Citat:
Ursprungligen postat av
FdNa
Jag tog ett billån och köpte en bil åt min sons flickvän (pga olika omständigheter behövdes detta göras), bilen skulle de använda gemensamt men främst av flickvännen då hon hade körkort. Vid tidpunkten bodde hon även hos oss och vi försörjde henne.
Vår son och flickvännen separerade emellertid och flickvännen flyttade. Hon fortsatte använda bilen en tid och försökte betala av lite på lånet som vi tagit. Tanken var från början att paret skulle hålla ihop och att de skulle ha kvar bilen i några år, vi skrev ett avtal oss emellan på summan som lånats och hur mycket som ska betalas /månad.
En tid efter separationen köper fd flickvännen en billigare begagnad bil till sig och nu menar hon att hon inte är förbunden till att betala på bilen och vi står nu med en bil att sälja eftersom hon köpt en annan. Är det rimligt att fd flickvännen betalar tillbaka en summa av lånet för den tid hon nyttat bilen? Ska hon fortsätta betala på lånet?
Hur reder vi i detta? Vem betalar vad?
Du tog en risk för din sons skull, vilket jag ser som positivt.
Rimligtvis borde fd flickvännen betala överenskomna avgifter för den tid hon brukat bilen ja, men inget mer sedan hon lämnat tillbaka den, får du inte slantarna så får du nog lägga det på ditt kostnadskonto för sonen.
Har hon amorterat på lånet, så är det rimligen egentligen hennes pengar möjligen med avdrag för värdeminskning om det finns en sån (begagnade bilar har ökat i värde senaste åren...).
Se till att bilen skrivs på dig eller någon i familjen om det inte redan är så. Sedan säljer du den så fort det är möjligt.
Ingen mening att krångla till det mer än så, sonen kanske har någon fördel av att inte vara ovän med sitt ex i framtiden då han har många år framför sig.
Du har troligtvis bättre råd med den kostnad som uppstått av att planerna inte fungerade, än hon har. Kanske blir du också ihågkommen som snäll och generös en dag om du inte är snål i onödan nu...