2025-01-26, 07:24
Avstängd
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.pingvinen
Jag kan hålla mig från att dricka alkohol när jag är nykter, problemet är att när man druckit 2 bärs så vill man ha mer, och den känslan är svår att stå emot. Jag dricker i genomsnitt en gång i veckan, max två, och slutar tvärt när jag börjar känna mig för full eller illamående. Jag kan tänka mig att det är vanligt att folk har svårare att sluta dricka när de väl börjat, till skillnad från när de är nyktra, det har jag nämligen hört alla möjliga folk prata om, så det verkar normalt på ett sätt. Frågan är hur ni Flashbackare ställer er till detta, är det alkoholism att ha svårt att sluta dricka när man börjat, även om man inte dricker i närheten av lika mycket som en parkbänksalkis gör i snitt? Det finns olika definitioner av alkoholism, jag är dock endast nyfiken på vad ni tycker.

Två öl så är det reptilhjärnan som tar över, och den är ganska efterbliven.
Citera
2025-01-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Skulle väl ändå säga att varningsklockor borde ringa om man har svårt att stå emot suget, dricker man dessutom ofta så mycket att man inte minns vad man gör osv så är man på ännu djupare vatten.

Helt klart ja.
Inser man inte läget här så är vägen till alkoholism självklar.
Citera
2025-01-26, 07:57
Medlem
Citat:
Jag kan hålla mig från att dricka alkohol när jag är nykter, problemet är att när man druckit 2 bärs så vill man ha mer, och den känslan är svår att stå emot. Jag dricker i genomsnitt en gång i veckan, max två, och slutar tvärt när jag börjar känna mig för full eller illamående. Jag kan tänka mig att det är vanligt att folk har svårare att sluta dricka när de väl börjat, till skillnad från när de är nyktra, det har jag nämligen hört alla möjliga folk prata om, så det verkar normalt på ett sätt. Frågan är hur ni Flashbackare ställer er till detta, är det alkoholism att ha svårt att sluta dricka när man börjat, även om man inte dricker i närheten av lika mycket som en parkbänksalkis gör i snitt? Det finns olika definitioner av alkoholism, jag är dock endast nyfiken på vad ni tycker.

Jag har definitivt utvecklat ett problematiskt bruk av alkohol (möjligtvis t o m alkoholism; dricker 2-4 gånger i veckan och då minst 6 enheter per tillfälle), och de första tecknen att det började slira söderut var dels att jag föredrog att dricka ensam, dels att jag började få väldigt svårt att sluta när jag väl börjat.
Citera
2025-01-26, 08:05
Medlem
Citat:

Det finns alkoholfria alternativ.
Citera
2025-01-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Illamående när du dricker? Är du allergisk mot alkohol eller något?

hEHeHöHu.HEHEHee.
Jättekul.

Försöker du spela Allanballan på Flashback genom att låtsas som man inte blir illamående av för mycket alkohol?
Citera
2025-01-26, 08:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Jösses. Jag tycker inte om att känna mig påverkad. Alltså dricker jag ytterst lite varje gång. Däremot tycker jag om komplexa smaker så jag har spritskåpet fullt. Äter jag på restaurang tar jag givetvis ett glas vin.

Blir så nyfiken på personer som inte tycker om att vara påverkade. Liksom, vad är det du inte gillar? Är det något slags kontrollbehov? Jag har alltid älskat att vara påverkad så kan verkligen inte relatera. Hade lätt kunnat vara småfull dygnet runt.
Citera
2025-01-26, 09:02
Medlem
Leckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Opioder är heroin, har inget med alkohol att göra. Varför du länkar som du gör har jag ingen aning om.
Förklara vad du menar att inte slänga upp någon jävla länk tack.

Kroppen har egna opioder.

De kroppsegna opiaterna (endorfiner, enkefaliner och dynorfin) kan även stimulera kroppens belöningssystem och påverkar därigenom motivation.
Citera
2025-01-26, 09:05
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Kroppen har egna opioder.

De kroppsegna opiaterna (endorfiner, enkefaliner och dynorfin) kan även stimulera kroppens belöningssystem och påverkar därigenom motivation.

Du har delvis rätt men fel ändå. Endorfiner är igentligen en förkortning på opioidpeptider. Det är inte opiat men liknande effekt, kemist sätt är det helt olika strukturer.
Citera
2025-01-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Blir så nyfiken på personer som inte tycker om att vara påverkade. Liksom, vad är det du inte gillar? Är det något slags kontrollbehov? Jag har alltid älskat att vara påverkad så kan verkligen inte relatera. Hade lätt kunnat vara småfull dygnet runt.
Det är väl inte så konstigt att man inte vill bli en annan människa för att man inmundigar ett nervgift? Ska det behöva förklaras och motiveras? You do you, man.
Citera
2025-01-26, 09:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
TS är inte allergisk mot alkohol. Han har bara svårt att sluta när han har börjat. Lite som med en öppnad chipspåse.
Folk borde syssla mer med självkontroll.

TS börja köra lite övningar. När du sett fram emot den där chipspåsen så öppna den, ta ett chips och kasta resten. Denna typ av övningar kommer hjälpa dig även med att begränsa drickandet.

Det godaste godiset är självkontroll.
Citera
2025-01-26, 09:47
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det är väl inte så konstigt att man inte vill bli en annan människa för att man inmundigar ett nervgift? Ska det behöva förklaras och motiveras? You do you, man.

Alltså jo jag tycker det är konstigt. Men skönt att älska sig själv så mycket att man inte vill bli någon annan ens för en stund. Det är såklart föredömligt!

Angående TS så kan jag tänka mig att många blir alkoholister just för att döva smärtan och känslan av att vara just sig själva. De flesta nöjer sig med att göra det ibland men alkoholister kan inte sluta. En person, som dig, som trivs med sig själv och inte vill fly från den de är blir knappast alkoholist.
Citera
2025-01-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Alltså jo jag tycker det är konstigt. Men skönt att älska sig själv så mycket att man inte vill bli någon annan ens för en stund. Det är såklart föredömligt!

Angående TS så kan jag tänka mig att många blir alkoholister just för att döva smärtan och känslan av att vara just sig själva. De flesta nöjer sig med att göra det ibland men alkoholister kan inte sluta. En person, som dig, som trivs med sig själv och inte vill fly från den de är blir knappast alkoholist.
Nja, det är kanske lite mer komplicerat än så. Jag har tunga psykiatriska diagnoser och har varit sjukpensionär länge. Jag klarar vardagen med strikt regim vad gäller allting, och där inkluderas bland annat försiktighet med alkohol. Men, om allt sådant klaffar är jag väl tillfreds, kan man säga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in