Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag får erkänna att jag har lika svårt nu som förra gången att förstå varför Lundsbergs existens uppenbarligen är så oerhört provocerande för många. Ja, det händer med jämna mellanrum att elever råkar illa ut där, men absolut inte i större utsträckning än i random betongförortsskola. Och just att skolan är ett internat gör ju att all skit som eleverna ställer till med definitionsmässigt hamnar på skolans bord, medan ingen ställer rektorn för högstadieskolan i X-by till ansvar för vad X-bys lokala moppegäng har ställt till med på kvällar och helger, även om hela moppegänget samt och synnerligen är elever på skolan. Och landet har behov av åtminstone någon skola där barn till föräldrar som temporärt är verksamma på platser där ingen för svenska barn ändamålsenlig skolundervisning finns tillgänglig kan åtnjuta en någorlunda lämplig skolundervisning. Så vad är det egentligen som är så oerhört förskräckligt just med Lundsbergs skola?
Jag tycker jämförelsen med förortsskolor haltar lite. Jag inbillar mig ju att valfritt vanligt högstadium ute i betongen helt genuint inte vill ha stök och bråk. Anledningen till att det blir knivbråk eller att någon säljer maja från sitt elevskåp bottnar inte i att skolan vill ha det så, att det är en del av skolans tradition vilket de sätter någon sorts stolthet i. Hade högstadieskolan i ett hypotetiskt universum haft obegränsade resurser hade man nästan garanterat rensat bort pack som inte har i en skola att göra. Man hade med gestapometoder gått igenom elevernas skåp för att leta efter vapen, narkotika eller vad som helst som kan tänkas göra skolan till en otrygg och stökig arbetsplats.
Lundsberg har till skillnad från Husby gymnasium närmast obegränsade resurser. Nåja, men jag är exempelvis rätt säker på att att utan några som helst problem kan rensa ut elever som de inte anser hör hemma på skolan. Till skillnad från Husby gymnasium är Lundsberg dessutom en internatskola på privat mark. Det är väl ganska självklart att de har helt andra förutsättningar att sätta stopp för mopedrallyn på campus efter skoltid.
Jag har svårt att se att Lundsberg saknar resurser och förutsättningar för att i princip ha nolltolerans mot kamratuppfostran om de bara ville. Chockade och upprörda föräldrar borde välkomna alla möjliga tillsynsmyndigheter och polisutredningar när det sker incidenter på på skolan. Om inte annat har föräldrarna råd att sätta ungarna i andra skolor om de känner att Lundsberg inte kan garantera deras barns omedelbara trygghet.
Nu gör emellertid varken Lundsberg eller inflytelserika föräldrar något åt saken. Tvärtom sammansluter sig föräldrar och skola när det sker incidenter som uppmärksammas av media. Och med en arsenal av jurister och dragande i trådar försvarar man Lundsberg med näbbar och klor. Det går inte annat än att dra slutsatsen att Lundsberg, elever och föräldrar tvärtom vill värna och behålla sin starka tradition med kamratuppfostran som bottnar i förnedring, övergrepp och i förekommande fall misshandel.
Det kommer bli synnerligen svårt att övertyga mig om att Claes i andra ring är ett element som Lundsberg är oförmögna att hantera. Om nu Claes mot skolans alla regler, förordningar och policy är en stökig jävel som mobbar andra elever. Ökänd för sin dåliga impulskontroll och ofta sysslar med förnedrande bestraffningar av andra elever. Som tidvis t om orsakar polisanmälningar. Om vi nu utgår från att Lundsberg anser att Claes beteende och närvaro är ett problem. I synnerhet när överklassens elit till föräldrar börjar höra av sig och ifrågasätter vad i helvete det är för jävla skola de bedriver där borta.
Det som provocerar mig och antagligen med flera är att det känns uppenbart att Lundsberg i själva verket vill värna för sina traditioner med illa doftande pennalistisk kamratuppfostran. Det är en tradition som är en hörnsten i skolans kultur. Lite som Kustjägarskolans bajsgrop som funnits sedan urminnes tider. Man är inte riktigt kustjägare på riktigt om du inte badat i deras bajsgrop.
Jag tror inte ett dugg på att det här är "sånt som händer" på en internatskola. Om ett befäl kan hålla tjugo grabbar på luckan i schack så pass att de inte vågar smygfisa utan tillåtelse så kan nog Lundsberg om de bara ville införa nolltolerans för mobbing och pennalism på skolan. Om inte annat dra in sin arsenal av toppjurister och förklara ett och annat för Claes föräldrar.