Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-01-18, 19:48
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så det är samhällets fel att du skriver dumheter?

Jag har aldrig gillat att diskutera med dig. Du har en viss härskarteknik med personangrepp inkopplat.
Citera
2025-01-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedtHvH
Vi lever alla efter någon form av moral, men hur ofta reflekterar vi egentligen över vad moral är? Är rätt och fel något vi upptäcker, eller är det något vi uppfinner?

I filosofin talar man ofta om två huvudsakliga synsätt:

-Objektiv moral innebär att vissa handlingar är rätt eller fel oberoende av vad människor anser. Något kan vara moraliskt förkastligt även om hela världen tycker motsatsen.

-Subjektiv moral innebär att moral bara existerar inom individers eller samhällens uppfattningar. Det som är rätt för en person eller en kultur behöver inte vara rätt för en annan.

I Sverige är det få som funderar över moralens natur. Vi diskuterar ofta vad som är rätt och fel i enskilda situationer, men sällan varför något skulle vara rätt eller fel överhuvudtaget. I andra länder, där filosofi har en större plats i det offentliga samtalet, är frågor om moralens grund mer närvarande. Här tycks vi snarare utgå från att moral är en del av vår samhällsstruktur, utan att fråga oss om det vi kallar rättvisa verkligen har någon grund utöver konsensus.

Men leder den här inställningen till problem? Här är ett tankeexperiment:

Två domare får varsin identisk mordrättegång att döma.

Den ena domaren följer sin moraliska övertygelse och dömer mördaren till livstid.
Den andra domaren följer sin moraliska övertygelse och låter mördaren gå fri.

Om moral är subjektiv – vad skiljer dessa domares beslut åt? Kan båda ha rätt?

Många skulle säga att rättssystemet är byggt på objektiva principer om rättvisa och moral, men om dessa principer i slutändan bara är en produkt av vår kultur, varför ska då någon behöva följa dem? Är moral bara en fråga om majoritetens tycke, eller finns det något djupare som gör en handling rätt eller fel?

Vad tycker du? Är moral objektiv eller subjektiv? Kan vi hävda att något är universellt fel, eller är alla moraliska påståenden i grunden subjektiva? Alla är välkomna att dela sin åsikt - men gärna med en motivering!

nee
Citera
2025-01-18, 22:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Jag har aldrig gillat att diskutera med dig. Du har en viss härskarteknik med personangrepp inkopplat.

Härskarteknik? Så du skyllde i själva verket inte alls på samhället alldeles nyss då du skrev "jag lever i ett postmodernt samhälle. Så det smittar av sig. "?
Citera
2025-01-18, 23:33
Citat:
Härskarteknik? Så du skyllde i själva verket inte alls på samhället alldeles nyss då du skrev "jag lever i ett postmodernt samhälle. Så det smittar av sig. "?

Du går runt din kommentar. Du påstår att jag skriver dumheter. Läs inte och svara inte mig då. Gå till någon som skriver smarta saker så blir du smart.

Jag vet inte varför det spelar någon roll. Det är bara acceptera läget med sunt förnuft att narrativet påverkar individen oavsett samhälle.

TS fråga är mycket bra vad gäller beslut av två domare.
Citera
2025-01-19, 07:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du påstår att jag skriver dumheter.

Du står alltså fast vid det du skrev?

Citat:
Jag vet inte varför det spelar någon roll. Det är bara acceptera läget med sunt förnuft att narrativet påverkar individen oavsett samhälle.

Det enda jsg vill veta är om det var samhällets fel att du skrev som du gjorde och vad min 'härskarteknik' bestod av.
Citera
2025-01-19, 13:01
Citat:
Du står alltså fast vid det du skrev?

Det enda jsg vill veta är om det var samhällets fel att du skrev som du gjorde och vad min 'härskarteknik' bestod av.

Jag står fast vid det jag skrev. Det är inte svart på vitt, samhället, jag, familjen och allt runtomkring påverkar.
Du har en tendens att sätta en ”trams” stämpel mot andra när du inte gillar det. Läst dina inlägg mot andra. Det är härskarteknik. Men du har blivit bättre.

Men vid sidan om det är frågan bra. Om en mördare begått ett mord med alla bevis framtagna.

Vilken domare har rätt då?
Den som ger frihet till personen eller den som dömer till livstid.

Det man svarar kommer vara något man svarar hela tiden.
Citera
2025-01-19, 15:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag står fast vid det jag skrev.

Ok. Hur är 10 budorden är "objektiva till viss mån"?

Citat:
Det är inte svart på vitt, samhället, jag, familjen och allt runtomkring påverkar.

Så det är samhällets fel att du skrev något du faktiskt menade?

Citat:
Du har en tendens att sätta en ”trams” stämpel mot andra när du inte gillar det

Och om det ÄR trams då? Vad ska jag göra då? Kan du ge exempel på inlägg där trams-stämpeln varit felaktig?

Citat:
. Läst dina inlägg mot andra. Det är härskarteknik. Men du har blivit bättre.

Nåt mer som är härskarteknik?

Citat:
Men vid sidan om det är frågan bra. Om en mördare begått ett mord med alla bevis framtagna.

Vilken domare har rätt då?
Den som ger frihet till personen eller den som dömer till livstid.

Beror helt på bevisläget.
Citera
2025-01-21, 08:24
Lag i sig är objektivt. När ett samhälle skiter sig då går man tillbaka till de 10 budorden igen.
Är man ateist kan man skippa budord 1.
Vet du ett samhälle utan lag?
Detta är egentligen ingen religiös fråga, eftersom budorden kom efter syndafallet inte innan.

Människans natur är objektiv. Hon fungerar likadant och hennes lust till allt i livet är objektivt.

Ditt beteende har inte med inlägget att göra, vi går ur ts. Isf får du ta det privat.

Den riktiga frågan handlar inte om bevisläget. Utan om två domare som tänker olika om livet och moralen.

Det är som när det sker en våldtäkt. Är det synd om våldtäktsmannen elker den som blivit våldtagen?
Citera
2025-01-21, 23:26
Medlem
Hur skulle en objektiv moral se ut? Då får man väl börja med att definiera en möjlig sådan. Jag ser bara ett stort antal subjekt i världen. Skulle Guds moral vara objektiv om ett sådant väsen skulle finnas? Inte heller det är självklart, eftersom han förehåller sig till ett antal subjekt med förutsatt fri vilja. Någon får gärna visa hur moral skulle kunna vara något annat än subjektiv i varje tänkbart scenario.
Citera
2025-01-22, 15:40
Medlem
AhmedtHvHs avatar
Citat:
Rättegångar handlar om vad man kan bevisa, inte vad man känner.

Du har uppenbarligen missuppfattat vad ett dilemma innebär. Ett dilemma är en situation där man måste välja mellan två (eller fler) alternativ, där inget av alternativen är helt tillfredsställande eller utan problem.

I verkligheten kan fler faktorer påverka ett beslut, men i filosofiska dilemman tar man bort onödiga detaljer för att fokusera på kärnfrågan.

Till exempel så är Hitler dilemmat också ologiskt, då du inte kan resa tillbaka i tiden. Men det betyder inte att frågan är meningslös, eftersom den prövar den moraliska idén om att offra en individ för att potentiellt rädda många.

Du kan välja att ducka frågan genom att inte acceptera dilemmat, men det är fullständigt irrationellt att göra så.
Citera
2025-01-22, 19:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedtHvH
Du har uppenbarligen missuppfattat vad ett dilemma innebär. Ett dilemma är en situation där man måste välja mellan två (eller fler) alternativ, där inget av alternativen är helt tillfredsställande eller utan problem.

Det var inte ett dilemma

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in