• 3
  • 4
2025-02-01, 20:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nä det har inte hänt.

Gogga fake battery

Iditot
Citera
2025-02-02, 05:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nä det har inte hänt.

T.o.m enstaka batterier säljs som ultrafejk ditt inavlade efterblivna mongo

https://i.postimg.cc/CxgDy6W7/Screen...g-Internet.jpg
Citera
2025-02-03, 11:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Lånar tråden då jag funderar på att införskaffa ett LiFePO4-batteri till min kylbox. Tanken är att batteriet ska laddas från bilen (vanlig personbil) medan jag kör och samtidigt strömförsörja kylboxen (strömsnål kompressorkyl). När jag parkerar och stänger av bilen ska laddningen upphöra och LiFePO4-batteriet ska ensamt försörja kylboxen.

Med ett blybatteri skulle man kunna koppla in ett skiljerelä som reagerar på att spänningen faller några tiondelar när laddningen upphör, men hur gör man i med ett LiFePO4-batteri? Och behövs det någon särskild laddelektronik som anpassar bilens ca 14 volt så det passar batteriet?
Citera
2025-02-03, 16:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Lånar tråden då jag funderar på att införskaffa ett LiFePO4-batteri till min kylbox. Tanken är att batteriet ska laddas från bilen (vanlig personbil) medan jag kör och samtidigt strömförsörja kylboxen (strömsnål kompressorkyl). När jag parkerar och stänger av bilen ska laddningen upphöra och LiFePO4-batteriet ska ensamt försörja kylboxen.

Med ett blybatteri skulle man kunna koppla in ett skiljerelä som reagerar på att spänningen faller några tiondelar när laddningen upphör, men hur gör man i med ett LiFePO4-batteri? Och behövs det någon särskild laddelektronik som anpassar bilens ca 14 volt så det passar batteriet?

Ha en sån här :

https://www.victronenergy.com/dc-dc-...attery-charger

Användabara för bly/lith - fördelen är att dom tar upp spänningen så man får batterier/bank eller så fulladdat om det är många meter kabel med fall
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in