Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Vad vet du om Spice? Var du med när den kom? Inte för att vara dryg mot dig. Jag brände 20 lax på Spice när det kom. Håller med för övrigt, hade inte ens snackat med dig annars.
Jag var inte gammal nog att hålla på med spice när det kom runt 2007, men kommer ihåg att jag såg saker i nyheterna om det. Har efterforskat en hel del om det, i svenskt och internationellt kontext, samt om molekylernas struktur och verkan. Har nog läst den mesta av den intressanta journalistiken/debatten om spice på svenska och mycket av det som finns på engelska. Är såklart ingen expert, är programmerare inte kemist/farmakolog, men jag är väldigt intresserad av droger och kriget mot knarket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Spice ville inte efterlikna något weed. Spice Gold, Spice Diamond. Riktigt tunga. Har ett konto från den tiden när jag beskrev ruset.
Syntetiska cannabinoider skapades från början specifikt för att efterlikna THC för att användas i forskning eftersom THC är olagligt. Den här forskningen hittades under 2000-talet av folk som insåg att de kunde tjäna pengar på att sälja spice. Det är relativt enkelt att skapa en ny variant av spice, därav ändras effekten och styrkan eftersom de binder till CB1 och CB2 receptorerna annorlunda. Att de senare blev väldigt annorlunda från cannabis har att göra med att de blev olagliga och starkare över tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Puffgecko
Jag skrev att dom säkert testat det och ingen har dött typ. Men det var menat mer som ett exempel. På riktigt kan man säkert dö.
Det var aldrig testat på människor ur ett forskningsperspektiv och många har dött av spice, speciellt de senare varianterna. Även om ingen har bekräftats ha dött av dessa nya cannabinoider än så känns det mest som en tidsfråga och samma sak gäller, det är inte testat på människor utöver att snubben som skapat skiten säkert tar några bloss.