2025-01-30, 08:10
Medlem
det löser sig nog när arvet från föräldrarna åker in på kontot?

"Antalet dollarmiljonärer i Sverige – över en halv miljon"

https://www.di.se/nyheter/antalet-do...n-halv-miljon/

"blattarna" är kanske i en sämre sits?
Citera
2025-01-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det löser sig nog när arvet från föräldrarna åker in på kontot?

"Antalet dollarmiljonärer i Sverige – över en halv miljon"

https://www.di.se/nyheter/antalet-do...n-halv-miljon/

"blattarna" är kanske i en sämre sits?

Jag skulle aldrig använda arvet för att betala av mina skulder, det är inte rimligt att mina föräldrars arbete ska gå till min konsumtion. Enda sättet att skapa rikedom som går över generationer.
Citera
2025-01-30, 10:14
Bannlyst
138 miljarder kronor är vissa länders hela BNP. Hur sjukt är inte det ?
Han som hade mest skulder i Sverige på ca 100 miljoner avskrevs från skulderna nyligen vill jag minnas.
Minns dock ej namnet på honom
Citera
2025-01-30, 10:40
Medlem
Overminds avatar
Människor är rena jävla idioter och dumma i huvudet. Korkade varelser. Detta ser man DAGLIGEN i trafiken. Folk är så egoistiska och lata. Fy fan.
Citera
2025-01-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...os-kronofogden

[b]

Svenskarna verkar inte ha nån koll på sin ekonomi?
Varför just åldersgruppen 35- 44 år? Vad beror detta på?

Det står ju i artikeln att man har höga utgifter under den perioden. Oftast har ju den gruppen ganska nytagna bostadslån då man precis lyckats ta sig in på bostadsmarknaden. Då är det inte konstigt om senaste årens prisökningar slår hårt. Att det skulle vara en grupp som inte är van vid att saker kostar tror jag inte då gruppen var redo att ge sig ut på arbetsmarknaden vid förra ekonomiska krisen och sen haft det tufft att ta sig in på bostadsmarknaden i och med höga priser.

Undrar också vilken grupp det slog hårdast mot under 90-talskrisen? Vet någon det? Kan ju ha varit ungefär samma åldersgrupp?
Citera
2025-01-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det är alltså motsvarande 12% av Sveriges statsskuld som ligger hos fogden. Inte illa. Kanske läge för svenskar att utveckla en hjärna och se över obeståndslagstiftningen?
Precis, det är lite oroande.
Gissade att en bred grupp av skuldsatta är pensionärer som inte har mer än statlig pension och unga som tagit smålån till spel och mobiler mm.

Men när beloppet är så stort gissar jag att en stor andel också borde vara folk som har bidrag och låg lön.

Det finns givetvis skuldsatta i alla inkomstgrupper men till största delen de ovan.
Citera
2025-01-30, 11:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entligen18ar
sluta jiddra om ökade skulder och avsluta bara tråden med att det är fittan klarnas fel.

Klarna betalar t.o.m handlare för att få finnas på deras checkout.
Det är sån monopol att handlare inte ens kan vägra klarna längre, för alla vill köpa via klarna och ha allt på samma ställe. Räcker med att skriva in ens e-postadress så minns den alla ens uppgifter.

Sätt en lag mot skit som klarna så ska ni se att skulderna sjunker drastiskt.

Bara för att du och jag klarar av att undvika impulsköp på faktura med hög ränta betyder det inte att alla gör det.

Klarna tillhandahåller en lösning för idioter och många har tydligen inte förmågan att handskas med shopping och pengar och då ska man heller inte handla vare sig i butik eller på nätet.
Finns väl möjligheter att spärra sig för spelsidor så borde finnas möjlighet att spärra sig från alla dessa köp nu betala sen bolag också.

Tyvärr har mänskligheten slutat förstå värdet av pengar och jag tror det skedde i samma veva som att allt blev digitalt. När jag var ung så hade man sedlar och det tog emot att spräcka en 100-lapp för att köpa en sak för 5kr. Man såg också på ett helt annat sätt hur pengarna försvann och blev färre när man handlade.
Nu syns inget förutom ett par siffror i bankappen som ändras, man håller aldrig i någon sedel som ges till handlaren. Det fanns människor med problem på den tiden också men de var fan så många färre. En lösning är att man helt enkelt inte ska kunna betala med digitala medel innan man nått 20 år, kommer inte bli lätt att införa men det skulle iallafall göra att man får se hur pengar försvinner och på det sättet få lite känsla.
Citera
2025-01-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Man har för dåliga säkerhetsmarginaler helt enkelt. Med säkerhetsmarginaler menar jag: För högt belånad bostad, hamnar i skuld när man sålt den, ingen bil att sälja och komma ner i transportkostnader, ingen möjlighet skaffa/orka med extrajobb osv. Inget buffertkonto. Framförallt så tror jag det saknas konsekvenstänk och framtidsplanering. Inte minst ekonomisk förståelse t ex räntekostnader.
En liten undran har jag om många svenskar lever så tråkiga liv så de känner de måste ta lån för att förgylla vardagen? Är du i den uppgivna åldern 35-44 ca, så borde du ha minst 3000kr helst 5000kr över, när alla räkningar inklusive mat är betalt för månaden. Eftersom det här är en ålder då du rimligen har ganska hög belåning men också goda inkomster. Det vore intressant om man bröt ned det hela i nya skuldtagare Kronofogden kopplat till inkomst. En undran kan ju vara om bidragsminskningar lett till skuldökning eller om det är bättre bemedlade som blåst på.

Skulle också vilja se nedbrutna siffror. Har ingen källa (orkar inte gräva fram nu) men har för mig att jag läst att det är en ny grupp som fått problem med ekonomin sedan pandemin, dvs de som tidigare haft det okej ekonomiskt.
Citera
2025-01-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Jag skulle aldrig använda arvet för att betala av mina skulder, det är inte rimligt att mina föräldrars arbete ska gå till min konsumtion. Enda sättet att skapa rikedom som går över generationer.

Fel
Citera
2025-01-30, 11:39
Medlem
Vi har ca 50k på inkomster fasta kostnader på ca 15 tusen. Nyrenoverad villa 20 min från stan 2 bilar båda avbetalda.

Många med samma inkomst som bor i stan med dubbla fasta kostnader men har för små marginaler enligt mig men inte bankerna..

Då har vi råd med en längre sjukdom/föräldraledighet utan behöva vara orolig.

Tror inte många idag kan vara sjukskriva en längre tid för man tappar dem 20% man har i marginal.
Senast redigerad av toalettdykare 2025-01-30 kl. 11:44.
Citera
2025-01-30, 11:52
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det är alltså motsvarande 12% av Sveriges statsskuld som ligger hos fogden. Inte illa. Kanske läge för svenskar att utveckla en hjärna och se över obeståndslagstiftningen?
Skatter och räntor ökar för att invandrade svartskallar inte gör rätt för sig i Sverige. Du är väl en av alla dumma jävla svennebananer som röstat för massinvandringen förstås.
Citera
2025-01-30, 12:03
Medlem
BakelitTelefonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Så är det redan? Folk skuldsätter sig upp över öronen, sen söker man skuldsanering och när det beviljas så raderas alla skulder och borgenärer blir utan sina pengar dom lånat ut. Köerna för skuldsanering har aldrig varit så långa som nu.

Tycker det är skitbra, när det kommer till bank/kreditbolag, de borde till att börja med att förbjudas att låna ut till ockerränta. Allt över styrräntan plus ~2%-enheter över det, är ocker. Alla lån med räntor över 10-15-20-25-30% borde tvignas skrivas av direkt.
Sedan är det kasst att skuldsaneringen ska pågå i 5 år. borde vara MAX ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in