2025-01-24, 16:14
Medlem
Bilen framför skulle ut ur cirkulationsplatsen men hindrades av en gångtrafikant. Då tog jag tillfället i akt och körde om på insidan genom att åka över rondellen.
I efterhand inser jag att det kunde blivit problem om det kommit in en bil som såg sin chans när julen framför mig stod still.
Cirkulationsplatsen är liten. Kanske tio meter i diameter. Tre in- och utfarter.
Citera
2025-01-24, 16:18
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Om du får köra på en icke-existerande andra fil i en enfilig rondell? Det låter inte tillåtet.
Citera
2025-01-24, 16:30
Avstängd
Nej det får man inte. Rondellen är ingen körbana.
Citera
2025-01-24, 17:08
Avslutad
Haha, minns när jag fick hjärnsläpp en gång. Skulle köra in i en stor och bred (men enfilig) rondell så min lilla bil fick precis plats till vänster om en annan normalstor bil som också skulle in. Självklart hamnar jag då till vänster om den bilen som ska in så där stod två bilar som väntade på att få köra in i rondellen.

Insåg det så fort jag stod där att det var fel gjort så jag lät han köra före givetvis.
Citera
2025-01-24, 17:22
Medlem
sommarlovs avatar
Jag åker ofta i en rondell med en fil, en av vägarna in är bred och många tror att det är 2 filer, vilket det inte är.
Det blir massor med tutanden och ilskna miner av de som tror de kan passera, på valfri sida.
Du får stanna helt enkelt, de sekunderna är inte värda risken.
Citera
2025-01-24, 17:47
Medlem
Jag tror "enfilig" säger allt.
Citera
2025-01-24, 18:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Då tog jag tillfället i akt
Jag tror att långt över hälften av alla olyckor i trafiken beror på att någon tog något tillfälle i akt...
Citera
2025-01-24, 19:25
Medlem
Självklart får du köra om om det finns tillräckligt med utrymme i sidled, det behöver alltså inte finnas ett extra markerat körfält för att få köra om någon.

Fordon som ska in i cirkulationplatsen har väjningsplikt.

Det kan dock vara bra att ta det extra försiktigt och vara uppmärksam om du ska göra en manöver som kanske inte andra bilister väntar sig, även om manövern är laglig i sig.

Om det får plats fler bilar så är det automatiskt lika många fler körfält. Omarkerade körfält då, med samma riktning. Så du ska fortfarande hålla till höger o köra om till vänster osv. Så vi kör om i ytterfilen, filen längst från väggrenen. Du ska inte köra om fordon på insidan, utan köra om på utsidan till vänster om dem.

Vad är ett körfält? (lagtext)
“Ett körfält är ett längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon.”

Förklaring:
Det behöver inte finnas någon längsgående vägmarkering för att det ska vara två körfält. Det räcker således att det är plats för två fyrhjuliga fordon bredvid varandra.
Citera
2025-01-24, 19:52
Medlem
Som vi sagt finns det inte några krav på att körfält ska vara markerade med en vägmarkering. Detta innebär att om två fordon får plats bredvid varandra räknas detta som två körfält, även om de inte är markerade, men som lagen säger måste fordonet vara fyrhjuligt för att det ska räknas som ett körfält.

Omarkerade körfält – Har såklart inte målade linjer, men som vi nämnt tidigare räcker det enligt lagen med att ett fyrhjuligt fordon får plats i sidled för att betraktas som ett körfält. Om det får plats två fyrhjuliga fordon i sidled ska det betraktas som två körfält.

Om två bilar får plats i sidled utan att överskrida linjer är den tvåfilig.

Körbana är en den del av vägen som ligger i mitten och ska användas av motordrivna fordon. Vägren eller cykelbana är inte del av körbanan. Vägbana är körbana + vägren

Ett körfält är ett längsgående fält på en körbana som är avsett för trafik med fordon i en enda fil. Körfält är oftast markerade med vita linjer, men ibland kan de vara omarkerade.
Citera
2025-01-24, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bilen framför skulle ut ur cirkulationsplatsen men hindrades av en gångtrafikant. Då tog jag tillfället i akt och körde om på insidan genom att åka över rondellen.
I efterhand inser jag att det kunde blivit problem om det kommit in en bil som såg sin chans när julen framför mig stod still.
Cirkulationsplatsen är liten. Kanske tio meter i diameter. Tre in- och utfarter.
Man ska lämna företräde när man ska in i en CP. Hade någon kört in i CP så hade den blivit vållande. Samma sak om du hållit 110km/h genom CP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in