Citat:
Ursprungligen postat av
Arga.pingvinen
Jag kan hålla mig från att dricka alkohol när jag är nykter, problemet är att när man druckit 2 bärs så vill man ha mer, och den känslan är svår att stå emot. Jag dricker i genomsnitt en gång i veckan, max två, och slutar tvärt när jag börjar känna mig för full eller illamående. Jag kan tänka mig att det är vanligt att folk har svårare att sluta dricka när de väl börjat, till skillnad från när de är nyktra, det har jag nämligen hört alla möjliga folk prata om, så det verkar normalt på ett sätt. Frågan är hur ni Flashbackare ställer er till detta, är det alkoholism att ha svårt att sluta dricka när man börjat, även om man inte dricker i närheten av lika mycket som en parkbänksalkis gör i snitt? Det finns olika definitioner av alkoholism, jag är dock endast nyfiken på vad ni tycker.
Det verkar som om alkoholintag triggar behovet av mer alkohol. Eller beroende - du är beroende av alkohol för att mätta ett sug, för att tillfrdsställa ett behov som är svårt att motstå. Alla vill ju inte ha mer än ett eller två glas vin.
Så det du beskriver är väl en sorts alkoholism av en lindrig sort
Min definition på en alkoholist:
1. Man tänker på alkohol hela dagen man är nykter och planerar så att man kan dricka på utsatt tid. Man är beroende av alkohol för att slippa livet och har funnit att alkoholen inte är ett problem utan en lösning på dagens oro..
2. man kan svårligen sluta dricka när man väl börjat och dricker tills det tar slut eller att man svimmar
3. Det får stora oönskade konsekvenser.