Citat:
Ursprungligen postat av
entligen18ar
sluta jiddra om ökade skulder och avsluta bara tråden med att det är fittan klarnas fel.
Klarna betalar t.o.m handlare för att få finnas på deras checkout.
Det är sån monopol att handlare inte ens kan vägra klarna längre, för alla vill köpa via klarna och ha allt på samma ställe. Räcker med att skriva in ens e-postadress så minns den alla ens uppgifter.
Sätt en lag mot skit som klarna så ska ni se att skulderna sjunker drastiskt.
Bara för att du och jag klarar av att undvika impulsköp på faktura med hög ränta betyder det inte att alla gör det.
Klarna tillhandahåller en lösning för idioter och många har tydligen inte förmågan att handskas med shopping och pengar och då ska man heller inte handla vare sig i butik eller på nätet.
Finns väl möjligheter att spärra sig för spelsidor så borde finnas möjlighet att spärra sig från alla dessa köp nu betala sen bolag också.
Tyvärr har mänskligheten slutat förstå värdet av pengar och jag tror det skedde i samma veva som att allt blev digitalt. När jag var ung så hade man sedlar och det tog emot att spräcka en 100-lapp för att köpa en sak för 5kr. Man såg också på ett helt annat sätt hur pengarna försvann och blev färre när man handlade.
Nu syns inget förutom ett par siffror i bankappen som ändras, man håller aldrig i någon sedel som ges till handlaren. Det fanns människor med problem på den tiden också men de var fan så många färre. En lösning är att man helt enkelt inte ska kunna betala med digitala medel innan man nått 20 år, kommer inte bli lätt att införa men det skulle iallafall göra att man får se hur pengar försvinner och på det sättet få lite känsla.