• 1
  • 2
2025-01-20, 09:24
Medlem
Är det bara jag eller är det ett jäva tjöt om kronkalle nu för tiden?

Jag hänger på en hel del forum. Flashback, diverse IT forum, familjeliv kollar jag in för att skratta lite ibland, och det är väldigt många trådar om kronis dessa tider.

Har det skett en ökning, har svennebanan sämre ekonomi än på länge, finns det någon statistik på detta?

Eller är det bara att fler pratar om det?
Citera
2025-01-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu

Jag hänger på en hel del forum. Flashback, diverse IT forum, familjeliv kollar jag in för att skratta lite ibland, och det är väldigt många trådar om kronis dessa tider.

Har det skett en ökning, har svennebanan sämre ekonomi än på länge, finns det någon statistik på detta?

Hamnar man hos kronkalle finns det någonstans en substans i det hela. Man har ingen koll och har tagit sig vatten över huvudet. Man förtjänar att vara där kan jag tycka. Det ska inte finnas utrymme att gnälla över det i media.

Men det kan nog stämma att det är fler. Hur man lyckas som vuxen är märkligt
Citera
2025-01-20, 09:27
Medlem
67arigGubbes avatar
Ja, svensken har de tuffare idag än för 10 år sen.
Citera
2025-01-20, 09:29
Medlem
Stenballes avatar
En enkel sökning gav svar: https://kronofogden.se/om-kronofogde...os-kronofogden
Citera
2025-01-20, 09:30
Medlem
Keitaro86s avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ldiga-allt-mer Det är fler svenskar hos kronofogden än någonsin. Svenskr jr levt för länge med nollränta och trott att det ska var för evigt, nu kommer notan.
Citera
2025-01-20, 09:31
Medlem
Citat:

Det är väl för att det är fattigaste veckan på året och folk beklagar sig.
Citera
2025-01-20, 12:15
Medlem
Citat:

Ja, flertalet svenskar lever på lånade pengar.
Det har under de senaste åren varit äckligt förmånligt att göra, vilket inte är fallet längre.
Citera
2025-01-20, 12:31
Avstängd
Det är väl för att allt fler skiter i sina skulder? Det tas lån väldigt lätt utan att räkna på att räntorna kan gå upp, sen när det går upp skriker folk om hur orättvist allt är, hur dyrt allt är, hur pengarna inte räcker till. Men det är alltid lånetagarens egen slapphet som sätter dom hos kronofogden.
Citera
2025-01-23, 13:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Finns en anledning till varför Lyxfällan finns.
Citera
2025-01-23, 13:16
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:

Nu har jag faktiskt inget fakta eller något underlag men jag skulle tippa på att det är fler svenska med i kronofogdensregister än vad det var för till exempel 10 år sedan.
Tidigare hade vi en ganska intressant tidning på jobbet som hette "Justitia" där fanns alla kommuner och alla personer som hade utmätningsförsök och skulder och vilken det var som var fordringsägare.
Jag vet tyvärr inte om denna tidningen finns kvar men hade den gjort det så kunde man ju kolla att antal personer som är med idag och som var med på något år sedan om det har ökat.

Läser man i vanlig massmedia så får man ju inte riktigt av att det är ganska många människor som ansöker om skuldsanering jämfört med för några år sedan.
Så därför skulle jag tro att det är fler människor med som har skulder till Kronofogden.

Sedan är det väl också så att fler människor pratar om det här idag med tanke på Kronofogden tycks ha fått nästan astronomiska nya rättigheter ungefär som Skatteverket som kan i princip agera hur de vill i alla frågor och det är du som måste skydda dig och bevisa din oskuld.

Vilket är enligt mig är helt åt helvete om man ska tala rent juridiskt.
Men detta är det nya Sverige som så många människor tydligen röstade på att ha så att jag antar att de flesta svenskarna är väl nöjda med att ha det här så här nu när Kronofogden jagar allt och alla.

För att ni ska inte tro att Sverigedemokraterna och Moderaterna har gett Kronofogden utökade möjligheter för att komma åt invandringen och alla deras bedrägerier för då hade de ju gjort någonting helt annat men att sätta åt vanliga Svenssons.

Ni röstade på Tidö och nu fick ni också deras nya polisstat (som dock enbart drabbar vita svenskar).
Citera
2025-01-23, 13:18
Avstängd
LasseSvensson12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keitaro86
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ldiga-allt-mer Det är fler svenskar hos kronofogden än någonsin. Svenskr jr levt för länge med nollränta och trott att det ska var för evigt, nu kommer notan.

Ja tack skall du ha för du hade en länk att delge.

Då är det alltså precis som jag trodde att svenskarna har mer skulder idag än tidigare.

Jag tror också att det här handlar mycket om att svenskarna har alltid tänkt att det här kan man ta på avbetalning och det här kan man betala senare och det här kan man baka in i huslånet.
Men då är man ju faktiskt ekonomiskt handikappad i hjärnan om man inte kan förstå att skulderna är till för att betalas.

På sedan finns det ju såklart alltid vissa omständigheter som gör att man inte kan hjälpa man hamnar i Kronofogdens register
Sjukdom arbetslöshet med mera.
Citera
2025-01-26, 12:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja, svensken har de tuffare idag än för 10 år sen.

Nja, ökningen består till större delen av folk som inte klarar av att betala skit de köpt på nätet.

"För tio år sedan hade unga män i åldern 18–25 år en medianskuld på 11 700 kr, och unga kvinnor en på 8 300 kr. Nu har unga kvinnors medianskuld hunnit ikapp männens. I dag är medianskulden i gruppen unga kvinnor som har skulder hos Kronofogden 16 250 kronor, 50 kronor lägre än männens.

– Vi vet av tidigare undersökningar att unga kvinnors skulder ofta är kopplade till konsumtion. Det är oroande att summorna nu ökar i den här takten, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden."

Man måste inte konsumera på kredit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in