2025-01-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
2) nja, om VD vill gå Full Retard så ska man gå på fysiska möten i ett fysiskt mötesrum utan en distraktion som en datormaskin. Papper och penna medtages så blir det Old School igen! (Då säkerställer han också att ingen kan multitaska under mötet om detta råkar vara helt meningslöst.)
Inte helt omöjligt att dåren Green skulle kunna föreslå det. 😆
Citera
2025-01-28, 23:38
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Vad kan man som människa göra bättre på ett lager fysiskt än vad en AI kan göra där? Förväntar sig folk att bara dyka upp på plats och få betalt för något en AI-robot göra dubbelt så fort, (och felfritt)?
Tror det är viktigt att se och bekräfta en ordentlig diskrepans mellan diverse yrkesroller. Vissa har möjligheten men inte medlen att sitta hemma i skitig t-shirt och jobba medans vissa har det verkligen inte medans de står där i gulkläder och sliter för sitta glatta liv klockan 06.30 på morgonen med diverse extremt viktiga arbetsuppgifter för samhällets funktion.

Jag jobbar som ingenjör inom privat sektor inom infrastruktur. Inte för att låta pretentiös men jag har pluggat som en galen idiot i fem år, delvis av den anledningen att jag inte ska behöva just göra det ovan nämnda i just gulkläder.

Du svarade på mitt inlägg förut Ich4055 av samma anledning litegrann. Dvs det finns, som med allt annat jävla elände i denna skärseld vi kallar för marknadsekonomi, olika egenintressen inom tex kommersiell fastighetsmarknad som styr varför vi tvingas vara på jobbet när vi kanske lika gärna utför samma arbete minst lika bra hemma från vårt sovrum.

Hur vi kontorsslavar inom tjänstesektorn påverkas av gigantiska aktiebolag inom vår vardagsroll på jobbet förtjänar ta mig fan en egen flashbacktråd av högsta dignitet.

Edit: AI kommer äta upp så många jobb och även om jag är marknadsliberal och för låga skatter osv så ser jag tyvärr ingen annan utväg framemot 2040-talet och framåt att införa medborgarlön. Vi blir alla socfall till slut. Ironin är total. Och vi har inget val. Det är just det som är det mest skrämmande av allt. Framtiden gör mig livrädd. Vem blir inte livrädd av framtiden?
Senast redigerad av LittleFish 2025-01-28 kl. 23:59.
Citera
2025-01-28, 23:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Haha det är exakt så! Samma visa överallt jag jobbat i finansbranschen.. cheferna som köpte sina boenden för 20/30 år sedan promenerar till Östermalm eller ”lagom” pendling till Lidingö. Arbetarna som får pendla ut till skogs halvt ihjälstressade.. vars löner inte alls ökat i takt med bostadspriserna.

Det här var några år sedan, men det sägs att en f d aktiechef i nämnda bank alltid tog taxi från sin bostad på Strandvägen till kontoret på Blasieholmen. En färd på kanske 500-600 meter. Inte för att han var lat på något sätt utan för att han inte ville stöta på alla sina kunder, vilka också bodde i krokarna och alltid hade en tendens att klaga över hur positionerna i deras portföljer mådde…

Men traders är alltid inne på kontoret eftersom deras terminaler är kopplade till börsen osv. Det får man ändå ge dem!
Senast redigerad av JymdKjam 2025-01-28 kl. 23:50.
Citera
2025-01-29, 00:01
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ja varför tror du storbanker gör så bra vinster (utöver räntenettot då..)? Det mesta av deras tidigare arbete har ju lagts över på kunden själv

Ja, jag förstår det och detta är sjukt att vi går med på. Samtidigt så hjälper ju inte de slackers som insisterar på att få jobba hemifrån till med att skapa en sådan miljö. Nu är det iofs. inte så att jag tror att vi någonsin får tillbaka bankerna från svunna tider, men hemarbete hjälper inte till - det dessa slackers inte tänker på är att de rationaliserar bort sig själva. De blir förr eller senare överflödiga då AI lätt kommer kunna ta över deras jobb, särskilt om idioterna inte ens tänker sig jobba på plats... Bankerna är för övrigt bland de största bovarna i samhället!

Att de slackers som jobbar hemifrån i alla fall kunde ha ballar nog att erkänna att det är fördelarna de vill ha kvar och inte att deras effektivitet mångdubblas på hemmaplan, kunde man tycka vore mer klädsamt...
Citera
2025-01-29, 02:02
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, jag förstår det och detta är sjukt att vi går med på. Samtidigt så hjälper ju inte de slackers som insisterar på att få jobba hemifrån till med att skapa en sådan miljö. Nu är det iofs. inte så att jag tror att vi någonsin får tillbaka bankerna från svunna tider, men hemarbete hjälper inte till - det dessa slackers inte tänker på är att de rationaliserar bort sig själva. De blir förr eller senare överflödiga då AI lätt kommer kunna ta över deras jobb, särskilt om idioterna inte ens tänker sig jobba på plats... Bankerna är för övrigt bland de största bovarna i samhället!

Att de slackers som jobbar hemifrån i alla fall kunde ha ballar nog att erkänna att det är fördelarna de vill ha kvar och inte att deras effektivitet mångdubblas på hemmaplan, kunde man tycka vore mer klädsamt...

Varför tycker du att just banker ska återgå till något som fanns historiskt? Världen förändras hela tiden. Särskilt bank och finans har genomgått en enorm förändring de senaste 10-15 åren. Idag är banker IT-företag. Vill du backa klockan till tiden innan internet och mobilappar?
Citera
2025-01-29, 06:42
Medlem
skitpares avatar
Citat:
Det är dock korrupt enligt moderna normer, om ”någon” pushat ”någon annan” till vissa beslut där samtliga har intresse i att gynnas av besluten. På övrigas bekostnad…

Citat:
… och det kommer aldrig gå att backa bandet igen tillbaka till ”innan corona”… hur gärna vissa än vill tro det.

Det är nog så sant som det är skrivet.
Citera
2025-01-29, 07:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Varför tycker du att just banker ska återgå till något som fanns historiskt? Världen förändras hela tiden. Särskilt bank och finans har genomgått en enorm förändring de senaste 10-15 åren. Idag är banker IT-företag. Vill du backa klockan till tiden innan internet och mobilappar?

För att banken är den institution som mest degenererats under de senaste tre decennierna. Ja, världen förändras men i bankernas fall mest till det negativa, då kunden förväntas göra deras jobb men till en dyrare penning. Helt sjukt att vi kunder går med på dessa premisser! Allt har självklart inte blivit sämre, men särskilt kundrelationerna har fallerat. Att då personal hellre jobbar hemifrån gör inte saken bättre.

Varför kan man inte ha både fysiska möten på bankkontoren och en digital infrastruktur? Det är ju inte så att bankerna går på knäna direkt, eller hur - de har verkligen råd till detta om de enkom satte kunden mer i centrum... Du gillar tydligen att sitta i telefonköer in absurdum och även bli behandlad som en sekunda vara? Du vill säkerligen också att kontanthanteringen försvinner...
Citera
2025-01-29, 07:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, en idiotisk poäng, såklart! Bättre att de fega bankerna och dess slackerpersonal får möta sina kunder IRL som på 80-talet. Återinför fysisk personal på bankkontoren! Öppettider då, som vi idag enkom kan drömma om och personligt så det förslår. Man hade drop-in och inga djävla bokade tider om det inte gällde mer avancerade bankärenden. Hoppas alla slöa hemmaslackers rationaliserar bort sig själva... AI kommer ta över era jobb.

Skulle det återinföras slulle bankerna som återinför det gå i konkurs. Bli utkonkurrerade.
Citera
2025-01-29, 07:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle det återinföras slulle bankerna som återinför det gå i konkurs. Bli utkonkurrerade.

Av vilka? Anser du alltså att bankerna inte har råd? Skämtar du? De gör vinster som är helt sjuka - varje år! 2023 gjorde ex. SEB en vinst på närmre 50 miljarder!
Citera
2025-01-29, 07:24
Medlem
Vet inte hur det är på era arbetsplatser. Men där jag jobbar får kontorsråttorna inte ett piss gjort när dom "jobbar" hemifrån. Så vi satte stopp för den enorma löneförmån det är att ha den lyxen och nu ökar vi helt plötsligt omsättningen igen.

Folk har inte den arbetsmoral som krävs för att sitta hemma och "arbeta".
Citera
2025-01-29, 07:53
Medlem
Hela SHB är trams, vem är förvånad?

Vi dumpade dem som bank för ett år sen och jag är i princip arg fortfarande eftersom de är så otroligt opersonliga, långsamma och inkompetenta i sin handläggning.
Citera
2025-01-29, 07:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Vet inte hur det är på era arbetsplatser. Men där jag jobbar får kontorsråttorna inte ett piss gjort när dom "jobbar" hemifrån. Så vi satte stopp för den enorma löneförmån det är att ha den lyxen och nu ökar vi helt plötsligt omsättningen igen.

Folk har inte den arbetsmoral som krävs för att sitta hemma och "arbeta".

Om du jobbar på ett callcenter är det ganska enkelt att följa hur många samtal de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in