och andra fattiga outbildade som aldrig får lära sig hur man förhindrar en graviditet eftersom sexualkunskap är teologisk haram. Ironiskt nog lär den största befolkningsökningen ske i fattiga röda stater som Mitch McConnells Kentucky, där befolkningen efter att ha blivit fullkomligt rövkn****d av (bl.a.) sin senator i 40 år nu äntligen kommer kunna göra verklighet av satiren som skildrades i filmen Idiocracy. ”Turligt” nog är sjukvårdsförsäkringar alldeles för dyra, så en kraftig ökning av barnmortaliteten kommer att se till att de inte blir alltför många. Och kostnaden för skola gör att de barn som överlever kan hemskolas in i den ”rätta” verkligheten, där religion, kreationism och konspirationsteorier får ta all plats istället för vetenskap, historia och annat ”onödigt”.

Det blir även intressant att se om Trump lyckas genomföra sin livslånga strategi att hellre med tvång ta 99% av en liten och minskande kaka än att genom starka allianser kunna få 60% av en mångdubbelt större kaka. Risken är att Trump på egen hand lyckas krympa världsekonomin på samma sätt som andra ”starka ledare” har lyckats skjuta sina egna ekonomier i sank med ogenomtänkta åtgärder som handlar mer om blinda principer än om faktiskt ekonomiskt förstånd. Putin lyckas inte få den ryska ekonomin att bli större än Italiens. Venezuelas oljepengar stod sig slätt mot Chávez ekonomiska politik. Och nu Trump.

Världen blev väldigt mycket farligare den 20 januari, det råder inga tvivel om det. Frågan är om det handlar om ett tillfälligt hinder för demokrati och tolerans, eller om det är början på en ny mörk medeltid.
Citera
2025-01-28, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Abort har inte direkt varit en valvinnare för republikaner i de senaste valen heller. .

Demokraterna gjorde aborträtten till en av valets viktigaste frågor, rent av den allra viktigaste, men väljarna tyckte att andra frågor var betydligt viktigare.
Citera
2025-01-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Du tänker att kvinnor inte skulle bry sig om de "råkar" bli gravida trots att de inte vill ha barn?
Kvinnor lyckas ju ändå på någon vänster att undvika bli gravida i majoriteten av deras liv..

Så det går ju

Bästa sättet som funkar är att helt enkelt *inte* ha sperma nära ägget.

Poof!
Noll chans att bli gravid om man inte vill det

Om dom verkligen bryr sig skulle de inte ha piv sex när de inte vill ha barn
Citera
2025-01-28, 13:36
Medlem
stilichos avatar
Det är bara på skämt såklart. Trump har sagt massor med gånger att aborträtten är något för delstaterna att besluta om och inget som den federala regeringen ska lägga sig i. Och Trump har ju aldrig ljugit om något tidigare så varför skulle han börja nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Även "min kropp, mitt val" är en idiotisk ide. För det första har man ju gett sin kropp åt någon annan. Det är hela grundförutsättningen.

"Gett sin kropp åt någon annan". Var finns det gåvobrevet menar du?

Det verkligt komiska i hela abortdebatten är ju att den förs med argument snarlika immigrationsdebatten. Normal anständighet gör att man inte kan låta foster dö genom att förneka dem rätten till sin moders kropp. Precis som normal anständighet gör att man inte kan låta flyktingar dö genom att förneka dem rätten till västerländska välfärdssystem. Fast det är förstås nästan aldrig samma personer som argumenterar för de båda sakerna. Det är bara några kristna kommunister på ena sidan och några klassiska fascister på den andra sidan som är riktigt konsekventa.
Citera
2025-01-28, 13:43
Medlem
Som ung och naiv tyckte jag att möjligheten till abort måste vara ett jätte-plus, men det har ju inte visat sig stämma.
Hela den feministiska strategin med alla rättigheter till kvinnan och alla skyldigheter till mannen fungerar inte speciellt bra.
Generellt sett har kvinnan visat (och visat med råge) att det ansvar som borde komma med rättigheten till abort är något som hon vägrar att ta.
Citera
2025-01-28, 13:44
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag tar själv inte ställning i abortfrågan eftersom jag saknar tillräcklig kunskap. Men det verkar inte vara ett problem, med tanke på att många demokratiska kvinnor efter valet har gått ut och sagt att de inte tänker ha sex på fyra år som ett 'logiskt' straff för att män som röstat på Trump och det republikanska partiet röstat fel.
Citera
2025-01-28, 13:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Att låta delstaterna själva besluta om vad som gäller för abort, d.v.s. antal veckor och så vidare, var inte nödvändigtvis en dålig konsekvens av att Roe v. Wade revs upp.
Ovanstående är ju däremot tveksamt både om och varför det ska beslutas på federal nivå. Abort har inte direkt varit en valvinnare för republikaner i de senaste valen heller.

Nu förstår jag inte helt om det är så att förbudet gäller rent allmänt, d.v.s. att inga aborter får genomföras om personen inte är boende i delstaten eller om det bara gäller om man reser från en stat där abort under omständigheterna är förbjudet.

Nu är jag inte amerikan men principiellt är jag emot beslutet av samma anledning som att jag är emot att EU skulle bestämma detta.
Punkten du citerar är något där trådstartaren har fått det hela om bakfoten. Någon sådan ändring har Trump inte gjort. Det är tveksamt om han ens skulle kunna driva igenom en sådan förändring, av de skäl du nämner.

Det han däremot har gjort är dels att återinföra den policy som innebär att amerikanska biståndspengar inte ska gå till organisationer som förespråkar abort (källa #1). Dels har han återigen börjat tillämpa den lag som kräver att federala skattepengar inte ska finansiera aborter (källa #2).

Eftersom abort är förbjudet i vissa delstater kan man förstå att det är särskilt stötande när federala skatteintäkter går till att finansiera eller uppmuntra till abort. Att inte använda federala skatteintäkter på det viset kan man förstås hålla med om helt oavsett vad man tycker om huruvida abort borde vara tillåtet eller inte.

Det har även pratats om att Trump skulle upphäva den regel som ger löntagare en lagstadgad rätt till tjänstledigt för att åka till en annan delstat för att genomgå en abort ifall det är förbjudet i deras egen delstat. Vad jag vet har han dock inte ännu drivit igenom denna ändring. En sådan ändring skulle dock inte förbjuda dem att resa till en annan delstat på sin fritid.
Citera
2025-01-28, 13:46
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Demokraterna gjorde aborträtten till en av valets viktigaste frågor, rent av den allra viktigaste, men väljarna tyckte att andra frågor var betydligt viktigare.

Absolut fanns det andra frågor som väljarna tyckte var viktigare eller lika viktiga men republikanerna försökte i många fall även att moderera sitt abortmotstånd eftersom bredare abortförbud inte bedömts vara en valvinnare.

Undersökningar verkar även styrka att generella abortförbud inte stöds av en majoritet (t.ex. : https://www.pewresearch.org/religion...ce=chatgpt.com )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in