Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Okej, undrar hur mycket pengar som läggs på nollvisionen i trafiken vs psykvården?
Är man för svårt sjuk skickas man ut på gatan helt enkelt? Det är så det fungerar? Hur många av dessa som tar livet av sig är fungerande skattebetalare, och hur många är hemmasittare som inte gör något särskilt?
Att betala 1500kr per besök för psykolog och gå privat vette fan. För dem pengarna kan man köpa en hora och få ut betydligt mer.
Jag vet inte om det finns nån officiell statistik på de siffrorna, men som du säkert förstår så pratar vi nog många miljoner, om inte miljarder till fördel för trafiken. Men framförallt har man satsat på rätt saker i trafiken, där kan vi se en tydlig skillnad över tid. Suicidantalet däremot, där har vi inte fått mycket resultat per krona. De jag pratat med som jobbat inom slutenpsykiatrin i 20+ år är alla eniga, det blir inte bättre. Vissa förbättringar inom mediciner och en minskning av övergreppen, men de upplever allihopa att de inte längre kan/får göra det som anses vara nödvändigt för patienten.
Ja, det är så det fungerar och det finns tusentals vittnen på det.
Min egna bedömning utifrån det jag sett är att de som får vård är de som är kraftigt maniska, psykotiska och de som beter sig som 3 åringar (skriker och gråter okontrollerat). Kan du föra ett samtal som en vuxen människa så lär du inte bli tagen på allvar oavsett vad du säger.
Jag vet inte om det finns någon officiell statistik på det heller, men en intressant vinkling på det är ju hur många av de som "är hemmasittare som inte gör något särskilt" som hade kunnat arbeta (mer) och bidra (mer) till samhället om vi hade en fungerande psykiatri? En annan vinkling är hur många som inte skulle hamna i alkohol och drogmissbruk (och därigenom utanför samhället) om vi hade en fungerande psykiatri? Missbruk leder ofta till diverse brott, jag antar att inbrott, stöld och våldsbrott är överst på listan. Hur många skulle sluta/aldrig börja med brott om vi hade en fungerande psykiatri? Att psykiatrin inte fungerar förstör hela samhället rakt igenom, det drabbar ALLA.
Jag försökte själv söka privat vård då psykiatrin slängde ut mig på gatan, men när de fick höra det jag hade att säga så konstaterade den privata psykologen att jag var för sjuk för deras uppdrag och att jag var ett klart fall för slutenvården, medan slutenvården ansåg att jag var frisk.
Det är hög tid att psykiatrisk slutenvård får börja drivas privat, det är helt uppenbart att regionerna inte klarar av det själva.
Nu handlade tråden om psykologer och inte slutenvården, men vi kommer till samma slutsats oavsett - man är beredd att betala för vården eftersom den billiga vården inte fungerar överhuvudtaget.