Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Vad vet du om Spice? Var du med nr den kom? Inte fr att vara dryg mot dig. Jag brnde 20 lax p Spice nr det kom. Hller med fr vrigt, hade inte ens snackat med dig annars.
Jag var inte gammal nog att hlla p med spice nr det kom runt 2007, men kommer ihg att jag sg saker i nyheterna om det. Har efterforskat en hel del om det, i svenskt och internationellt kontext, samt om molekylernas struktur och verkan. Har nog lst den mesta av den intressanta journalistiken/debatten om spice p svenska och mycket av det som finns p engelska. r sklart ingen expert, r programmerare inte kemist/farmakolog, men jag r vldigt intresserad av droger och kriget mot knarket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Spice ville inte efterlikna ngot weed. Spice Gold, Spice Diamond. Riktigt tunga. Har ett konto frn den tiden nr jag beskrev ruset.
Syntetiska cannabinoider skapades frn brjan specifikt fr att efterlikna THC fr att anvndas i forskning eftersom THC r olagligt. Den hr forskningen hittades under 2000-talet av folk som insg att de kunde tjna pengar p att slja spice. Det r relativt enkelt att skapa en ny variant av spice, drav ndras effekten och styrkan eftersom de binder till CB1 och CB2 receptorerna annorlunda. Att de senare blev vldigt annorlunda frn cannabis har att gra med att de blev olagliga och starkare ver tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Jag skrev att dom skert testat det och ingen har dtt typ. Men det var menat mer som ett exempel. P riktigt kan man skert d.
Det var aldrig testat p mnniskor ur ett forskningsperspektiv och mnga har dtt av spice, speciellt de senare varianterna. ven om ingen har bekrftats ha dtt av dessa nya cannabinoider n s knns det mest som en tidsfrga och samma sak gller, det r inte testat p mnniskor utver att snubben som skapat skiten skert tar ngra bloss.