2025-01-26, 08:06
Medlem
SmyghukareNs avatar
Var ute häromdagen som chaufför av en släktings Hyundai i10.

Jisses, inte för att jag kör någon lyxbil i vanliga fall, bara en gammal Toyota Avensis, men detta var hemskt.

Komfort - i en i10 sitter man på knallhårda stolar, som kan få en valfri parkbänk att framstå som ett under av komfort.
Till detta stenhård fjädring, varenda meter av våra vägae är klumpigt lappade och lagade, i en i10 märks varenda liten skarv och ojämnhet direkt, och vidarebefodras obönhörligt in i din kropp. Varje dåligt lagad vägbula måste försiktigt smygas över för att slippa bli brutalt mörbultad, vid sådana manöver får man nästan omedelbart en vilt hetsande, tutande och ljusblinkande invandrare bakom kofångaren.
Samt total avsaknad av all form av ljudisolering, motorn var någorlunda tyst, men rasslet från dubbdäcken och övrigt vägljud öronbedövande högt.

Körde ungefär 10 mil i går kväll, man blir fort trött i ett fordon av denna sorten, har ont i ryggen och musklerna samt surrar i örona. Långkörning i denna typ av bil måste vara en utdragen plåga.

Frågan är då - finns det komfortabla och tysta småbilar?

Har funderat på något mindre än en Avensis, men något sådant här är otänkbart att äga.
Citera
2025-01-26, 08:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tyvärr inget bra svar på din fråga men en småbil är gjord för att köra i staden och dess omnejd och då räcker komforten men det är stor skillnad på en småbil och en större bil. Sen inom de flesta märkena så finns det också en billigare och en dyrare modell i liknande storlek.

Jag hade själv en -89 opel vectra för länge sen. Skaffade sen sambo och det blev hund så en kombi underlättade. Bytte då till en Opel astra -97 och även om bilen var nästan tio år nyare så var komfort och känsla så mycket sämre. Skramlig och tråkig rakt igenom. Nu var inte vectran något lyx men mycket skönare.
Steget över vectran var på den tiden omegan som var ett steg uppåt i allt till.
Nu säger jag inte att just opel är något under men det var just här som jag faktiskt provat alla modeller, har även kört corsan men den var 20 år nyare nästan än de andra så svårt att jämföra men absolut inget komfortmonster även om den var ok för korta sträckor.

Nu för tiden är skillnaderna mindre men de finns fortfarande där.
Citera
2025-01-26, 08:53
Medlem
bo-jerrys avatar
Jag har haft en corsa. Det var helt okej som småbil men det är omöjligt att veta om den är bättre utan att få prova motståndet
Citera
2025-01-26, 09:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Funderar du på att skaffa en kärringbil?

Men småbilar är, som även annan användare ovanför skrev, som oftast tilltänkt för korta distanser och enkla behov - man vill helst inte köra 30 mil i en Toyota Yaris eller Suzuki Swift.

Dock så menar jag att de flesta moderna "småbilar" från VW och även Skoda är relativt bra när det gäller komfort.
Senast redigerad av Generalandersson 2025-01-26 kl. 09:38.
Citera
2025-01-26, 09:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det är stor skillnad på minibil som i10 och småbil som i20.
De minsta är gjorda för stadstrafik och är korta o lätta.
Citera
2025-01-26, 10:10
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Var ute häromdagen som chaufför av en släktings Hyundai i10.

Jisses, inte för att jag kör någon lyxbil i vanliga fall, bara en gammal Toyota Avensis, men detta var hemskt.

Komfort - i en i10 sitter man på knallhårda stolar, som kan få en valfri parkbänk att framstå som ett under av komfort.
Till detta stenhård fjädring, varenda meter av våra vägae är klumpigt lappade och lagade, i en i10 märks varenda liten skarv och ojämnhet direkt, och vidarebefodras obönhörligt in i din kropp. Varje dåligt lagad vägbula måste försiktigt smygas över för att slippa bli brutalt mörbultad, vid sådana manöver får man nästan omedelbart en vilt hetsande, tutande och ljusblinkande invandrare bakom kofångaren.
Samt total avsaknad av all form av ljudisolering, motorn var någorlunda tyst, men rasslet från dubbdäcken och övrigt vägljud öronbedövande högt.

Körde ungefär 10 mil i går kväll, man blir fort trött i ett fordon av denna sorten, har ont i ryggen och musklerna samt surrar i örona. Långkörning i denna typ av bil måste vara en utdragen plåga.

Frågan är då - finns det komfortabla och tysta småbilar?

Har funderat på något mindre än en Avensis, men något sådant här är otänkbart att äga.

Polo är rätt bekväm, ganska tyst och duger till längre körning.
Kan tänka mig att den lilla BMW'n är trevlig, eller Mercedes.
Citera
2025-01-26, 10:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det är stor skillnad på minibil som i10 och småbil som i20.
De minsta är gjorda för stadstrafik och är korta o lätta.

Håller med, haft en Polo -99 och den var skramlig och jäklig och efter det blev det en mazda 3 -03, fortfarande en mindre bil men storleken större och det är en jädra skillnad.

Gillade mazdan riktigt mycket även om jag själv sällan använde den då det var sambon som körde till jobbet i den, men skulle jag ha behov av en ok lite mindre bil så hade jag gärna valt en mazda 3 igen.
Citera
2025-01-26, 11:12
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag har en Opel Astra från 2017 och den bilen kan man köra långt i bekvämt. Den är förvisso ganska lätt och liten, men hyfsat tyst, stabil och ombonad. Dessutom känns den snabb, trots liten motor. Lånade en Opel Corsa av samma årsmodell vid tillfälle och det var en jäkla skillnad. Corsan kändes skramlig, trång och mer som en leksaksbil.

inser förstås att en Opel Astra inte alls kan mäta sig med en stor Mercedes, BMW, Jaguar mfl., men för de allra flesta torde den storleken vara tillräcklig för god komfort, säkerhet och utrymme.
Citera
2025-01-26, 11:53
Avslutad
Vad är poängen med en småbil om man inte ska använda den enbart i stan?

Man syns dåligt på landsvägarna och ej heller är den särskilt trafiksäker vid omkörningar. Har för skojs skull bara för att öva upp min körning kört till Sveriges tredje största städer i en liten Hyundai men det är inte särskilt najs alls egentligen.

Visst, de är billiga i drift men är man rädd om livet så väljer man en normalstor bil om man ska ut på lands- och motorvägar.
Citera
2025-01-26, 12:02
Medlem
Norrbagg79s avatar
Toyota Yaris från 2012 och framåt överraskade mig och känns som en dyrare bil, tyst och solid byggd.
Dock som i alla små bilar finns inte plats för stora och bekväma stolar.
Citera
2025-01-26, 13:00
Medlem
Klas-Vegass avatar
i10 är en minibil. Man brukar väl räkna poloklass och upp som "riktiga bilar" dvs samma skydd och bekvämlighet som i större bilar. Kallas just poloklass för polo var först med att bygga en "riktig småbil" enligt bilpressen (sedan kom yaris m.fl..) Tror aldrig jag läst att "minibilarna" nått upp hit.
Citera
2025-01-26, 18:40
Medlem
IceEyess avatar
Franska bilar brukar generellt sett vara komfortabla, även de mindre bilarna är hyfsade ur det avseendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in