2025-01-24, 09:49
Medlem
Mullrets avatar
Kort story.

Jag har en lång asfalterad uppfart.
När fiber blev aktuellt omfrågade jag den dåvarande grannen om det var ok lägga röret på hans sida om tomtgränsen då det gick att gräva där. Kloss med tomtgränsen alltså.

Åren gick, grannen flyttade. Nu ägare kom in.

Hen ville så ny gräsmatta, hyrde en grsvmaskin plus maskinist. Drog upp kabeln, trots den låg precis i tomtgränsen.

Kabeln är tydligt utsatt på Ledningskollen.se. De kollade inte innan.

Nu finns inget servitut, vilket kan tyckas klantigt, men normala människor är ofta resonabla.

Kan man ta grannen till TR för lösa detta? Idag vill hen inte ta ansvar.

Dessutom har internetleverantörer utlovat gratis nergrävning...

Grannen äger dessutom inte stödmuren mellan fastigheterna, den står på min sida.
Citera
2025-01-24, 10:30
Medlem
StorKokoss avatar
Alla kan göra misstag. Uppenbart inte med flit.
Citera
2025-01-24, 10:35
Medlem
Bara att gräva ner ny fiberkabel på din sida av gränsen. Den nya grannen har inget ansvar för din kabel. Troligtvis billigare att gå över till mobilt bredband i stället om du inte har långtidsavtal med någon fiberleverantör.
Citera
2025-01-24, 10:37
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Alla kan göra misstag. Uppenbart inte med flit.
Ja men då försöker man väl för fan rätta till misstaget man orsakade?
Citera
2025-01-24, 10:38
Avslutad
Ansvaret ligger alltid på den som utför markarbetet, oavsett vem som äger kabeln. Konflikten lär dock stå mellan entreprenören och ledningsägaren - mest troligt din internetleverantör eller något slags stadsnät eller dylikt.
Citera
2025-01-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kort story.

Jag har en lång asfalterad uppfart.
När fiber blev aktuellt omfrågade jag den dåvarande grannen om det var ok lägga röret på hans sida om tomtgränsen då det gick att gräva där. Kloss med tomtgränsen alltså.

Åren gick, grannen flyttade. Nu ägare kom in.

Hen ville så ny gräsmatta, hyrde en grsvmaskin plus maskinist. Drog upp kabeln, trots den låg precis i tomtgränsen.

Kabeln är tydligt utsatt på Ledningskollen.se. De kollade inte innan.

Nu finns inget servitut, vilket kan tyckas klantigt, men normala människor är ofta resonabla.

Kan man ta grannen till TR för lösa detta? Idag vill hen inte ta ansvar.

Dessutom har internetleverantörer utlovat gratis nergrävning...

Grannen äger dessutom inte stödmuren mellan fastigheterna, den står på min sida.
Nja att ta det till domstol kan bli dyrt utan att du får rätt (jag är ingen jurist så jag kan inte alls bedöma om du skulle ha framgång i rätten).

Jag tror att du bör konsultera just en jurist som kanske kan råda dig till vad du ska kunna göra.

Riktigt tråkigt att det inte finns servitut, annars.
Citera
2025-01-24, 10:47
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Så kabelbrott et skedde på grannens tomt? Eller var det tomtgränsen?
Citera
2025-01-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Ansvaret ligger alltid på den som utför markarbetet, oavsett vem som äger kabeln. Konflikten lär dock stå mellan entreprenören och ledningsägaren - mest troligt din internetleverantör eller något slags stadsnät eller dylikt.

Var med om samma sak.

I mitt fall var kabeln inte nergrävd på rätt djup och grävmaskinisten skulle bara skala av gräset.

Oavsett vilket är det maskinförarens ansvar att ta reda på var kablar ligger och grävarbete måste göras för hand närmsta metern om jag inte missminner mig.

Grävmaskinisten tog kostnaden i mitt fall utan gnäll.
Citera
2025-01-24, 11:03
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja men då försöker man väl för fan rätta till misstaget man orsakade?
Varför? Man kanske inte är duktig hur kablar fungerar och rädd att få stöt om man ska rätta till det?
Citera
2025-01-24, 11:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Varför? Man kanske inte är duktig hur kablar fungerar och rädd att få stöt om man ska rätta till det?
Då får man betala någon att fixa det man har förstört.
Citera
2025-01-24, 11:14
Medlem
Kanske inte är lätt att kräva ersättning om det inte finns en söktråd och markeringsband i marken?
Dom kan ju säja att dom har vetat att det fanns en fiber där men då ingen söktråd fanns att lokalisera kablen eller markeringsband. Blir det lite svårt. Man kan ju inte gräva en centimeter i taget.
Citera
2025-01-24, 11:28
Medlem
immenhusens avatar
Du skall processa mot entreprenören, och inte markägaren. Visa att den låg utsatt på ledningskollen, så kommer de nog att ersätta dig. I annat fall får du hänvisa till TR, om de inte ger med sig i första taget.

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in