Citat:
Ursprungligen postat av
Ich4055
Vad kan man som människa göra bättre på ett lager fysiskt än vad en AI kan göra där? Förväntar sig folk att bara dyka upp på plats och få betalt för något en AI-robot göra dubbelt så fort, (och felfritt)?
Tror det är viktigt att se och bekräfta en ordentlig diskrepans mellan diverse yrkesroller. Vissa har möjligheten men inte medlen att sitta hemma i skitig t-shirt och jobba medans vissa har det verkligen inte medans de står där i gulkläder och sliter för sitta glatta liv klockan 06.30 på morgonen med diverse extremt viktiga arbetsuppgifter för samhällets funktion.
Jag jobbar som ingenjör inom privat sektor inom infrastruktur. Inte för att låta pretentiös men jag har pluggat som en galen idiot i fem år, delvis av den anledningen att jag inte ska behöva just göra det ovan nämnda i just gulkläder.
Du svarade på mitt inlägg förut Ich4055 av samma anledning litegrann. Dvs det finns, som med allt annat jävla elände i denna skärseld vi kallar för marknadsekonomi, olika egenintressen inom tex kommersiell fastighetsmarknad som styr varför vi tvingas vara på jobbet när vi kanske lika gärna utför samma arbete minst lika bra hemma från vårt sovrum.
Hur vi kontorsslavar inom tjänstesektorn påverkas av gigantiska aktiebolag inom vår vardagsroll på jobbet förtjänar ta mig fan en egen flashbacktråd av högsta dignitet.
Edit: AI kommer äta upp så många jobb och även om jag är marknadsliberal och för låga skatter osv så ser jag tyvärr ingen annan utväg framemot 2040-talet och framåt att införa medborgarlön. Vi blir alla socfall till slut. Ironin är total. Och vi har inget val. Det är just det som är det mest skrämmande av allt. Framtiden gör mig livrädd. Vem blir inte livrädd av framtiden?