Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Att låta delstaterna själva besluta om vad som gäller för abort, d.v.s. antal veckor och så vidare, var inte nödvändigtvis en dålig konsekvens av att Roe v. Wade revs upp.
Ovanstående är ju däremot tveksamt både om och varför det ska beslutas på federal nivå. Abort har inte direkt varit en valvinnare för republikaner i de senaste valen heller.
Nu förstår jag inte helt om det är så att förbudet gäller rent allmänt, d.v.s. att inga aborter får genomföras om personen inte är boende i delstaten eller om det bara gäller om man reser från en stat där abort under omständigheterna är förbjudet.
Nu är jag inte amerikan men principiellt är jag emot beslutet av samma anledning som att jag är emot att EU skulle bestämma detta.
Punkten du citerar är något där trådstartaren har fått det hela om bakfoten. Någon sådan ändring har Trump inte gjort. Det är tveksamt om han ens skulle kunna driva igenom en sådan förändring, av de skäl du nämner.
Det han däremot har gjort är dels att återinföra den policy som innebär att amerikanska biståndspengar inte ska gå till organisationer som förespråkar abort (
källa #1). Dels har han återigen börjat tillämpa den lag som kräver att federala skattepengar inte ska finansiera aborter (
källa #2).
Eftersom abort är förbjudet i vissa delstater kan man förstå att det är särskilt stötande när federala skatteintäkter går till att finansiera eller uppmuntra till abort. Att inte använda federala skatteintäkter på det viset kan man förstås hålla med om helt oavsett vad man tycker om huruvida abort borde vara tillåtet eller inte.
Det har även pratats om att Trump skulle upphäva den regel som ger löntagare en lagstadgad rätt till tjänstledigt för att åka till en annan delstat för att genomgå en abort ifall det är förbjudet i deras egen delstat. Vad jag vet har han dock inte ännu drivit igenom denna ändring. En sådan ändring skulle dock inte förbjuda dem att resa till en annan delstat på sin fritid.