2025-01-19, 21:27
Medlem
Hej det är så att jag befinner mig utomlands och mitt bank id är spärrat, om jag nu ska deklarera skatten i år. Är det möjligt att göra det utan bank id? Eftersom jag har digital brevlåda. Har ingen bankdosa heller. Är det så illa att jag måste ta ett flyg till Sverige för att lösa detta?
Citera
2025-01-19, 21:31
Medlem
Med deklarationen följer koder som du kan använda när du ringer eller skickar sms och godkänner deklarationen.
Citera
2025-01-19, 21:31
Medlem
kalkryggars avatar
Man brukar väl kunna deklarera via SMS har jag för mig. Det utan att man behöver legitimera sig. Har jag för mig.

Varför hör du inte av dig till Skatteverket och fråga. Sen uppdaterar du i tråden här när du vet så andra kan få infon om de hamnar i samma knipa som dig.
Citera
2025-01-19, 21:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Du ska kunna logga in på skatteverket med Freja.

https://frejaeid.com/en/home/
Citera
2025-01-19, 21:33
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoda174728
Hej det är så att jag befinner mig utomlands och mitt bank id är spärrat, om jag nu ska deklarera skatten i år. Är det möjligt att göra det utan bank id? Eftersom jag har digital brevlåda. Har ingen bankdosa heller. Är det så illa att jag måste ta ett flyg till Sverige för att lösa detta?

Jag rekommenderar att du kontaktar Skatteverket kl 08:00 i morgon så får du ett korrekt svar av källan själv.
Du är ju ute i god tid så det är ju bra.

Du kan säkerligen deklarera via papper utan Bank-ID eller dosa. Finns flera äldre som inte har detta eller som inte förstår sig på tekniken. Blir lite extra jobb men det går säkert bra med Skatteverkets hjälp.
De är faktiskt väldigt hjälpsamma om man bara ställer rätt frågor och lyssnar.

Lycka till!
Citera
2025-01-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Jag rekommenderar att du kontaktar Skatteverket kl 08:00 i morgon så får du ett korrekt svar av källan själv.
Du är ju ute i god tid så det är ju bra.

Du kan säkerligen deklarera via papper utan Bank-ID eller dosa. Finns flera äldre som inte har detta eller som inte förstår sig på tekniken. Blir lite extra jobb men det går säkert bra med Skatteverkets hjälp.
De är faktiskt väldigt hjälpsamma om man bara ställer rätt frågor och lyssnar.

Lycka till!
Tack min vän önskar en god kväll!
Citera
2025-01-19, 23:13
Medlem
fittanstickerframs avatar
Din bank borde kunna skicka en bankdosa med DHL som kräver legitimering för att ta emot.

Om det inte är så att du är spärrad från BankID med anledning att du gjort något fuffens borde det funka den vägen att lösa ett nytt BankID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in