2025-01-23, 08:25
Medlem
Används chat gpt istället det är gratis och bättre.
Citera
2025-01-23, 09:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Säg att Mindler skulle kosta 200 kr för 50 minuter för att jämföra. Jag försöker förstå varför en produkt kostar 7 ggr mer. Kan jag inte ha ett samtal på Mindler med 7 stycken psykologer samtidigt istället för en med privat? Är en privat psykolog bättre än 7 stycken offentligt anställda?
Men det är via webbkamera/mobil? Är det fritt att anmäla sig dit utan någon form av remiss?

Att en del anlitar psykologer på egen bekostnad kan nog bero på flera saker. Dels så väljer man ju psykolog själv, dels kan man väl styra innehållet i "behandlingen" lite mer efter eget intresse. Sen kommer det inte heller med i journaler etc i den allmänna sjukvården antar jag?
Citera
2025-01-23, 09:39
Medlem
styckets avatar
Citat:
Jag ser inte kopplingen, tyvärr. 100 kr är ju även subventionerat. Du menar att alla psykologer som är duktiga kör privat, även nyutexaminerade utan erfarenhet?
Ja..?
Citera
2025-01-23, 09:42
Medlem
Hussefars avatar
Psykologi. Desto mer man betalar desto mer måste det vara värt det. Därför många privata aktörer kan ta så höga priser. Folk betalar mer och tror att de känner sig bättre. Självbedrägeriet kommer med en lättare plånbok.
Citera
2025-01-23, 10:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja, kort och gott, varför betalar vissa 1500 kr för psykolog när man kan få för 100 kr?
Är det mest företag som betalar 1500 kr?
Trådstart oerhört vag.

KBT som psykologisk hjälp är subventionerad av staten. Allt annat är det inte. Olika psykologiska metoder fungerar olika bra på olika människor.

Ett budgettips om man är i början av sökandet efter psykologisk hjälp är att försöka få remiss till kurator.
Citera
2025-01-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det är via webbkamera/mobil? Är det fritt att anmäla sig dit utan någon form av remiss?

Att en del anlitar psykologer på egen bekostnad kan nog bero på flera saker. Dels så väljer man ju psykolog själv, dels kan man väl styra innehållet i "behandlingen" lite mer efter eget intresse. Sen kommer det inte heller med i journaler etc i den allmänna sjukvården antar jag?
Klart det hamnar i journal.
Citera
2025-01-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Trådstart oerhört vag.

KBT som psykologisk hjälp är subventionerad av staten. Allt annat är det inte. Olika psykologiska metoder fungerar olika bra på olika människor.

Ett budgettips om man är i början av sökandet efter psykologisk hjälp är att försöka få remiss till kurator.
Ja, jag vet att det är subventionerat. Jag tror inte att psykologer i Sverige jobbar för 200 kr i timmen.

Min fråga, som du inte svarade på, är varför individer väljer en psykolog för 1500 kr istället för 100 kr. Jag frågar om individens val här.

Men det verkar som om behandlingen från Mindler är typ begänsad, att man måste ha en problematik som rymmer inom en viss ram, max antal besök etc...
Citera
2025-01-23, 10:45
Medlem
Betalar man själv är det troligare att msn får det man behöver, när man faktiskt behöver det och inte om 6månader eller så.
Citera
2025-01-23, 10:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Klart det hamnar i journal.
Även hos en privat psykolog som man betalar själv för? Jag tänker på den offentliga sjukvårdens journalsystem. Så klart gör psykologen privata anteckningar för att ha som stöd i behandlingen.
Citera
2025-01-23, 10:59
Medlem
Varför betala 50 spänn för 30 Ipren när man kan få det gratis?
Citera
2025-01-23, 10:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Används chat gpt istället det är gratis och bättre.
Finns väl AI psykologer numera? Det tror jag är en framtidsmarknad hur som helst.
Citera
2025-01-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Även hos en privat psykolog som man betalar själv för? Jag tänker på den offentliga sjukvårdens journalsystem. Så klart gör psykologen privata anteckningar för att ha som stöd i behandlingen.
Ja, jag tror det. Journalsystemen kommer väl att läcka någon gång i framtiden.

Jag tror inte att man ens kan tag ett blodtryckstest på stan utan att visa ID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in