2025-01-18, 02:05
Medlem
Voloteas avatar
Hej!

Ja ni vet ju den bulan man får då man trycker upp en snus under läppen. Kan man få en permanent bula efter ordentligt snusande i några år? Ibland har man ju sett fd. snusare med rätt svullen överläpp
Citera
2025-01-18, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Hej!

Ja ni vet ju den bulan man får då man trycker upp en snus under läppen. Kan man få en permanent bula efter ordentligt snusande i några år? Ibland har man ju sett fd. snusare med rätt svullen överläpp

Huden under läppen blir skrovligare och hårdare. Som elefantskinn. Men samtidigt fräter tobaken bort en del av tandköttet så de slår väl ut varann.
Däremot så slappas huden till med åldern då den alltid blivit utspänd och det kompenserar vissa genom att spänna till den som att man har en prilla inne för att den inte skall kännas slapp i plytet.
Ja.
Citera
2025-01-18, 09:19
Medlem
Tror att det du ser är dubbla prillor eller en rejäl lössnus. Däremot är det vanligt att snuset fräter ut en hålighet under läppen sk snusgrop. Denna kan i vissa fall bli väldigt stor och jag har sett enstaka skräckexempel på detta. Snuset kan också påverka tandköttet precis vid tänderna vilket gör att tandköttet kan dra sig uppåt i förhållande till tänderna på den sida där du har snusen.

Jag växlar själv sida ganska mycket för att försöka motverka detta. Men visst hamnar den mest på höger sida. Den ligger bäst där.
Citera
2025-01-18, 15:05
Medlem
det är nog genetiskt hur mycket det fräter.. jag har snusat 40 år och inga problem.
Fanns en hockeyspelare när jag va ung, som kunde trycka in en halv dosa lössnus
Citera
2025-01-18, 16:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Tror att det du ser är dubbla prillor eller en rejäl lössnus. Däremot är det vanligt att snuset fräter ut en hålighet under läppen sk snusgrop. Denna kan i vissa fall bli väldigt stor och jag har sett enstaka skräckexempel på detta. Snuset kan också påverka tandköttet precis vid tänderna vilket gör att tandköttet kan dra sig uppåt i förhållande till tänderna på den sida där du har snusen.

Jag växlar själv sida ganska mycket för att försöka motverka detta. Men visst hamnar den mest på höger sida. Den ligger bäst där.

Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
det är nog genetiskt hur mycket det fräter.. jag har snusat 40 år och inga problem.
Fanns en hockeyspelare när jag va ung, som kunde trycka in en halv dosa lössnus
Det är säkert delvis genetiskt, och jag har också hört talas om skräckexempel, folk som kan köra upp ett finger nästan hela vägen till ögat, eller behöver en halv dosa snus för att fylla upp hålrummet.
Själv har jag däremot knappt någon snusgrop alls, och då har jag ändå snusat i 25 år och nästan uteslutande lössnus.

Något som kan vara intressant att veta är att det (enligt min tandläkare) inte är det att snus skulle vara särskilt frätande som orsakar snusgrop, utan att bildandet av sådan framför allt beror på det ständiga trycket på tandbenet som prillan orsakar. Detta kan tydligen göra att skelettet mjuknar och på sikt tillbakabildas hos vissa snusare, med en grop som följd.
Således torde det bästa rådet vara att alternera sida, så att den andra sidan får vila från trycket. Det är det råd jag fått av min tandläkare, och det är säkert inte taget ur luften.
Egentligen hade jag tänkt att han skulle säga åt mig att sluta snusa, eftersom jag inte vill vara tandlös som äldre, men hans svar blev att "oroa dig inte, du kommer ha dina tänder kvar, man får ha sina laster...".
Citera
2025-01-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Hej!

Tänker såhär... kroppen "anpassar" sig till det objekt du har i munnen dvs förflyttar sig... så mer av en grop bildas.

Sen blire inflammation också, eftersom de är nåt där å nöter/irriterar. Å ja de kan bli rätt svullet. Vågar inte uttala mig om bullen.
Citera
2025-01-19, 17:23
Medlem
Mirror-Shards avatar
Nja, alltså det blir ju en grop under läppen, då snuset bränner bort huden..
Citera
2025-01-20, 10:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tobak --> Medicin och hälsa

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem