2006-08-24, 18:42
Medlem
När man läser om folk som blev avrättade förr i tiden så är det alltid i Sthlm. Tex Skansbacken,långholmen, mm Hur är det i Göteborg finns det några kända avrättningsplatser här?
Citera
2006-08-24, 22:47
Medlem
ZVIVIXs avatar
En avrättningsplats som togs i bruk i början av 1700-talet låg vid nuvarande Carlanderska sjukhuset i parken mot Eklandagatan. Där utfördes både hängningar, halshuggningar och stympningar. Galgbacken gick då upp mot Mölndalsvägen, där Södra vägen nu har en tunnelöppning.

Dessutom vill jag minnas att bödlarna bodde i något numera rivet hus som låg vid Näckrosdammen.

Men detta var historia och borde flyttas till ett annat forum.
Citera
2006-08-24, 22:52
Medlem
Konrad Haifas avatar
En bödel, den siste i Göteborg tror jag, bodde i skogen ovanför Jonsered.

Skall se om jag hittar mer info.

Edit: http://www.partille.se/templates/PKPage____491.aspx

Inte exakt topic, men ändå.
Citera
2006-08-28, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adore
Hur är det i Göteborg finns det några kända avrättningsplatser här?

Ättestupan på Ramberget på Hisingen : Där slängde de ut gamla när de inte skulle leva längre.
Citera
2006-08-28, 03:34
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ättestupan på Ramberget på Hisingen : Där slängde de ut gamla när de inte skulle leva längre.

Ättestupa har aldrig förekommit i Sverige
Citera
2006-08-29, 17:30
Medlem
hEikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Ättestupa har aldrig förekommit i Sverige
Är du helt säker på det? Jag har alltid fått berättat för mig att ett högt berg vid en sjö där jag bor användes som ättestupa förr..
Citera
2006-08-29, 17:43
Medlem
Ladidas avatar
Intressant tråd, skickar den dock till Historia då detta inte är riktigt inom ämnesgränsen.

Krim---->Historia.

/Mod.
Citera
2006-08-29, 19:55
Medlem
Vardons avatar
Jag såg nån lapp om vandring bland avrättningsplatser i Göteborg, minns inte var eller när men förmodligen i närheten av nån spårvagnshållplats i stan. Stod tyvärr itne vem som var arrangör.
Citera
2006-08-29, 20:26
Medlem
Ättestupa

Historiker är överens om att ättestupa inte förekommit i Sverige. Man vet däremot inte hur denna myt uppstått.
Citera
2006-08-29, 20:37
Medlem
Tjohildas avatar
Fast den förekommer ju just nu...gamlingarna tar livet av sig för att de inte får vård...jaja, OT, jag vet...
Citera
2006-08-29, 21:37
Medlem
*Aine*s avatar
Den enda jag känner till på rak arm är den vid Carlanderska sjukhuset som nämns tidigare i tråden av ZVIVIX.

Hittade däremot en bok som heter Den Svenska Döden Avrättningar i Sverige 1600-1910, som skall innehålla ca 600 adresser till avrättningsplatser i Sverige. http://www.ersatz.se/bok_lager2.htm

Skall beställa denna och återkommer då.
Citera
2006-08-31, 01:34
Medlem
Damortes avatar
Nu var det i och för sig göteborgs avrättningsplatser som efterfrågades, men då jag inte känner till några så kan jag tillägga att "Galgberget" i Halmstad användes flitigt som avrättningsplats under en lång tid. Den sista avrättningen skall ha ägt rum på 1850-talet. Nu för tiden finns inga rester kvar utav avrättningsplatsen eftersom man på 1860-talet planterade en bokskog på "berget".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in