• 1
  • 2
2025-01-20, 17:44
När jag var liten fick mamma en parfym i julklapp, den användes inte så mycket, så fick jag den då jag blev äldre, använde den inte heller.
Så nu tänkte jag sälja den och gjorde research var denna parfym var värd för "jävlar vad pengar jag kan få av en 15 år gammal Emporio Armani parfym"...Så står det "Emporio Armane" med deras örn symbol och allt. Och jag kan inte heller hitta att Armani gjort en parfym i liknande flaska eller nått, så det är bara nått företag då som klistrat på deras namn på en flaska av deras egna påhitt och kallat det Armane.
Ingen ingredienslista på flaskan (dock kan det ju stått på kartongen som inte finns längre, letat online men hittar aldrig baksidan på kartongen)

Det är ju iallafall 85% kvar i flaskan och den luktar gott, orsakar inte heller några utslag eller dyligt.
På tradera får man ju inte sälja den då dom förbjuder fejk parfymer.

Känns väll kanske lite sådär att sälja då den är fejk, men samtidigt så är det synd på en gott luktande parfym och den har ju gottat till sig i många år och blivit bättre med åldern.

Vad göres?
Citera
2025-01-20, 17:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Absolut. All parfym blir bättre med åren. Lycka till med ditt bedrägeri.
Citera
2025-01-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenskies
och den har ju gottat till sig i många år och blivit bättre med åldern.

Fungerar inte så, dom tappar kvalite efter några år.
Citera
2025-01-20, 18:20
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Absolut. All parfym blir bättre med åren. Lycka till med ditt bedrägeri.

Knappast bedrägeri om jag säger den är fejk, bara bedrägeri om man försöker luras
Citera
2025-01-20, 18:56
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Knappast bedrägeri om jag säger den är fejk, bara bedrägeri om man försöker luras
https://lawline.se/answers/ar-det-ol...pierade-varor-
Läs den här länken så får du svar.
Citera
2025-01-20, 19:01
Medlem
Jag tror inte kinesiskt kranvatten med en skvätt etanol "gottar till" sig så värst. Kan inte vara värt nånting.
Citera
2025-01-20, 20:35
Medlem
kalkryggars avatar
Det är olagligt att sälja piratkopierade varor.

Är du öppen med att det är en piratkopia så bör ju den som köper den veta om det. Men vem i helvete skulle vara det minsta intresserad av att köpa en piratkopia för massa pengar?

Om det är en piratkopia så är det med 99.9% säkerhet inte "äkta" parfym. Det betyder att det är helt omöjligt att den gottat till sig. Inga parfymer blir bättre med åldern. Inte ens riktiga parfymer.

Det som är skillnaden mellan riktiga parfymer och billigt skräp (Armani med största sannolikhet är) är att de riktiga parfymerna håller några år längre. Billigt skräp som Armani, Hugo Boss, Versace, Burberry, Calvin Klein etc har börjat tappa redan efter ett år. Men man kan sannolikt ha den i 2-3 år. Även om man då börjar tänja på det. Har du en sån billig parfym som är 3-4 år. Ta med den till en affär och jämför med en ny så ska du se vilken jävla skillnad det är.

Köper du en riktig parfym som normalt ligger mellan 3-6 tusen kronor så brukar de kunna hålla nästan originaldoft i ca 3 år. Efter det så börjar de tappa men långsamare. De kan fortfarande dofta bra efter 6-7 år i visa fall.

Lägg ner tanken på att sälja det där fejkvattnet du har. Det lär sannolikt vara av den absolut sämsta kvaliteten. Skulle de ha kommit på hur de billigt kunde skapa parfymer som doftar gott efter 15 år så skulle de vara kända och mångmiljardärer.

Du kan däremot ta en parfym av de billigare varianterna och gå till en doftblandare (kommer inte ihåg vad det heter nu) som använder bra grejer och så kan de ofta blanda något som doftar väldigt likt och är mycket billigare. Då kan du även få några burkar med olika nyanser och testa under några dagar och sen bestämma dig för vilken du vill ha och så har du det receptet och bara hämtar en burk i jämna mellanrum. Men nu är vi inne på andra saker.
Citera
2025-01-20, 21:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
När jag var liten fick mamma en parfym i julklapp, den användes inte så mycket, så fick jag den då jag blev äldre, använde den inte heller.
Så nu tänkte jag sälja den och gjorde research var denna parfym var värd för "jävlar vad pengar jag kan få av en 15 år gammal Emporio Armani parfym"...Så står det "Emporio Armane" med deras örn symbol och allt. Och jag kan inte heller hitta att Armani gjort en parfym i liknande flaska eller nått, så det är bara nått företag då som klistrat på deras namn på en flaska av deras egna påhitt och kallat det Armane.
Ingen ingredienslista på flaskan (dock kan det ju stått på kartongen som inte finns längre, letat online men hittar aldrig baksidan på kartongen)

Det är ju iallafall 85% kvar i flaskan och den luktar gott, orsakar inte heller några utslag eller dyligt.
På tradera får man ju inte sälja den då dom förbjuder fejk parfymer.

Känns väll kanske lite sådär att sälja då den är fejk, men samtidigt så är det synd på en gott luktande parfym och den har ju gottat till sig i många år och blivit bättre med åldern.

Vad göres?
Du säljer den som en Armani fejk, så klart, använd dvs öppnad, den har mao börjat bli utsatt för syre och reagerar med syre och kommer snart lukta pyton.
Citera
2025-01-20, 21:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Försök inte paddla baklänges. Ingen köper fejkad gammal sur parfym..Tror du vi är dumma i huvudet?
Citera
2025-01-21, 01:43
Alltid lika konstruktiva svar med 80% dryghet, ibland undrar man om den yttrandefrihet folk önskar här i själva fallet är att ta ut frustrationer som inte har ett bättre utlopp nån annanstans.
Citera
2025-01-21, 06:33
Medlem
Citat:
Alltid lika konstruktiva svar med 80% dryghet, ibland undrar man om den yttrandefrihet folk önskar här i själva fallet är att ta ut frustrationer som inte har ett bättre utlopp nån annanstans.

Folk försöker helt enkelt förklara för dig att den är värdelös.
Citera
2025-01-21, 06:50
Medlem
67arigGubbes avatar
Tänker du på fullaste allvar sälja en 15 år gammal parfym? Som dessutom är använd, som dessutom är FEJK!?

Du kommer få 0kr för din parfym, högst en smäll på käften för att du är så korkad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in