2025-01-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbitchen
Detta är alltså J*n Sv*nsson som mördade sin far för en herrans massa år sen? Samt knivskar två på psyket? Någon som har koll på om det stämmer?

* = a och e

Var inträffade det mordet?
Citera
2025-01-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Var inträffade det mordet?

I Bollstabruk, Kramfors.
Citera
2025-01-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är ingen som hävdat att systemet är 100% effektivt. Såna här incidenter kommer alltid inträffa då och då. Jag tycker ändå att systemet vi har fungerar bra överlag.
Med den inställningen kommer det såklart inte bli bättre. Nu hade man idioten på rättspsyk. Alla vet att han är helt dum i huvet, så pass att man sätter span på honom direkt. Likt förbannat låter man honom gå fri och utsätta samhället för extrem fara.
Systemets grundbult är bra, men nuvarande implementation är helt åt helvete..
Citera
2025-01-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Mycket vettiga tankar.

Såklart inte offret bryr om samhällsstrukturer i det läget, det är därför han inte är lämpad att bestämma straff.

Klart vi ska skydda oskyldiga samhällsmedborgare, men jag tror inte batongpolitiken som förs är den rätta vägen. Vi kommer aldrig bli helt kvitt sådana här händelser tyvärr. Om det stämmer att det är den personen som tidigare har mördat och gjort liknande saker så ska han hållas på sjukhus, kanske till och med livet ut. Ingen ska behöva möta en sådan människa på gatan så länge han är farlig.

Tack så mycket, jag uppskattar verkligen att du delade dina tankar. Det är tydligt att du har en djupare förståelse för hur sådana här situationer hanteras i praktiken, och det är värdefullt att få ett sådant perspektiv. Att kunna diskutera detta på ett nyanserat sätt hjälper både mig och andra i tråden att reflektera över våra egna tankar och reaktioner.

Jag har sett att vissa i tråden har föreslagit drastiska åtgärder, som att avliva personen som har gjort detta. Jag förstår att det kan låta som en rimlig och känslomässig reaktion i stunden, särskilt när något så hemskt har hänt. Som en ren självbevarelsedrift kan jag hålla med om att det är viktigt att skydda samhället från farliga individer och försäkra att de inte skadar någon igen. Att statuera exempel kan också kännas logiskt på ytan.

Men samtidigt är det en väldigt komplex fråga. Jag vet ärligt talat inte om det är rätt väg att gå. Att ta till sådana extrema åtgärder är ett stort steg, och det kräver en djupare diskussion om rättvisa, etik och vilka konsekvenser det skulle få för samhället som helhet. Det känns som en snabb lösning på ett mycket större problem som har djupare rötter i hur vi hanterar psykisk ohälsa, brottsprevention och rehabilitering.

Som du säger måste vi prioritera säkerheten för samhällets medborgare, och ingen ska behöva möta någon som är farlig på gatan. Om det stämmer att gärningsmannen har gjort liknande saker tidigare, är det helt avgörande att han hålls under strikt kontroll, kanske till och med livet ut.

Tack igen för att du bidrar med din syn på saken och hjälper till att hålla diskussionen på en konstruktiv nivå. Den här händelsen är djupt tragisk, och jag hoppas att vi kan lära oss av den för att skapa ett tryggare samhälle för alla.
Citera
2025-01-24, 22:06
Medlem
Mannen, som är i 55-årsåldern, dömdes redan på 1990-talet för ett grovt våldsbrott, när han mördade sin egen pappa med en knölpåk. Den gången dömdes han till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse och låstes in på rättspsyk i Sundsvall under flera år.
https://www.st.nu/2025-01-24/hotbild...digt-olustigt/
Citera
2025-01-24, 22:25
Medlem
morfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbitchen
Detta är alltså J*n Sv*nsson som mördade sin far för en herrans massa år sen? Samt knivskar två på psyket? Någon som har koll på om det stämmer?

* = a och e

Ja, enligt Sundsvalls tidning är det denna person. När han knivhögg personerna på psyket ville han väl också ha tak över huvudet?

Vet du om det finns nån tråd om mordet?
Citera
2025-01-24, 23:07
Medlem
Treschows avatar
Finns det ingen bild på fanskapet? Alltid denna jävla censur i Sverige...
Citera
2025-01-25, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Du är alldeles för realistisk och vuxen i ditt resonemang för att vinna gehör här.

I grunden är det väl förvånande hur sällan sånt här händer med tanke på att Sverige satt i system att låta folk friges från anstalter ut på gatan. Gärna utan fungerande telefon, bank-id och allt sånt där. Du får ditt saldo från ditt "lönekonto" inom kv i kontanter i näven, en lapp med adressen till soc (i din senaste hemkommun) och ett "lycka till!".
Men det är ingen som vill låtsas om att det säger något om systemet att du enkelt hittar folk som helst vill få stanna kvar inom KV. Och ännu fler som i brist på bättre alternativ vallas direkt tillbaks till samma kriminella bekantskapskrets som de haft tidigare.
Enklare att låtsas som om socialtjänsterna delar ut lägenheter till alla som ber om en, och som att skandalen här är att han öht beviljades nåden av att släppas ut (som om det inte är uppenbart att han frigavs högst ofrivilligt).
Vi pratar om en man som har bevisat att han kan mörda med kniv. Jag tvivlar starkt på att han försökt mörda offret, jag förringar inte hans traumatiska upplevelse, men alla bör ju förstå att detta är ett fall där både stat och GM vill få till ett så långt straff som möjligt. Huruvida ett straff är ett straff och inte en belöning när hela målet var mat och tak över huvudet är en diskussion i sig.

Ja det verkar som att han har begått detta brott för att han vill tillbaka till fängelset för att få mat och tak över huvudet.
Alltså nu när det är så jävla kallt och ingen mat så är det väl inte konstigt att han begår ett brott så att han kan få det som han inte kan få ute i den så kallade friheten?
Citera
2025-01-25, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Varför släpper vi ut personer som är labila och fara för andra?

För att han hade suttit av sitt fängelsestraff o i Sverige kan vi tyvärr inte låsa in folk i förebyggande syfte trots att man vet med nästan 100% säkerhet att dom kommer begå våldsbrott igen.
Citera
KomissarieBecks avatar

Moderatormeddelande

Postat av KomissarieBeck 2025-01-25, 04:16
Moderator
Mängder av Trams/OT raderat. Samtliga uppmanas fokusera på ämnet. Tråden avser inte att diskutera psykvård,straffrätt eller polisens resurser.// Moderator
2025-01-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liekostaja
Tänker du på Järnspettemannen som mördade Lennart i tunneln som är storebror till Martin Johansson som hoppade på Lottas huvud så att hon tillslut dog, även tredje brorsan gjorde något i Farsta

Vänta, vänta, vänta nu… hur fan kan jag missat detta. Är dessa riksnötter bröder?
Fy fan!

Vad har tredje brorsan gjort då?
Citera
2025-01-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Syns inte mycket på den pixlade bilden. Jag gick förbi just när de stoppade in honom i polisbilen. Kanske i 50-års åldern, inget hår på skallen. Såg ganska östeuropeisk ut men hade kunnat varit svensk. Definitivt inte MENA.
Det är ju en helt opixlad bild i Aftonbladet när polisen omringar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in