2025-01-24, 12:40
Avslutad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1327954

Citat:
En officer i Skåne har avskedats från Försvarsmakten, på grund av ”gränslöst och oprofessionellt beteende” mot värnpliktiga tjejer.

Vet vi mer om den mannen osv?
Senast redigerad av Zeusy 2025-01-24 kl. 12:43.
Citera
2025-01-24, 12:47
Medlem
"Han ska bland annat vid flera tillfällen, utan samtycke, ha tagit på en värnpliktigs rumpa när hon sökt tröst hos honom"

Det finns åtminstone alltid två sidor i varje konflikt. Varför återkomma och söka tröst "vid flera tillfällen" om du blir tagen på rumpan?
Citera
2025-01-24, 12:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enligt Försvarsmaktens beslut har mannen gett tDjejerna olämpliga smeknamn, gåvor, sms och ovälkommen fysisk beröring.

Han ska bland annat vid flera tillfällen, utan samtycke, ha tagit på en värnpliktigs rumpa när hon sökt tröst hos honom, och dragit i en kvinnas trosor på en ”muckfest”.

Tänker mer. Att han var inom försvarsmakten. Gjorde nog att han inte blev avskedad tidigare.
Citera
2025-01-24, 13:36
Medlem
BadPostures avatar
Men vafan? Har hon "sökt tröst" hos sin chef? Jag kan inte minnas att jag någonsin sökte tröst hos mina befäl när jag lumpade. Kanske tur det, så slapp man bli smekt på sin grönklädda stjärt..
Citera
2025-01-24, 13:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Men vafan? Har hon "sökt tröst" hos sin chef? Jag kan inte minnas att jag någonsin sökte tröst hos mina befäl när jag lumpade. Kanske tur det, så slapp man bli smekt på sin grönklädda stjärt..

Jo det ter sig märkligt. Inte ens när det var bara gubbar som gjorde värnplikten fanns detta att söka tröst hos löjtnanten.

Men nu med kvinns så är det liksom en grej.
Citera
2025-01-24, 16:19
Medlem
vasaduellers avatar
"Sökt tröst"? Jag är kanske gammal men det fanns liksom inte i någons begreppsvärld, när jag gjorde lumpen, att söka tröst. Speciellt inte hos en officer.

Världen är väl annorlunda idag men att komma och kramas betyder, i sig självt, inte uppenbart att någon söker tröst.

Officeren borde givetvis inte ha tagit på någons rumpa, oavsett hur situationen uppfattades. Men nu för tiden är det ofta intressant att förstå exakt vad som har hänt i denna typ av situationer.
Citera
2025-01-24, 17:36
Medlem
DonaldBidens avatar
Extremt starkt och modigt av henne att anmäla!

Aldrig hört talas om någon manlig värnpliktig som vågat anmäla ett ofredande befäl de sökt tröst hos, visar att kvinnliga militärer är helt överlägsna!
Citera
2025-01-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Extremt starkt och modigt av henne att anmäla!

Aldrig hört talas om någon manlig värnpliktig som vågat anmäla ett ofredande befäl de sökt tröst hos, visar att kvinnliga militärer är helt överlägsna!

En duglig militär handlar om karaktär. Karaktär är binärt obunden. En modern krigsmakt kräver dexteritet och därmed både män och kvinnor. Snopp och snippa saknar relevans i krigföring.
Citera
2025-01-24, 18:16
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
"Sökt tröst"? Jag är kanske gammal men det fanns liksom inte i någons begreppsvärld, när jag gjorde lumpen, att söka tröst. Speciellt inte hos en officer.

Världen är väl annorlunda idag men att komma och kramas betyder, i sig självt, inte uppenbart att någon söker tröst.

Officeren borde givetvis inte ha tagit på någons rumpa, oavsett hur situationen uppfattades. Men nu för tiden är det ofta intressant att förstå exakt vad som har hänt i denna typ av situationer.
Håller med. Gråta ut hos kapten Karlsson? Mycket märkliga tider vi lever i.
Citera
2025-01-24, 18:19
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
En duglig militär handlar om karaktär. Karaktär är binärt obunden. En modern krigsmakt kräver dexteritet och därmed både män och kvinnor. Snopp och snippa saknar relevans i krigföring.
Det funkar inte med kvinnliga skyttesluskar som ska dels bära sin egen packning, dels släpa fullvuxna män som sårats ur frontlinjen. Fight me!
Citera
2025-01-24, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1327954

[b]

Vet vi mer om den mannen osv?

Vilket svin!
Citera
2025-01-24, 18:55
Medlem
citymormors avatar
Han har ju uppenbarligen varit svag för dessa värnpliktiga jäntor.
Det är nya tider nu, unga kvinnor gör värnplikt och då måste officerare kunna hantera det utan att tafsa.

Sen kan såklart kvinnor, speciellt unga söka sig till äldre män med makt, det verkar ligga i dom. Inte alla men påtagligt många.
Män är dessutom ofta svultna på uppmärksamhet från kvinnor, det är olycksalig kombination.

Sen kan jag personligen tycka att kvinnor inte hör hemma vid fronten. Det finns såklart yrken inom försvarsmakten som kan med god effekt hanteras av kvinnor. Problemet idag är att nästan alla yrken kräver en grundutbildning, om du inte skall stå på förrådet då...
Varför inte civilanställa dom, det finns ju civila grader, se präster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in