2025-01-23, 07:27
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotansvolk
Klart som fan att du gör rent efter dig, är du så jävla curlad hemifrån att du totalt saknar vett och etikett?
Torkar du även av alla dörrtrycken du tagit i och buss-sätet?
Ska även skivstänger och hantlar sprayas och torkas rena?

Ur miljösynpunkt kan man ifrågasätta allt sprayande och torkande.
Kan hålla med om att svettblöta säten kan anses behöva torkas rena/torra, men där går nog gränsen för vad som verkligen behöver "rengöras".
Citera
2025-01-23, 09:39
Avstängd
Om du solkat ned utrustningen är det givetvis helt korrekt att även torka av den. Om det inte är massa svettpölar på saken du suttit på finns det heller ingen anledning att gå och torka där. Även om det står på en skylt att du ska torka av utrustningen när du är klar.

Tänk på varför regeln finns, det är för att du inte ska lämna kvar utrustning äcklig så andra inte vill använda den. Gör du det, då kan vi kicka ut dig. Eftersom det klart och tydligt framgick att du ska torka av utrustningen efter du är klar, men du brydde dig inte om det.

Den finns inte där för att du ska gå och torka på allting du vidrört i, som många verkar ha uppfattningen om. Av vilken anledning? Tror du att eventuella virus du gått och burit på försvinner av att du sprutar ett par droppar rumstempererat vatten på bänken och sedan torkar ut det med ett papper? Jag tror det krävs mer för att få bort det.
Citera
2025-01-23, 10:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Torkar du även av alla dörrtrycken du tagit i och buss-sätet?
Ska även skivstänger och hantlar sprayas och torkas rena?

Ur miljösynpunkt kan man ifrågasätta allt sprayande och torkande.
Kan hålla med om att svettblöta säten kan anses behöva torkas rena/torra, men där går nog gränsen för vad som verkligen behöver "rengöras".

Finns det spray och engångshanddukar på bussen?
Citera
2025-01-23, 10:41
Avslutad
Gör väl det ibland när jag tränar dagtid men oftast tränar jag sena kvällar så då är det inte mycket folk som ska köra efter en ändå.

Svett är inte farligt och överdriven renhållning gör oss sjuka. Att konstant tillföra kemikalier på sitsen eller stänger är varken bra för miljön eller vår hälsa.
Citera
2025-01-23, 11:53
Medlem
peterZiipens avatar
Att göra rent maskiner på gym är ett intressant fenomen. På mitt gym så torkar i stort sett alla av maskiner extremt noga med desinfektionsmedel och handduk. Samtidigt så har jag aldrig sett en enda person torka av en hantel eller skivstång.

Folk verkar bara torka av maskiner för normens skull, snarare än av hygienska skäl.
Citera
2025-01-23, 13:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Vad tycker ni om att göra rent efter sig när man använt maskiner?

Ska man alltid göra det?
Ska man göra det när det finns fog för det när britsen osv är blöt av svett?
Eller är det skitsamma?

Hur gör ni?

Personligen så tycker jag inte det är nödvändigt om inte det är så att man lämna den blöt efter sig.
Britsarna osv har en snabb fuktorkande funktion så det syns aldrig något efter mig alla fall.
Ibland gör jag rent även om jag lämnar den torr, bara för jag får dålig samvete ibland och speciellt när jag ser andra runtomkring mig som håller på att göra rent oavsett. Så jag är kluven.

Om inte sitsen är blöt hur äckligt är det egentligen. Jag bryr mig inte personligen.

Så vad tycker gemena man om det hela ?

Det är alltid nödvändigt.

Självklart ska du torka av ytor du vidrört eller legat på. Annars är du bara en otroligt sunkig individ.
Citera
2025-01-23, 17:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Har aldrig hört nått så patetiskt. Vad ska man rengöra egentligen? Svettas ni som en 4tons flodhäst eller vad är det frågan om?
Citera
2025-01-23, 20:24
Medlem
exoticspices avatar
Det hör väl till gymettetikett att torka av efter användning t.ex. med en liten flaska handsprit. För att vara säker på att slippa intorkad svett och bakterier kan man ju torka av innan man använder maskiner, mattor och redskap.

Gymmet är en stor hälsofrämjare, men mitt i all denna sundhet frodas också snusket.
Citera
2025-01-24, 08:13
Medlem
jarhoiss avatar
Jag svettas inte när jag gymmar under vintern. Hade knappt behövt byta gymkläder mellan november-mars så då känns det ju jäkligt onödigt. Under pandemin torkade jag bänkar/hantlar efter mig men det var ju mest för att det var sånt socialt tryck eftersom paranojjan var på maxnivå i samhället.

Inte heller bryr jag mig om nån annan struntar i det. Om någon är så rädd för bakterier kanske man inte ska gå på gym eller ännu mindre åka kollektivt. Känns som samma människor som går runt med spritflaskan är samma som inte ens tänker på när de gå mitt framför mig och hämta vikter o liknande när du själv lyfter tungt och behöver spegeln för att lyfta rätt. Det är ju betydligt mer störande. Om bänken är tokblöt får du väl själv torka upp innan du kör om det nu känns så jobbigt
Citera
2025-01-24, 09:21
Medlem
jonte500s avatar
När jag har lämnat svettavtryck så torkar jag av, annars inte såklart!
Citera
2025-01-24, 11:49
Medlem
En skivstång har en tendens att bygga upp mer smuts än andra föremål och brukar ofta färga pappret brunt/svart. Vilket kan ge en indikation av hur smutsigt allt annat kan vara. Så det handlar väl mer om att skydda sig själv, inte bli sjuk i flera dagar och därmed tappa progression, motivation och träningsdagar.
Citera
2025-01-24, 12:02
Avslutad
Har man svettats så självklart torkar man av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in