2025-01-23, 12:02
Avslutad
Därför att den psykologhjälp som erbjuds av psykiatrin ofta är minst sagt bristfällig och funkar dåligt. Många bland dessa "psykologer" är bara simpla sjuksköterskor eller kuratorer och kan långt ifrån ses som några proffessionella. Man får vad man betalar, eller inte betalar för. Privatpraktiserande psykologer kan ta höga priser men då får man oftast den hjälp man behöver och vill ha.

Psykologer inom öppetpsykiatrin är dessutom inte till för att hjälpa sina patienter på konkreta sätt. De ska bara ställa frågor och så är det meningen att patienten själv ska komma fram till en lösning på sina problem. Men om patienten hade haft egna lösningar hade ju denne inte sökt sig till psykiatrin.
Citera
2025-01-23, 12:42
Medlem
För att slippa bråka med vårdcentralen när de tycker att efter 3 besök borde du vara botad. Varför betala för en sjukförsäkring där du får hjälp samma dag när du har VC.

Kvaliteten när du får vård är ingen betydlig skillnad och är du allvarligt sjuk får du väldigt bra vård från det allmänna men har du problem som inte ses som tillräckligt allvarliga så hamnar du i lång väntan.

Så du betalar för snabbhet, kortare mellan besök och att dina problem tas på allvar även om det "bara" är att du är deprimerad.
Citera
2025-01-23, 12:43
Medlem
Dralls avatar
Vill man komma undan med 0:- (Om man är medlem i Svenska Kyrkan) så kan man gå till en kyrka och prata med en präst/diakon. Vilka kan fungera som en viss samtalsterapeut. Dessa tar sig tid till att lyssna och ställa frågor. Att du har kristlig grundtro och värderingar underlättar givetvis.

Detta alltså om man inte har psykiska besvär utan endast behöver en utomstående att dela med sig av det man går och bär på.
Citera
2025-01-23, 13:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, jag tror det. Journalsystemen kommer väl att läcka någon gång i framtiden.

Jag tror inte att man ens kan tag ett blodtryckstest på stan utan att visa ID.
Ja, att det kommer läcka kan vi förutsätta. Det gör ju allt som ligger lagrat på data och nätet förr eller senare verkar det som. Precis som man måste räkna med att det man skriver här på Flashback inte är anonymt egentligen...

Men jag har inte gått hos någon psykolog, vare sig i sjukvården eller privat, så jag vet inte hur deras journalsystem fungerar. För mig känns det dock märkligt att en privat psykolog, som man betalar för själv, ska slussa vidare informationen till ett centralt journalsystem.
Citera
2025-01-23, 14:42
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Psykologbesök för 100 kronor får man ifall ditt problem bedöms som tillräckligt allvarligt men samtidigt tillräckligt behandlingsbart. Du väntar sedan ett par månader och får max 10 samtal.

För 1500 kan du få hjälp med detsamma med det du vill ha hjälp med på det sätt du vill och väljer själv psykolog.

Om du bedöms för psykiskt sjuk för att vara enkelt behandlingsbar så får du ingen vård? Förklarar ju en del, men jag blev ändå rätt så överraskad...

Vad händer med de människorna då?
Citera
2025-01-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Om du bedöms för psykiskt sjuk för att vara enkelt behandlingsbar så får du ingen vård? Förklarar ju en del, men jag blev ändå rätt så överraskad...

Vad händer med de människorna då?
De får väl säkert hjälp, men de får nog vänta i en vårdkö.
Citera
2025-01-23, 14:55
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
De får väl säkert hjälp, men de får nog vänta i en vårdkö.

"väl säkert" och "nog".... Du sitter och killgissar? Det hade jag kunnat gjort själv, och förmodligen haft dubbelt så mycket rätt som dig också.

Hade gärna velat ha ord från folk som vet, snarare än gissar.
Citera
2025-01-23, 16:07
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ja, kort och gott, varför betalar vissa 1500 kr för psykolog när man kan få för 100 kr?
Är det mest företag som betalar 1500 kr?
Vilken av psykologerna tror du är mest motiverad att göra en hedervärd insats?
Citera
2025-01-23, 17:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja, jag vet att det är subventionerat. Jag tror inte att psykologer i Sverige jobbar för 200 kr i timmen.

Min fråga, som du inte svarade på, är varför individer väljer en psykolog för 1500 kr istället för 100 kr. Jag frågar om individens val här.

Men det verkar som om behandlingen från Mindler är typ begänsad, att man måste ha en problematik som rymmer inom en viss ram, max antal besök etc...
Mitt problem med din TS är att du verkar utgå ifrån att alla människors problem angrips på exakt samma sätt, och att vad du väljer att betala 100 eller 1000 för är samma behandling.

Jag vet att Sverige endast subventionerar KBT generellt, Kurator faller under allmänvård. Resten är privata psykologiska skolor med olika angripningssätt och metoder.

Din TS är i stort sett en fråga varför folk vill betala 1000:- för äpplen när de kan betala 150 för päron.
Citera
2025-01-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robotdammsugaren
En av de största anledningarna till att patienter inte får ut något av sina psykologer är att det helt enkelt är en dålig match mellan patient och pyskolog vilket gör att patienten inte vill dela med sig och att psykologen inte arbetar på ett tillfredställande sätt. Att det skulle finnas ett samband mellan psykologens kostnad och behandlingsutfall kan säkerligen ha ett samband, men det finns garanterat någon psykolog hos Mindler som passar alla.

Ett företag som uppmärksammat detta med att dålig match mellan psykolog och patient ger otillfredställande behandlingsutfall/att patienten helt enkelt inte kommer tillbaka är Meela. De fick bland annat finansiering i Draknästet just på grund av att detta är ett känt problem. Meela erbjuder en tjänst för att kunna matcha patient och psykolog så bra som möjligt genom ett frågeformulär och en stor databas med psykologer. Det gäller dock bara privata psykologer, inte de som får finansiering genom regionen.

Dålig matchning innebär att psykologen inte har talang nog.

En bra psykolog speglar patienten och behandlar patienten på det sätt som patienten behöver.
Citera
2025-01-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Finns väl AI psykologer numera? Det tror jag är en framtidsmarknad hur som helst.

Ja förmodligen.

Chat gpt 5 kommer snart ut, den komme ersätta alla andra ais med råge.
Senast redigerad av SamDumpty 2025-01-23 kl. 20:21.
Citera
2025-01-23, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Robotdammsugaren
En av de största anledningarna till att patienter inte får ut något av sina psykologer är att det helt enkelt är en dålig match mellan patient och pyskolog vilket gör att patienten inte vill dela med sig och att psykologen inte arbetar på ett tillfredställande sätt. Att det skulle finnas ett samband mellan psykologens kostnad och behandlingsutfall kan säkerligen ha ett samband, men det finns garanterat någon psykolog hos Mindler som passar alla.

Ett företag som uppmärksammat detta med att dålig match mellan psykolog och patient ger otillfredställande behandlingsutfall/att patienten helt enkelt inte kommer tillbaka är Meela. De fick bland annat finansiering i Draknästet just på grund av att detta är ett känt problem. Meela erbjuder en tjänst för att kunna matcha patient och psykolog så bra som möjligt genom ett frågeformulär och en stor databas med psykologer. Det gäller dock bara privata psykologer, inte de som får finansiering genom regionen.
Varför rekommenderar du mindler som om du gör reklam skulle man nästan kunna tro?

Det handlar visst om personkemi men även om olika skolor av psykologi. För egen del är jag kritisk till hela KBT och fattar inte hur folk kan prisa den och att Carl Jungs idéer inte är mer på tapeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in