Citat:
Ursprungligen postat av
MpunktM
Tror att det du ser är dubbla prillor eller en rejäl lössnus. Däremot är det vanligt att snuset fräter ut en hålighet under läppen sk snusgrop. Denna kan i vissa fall bli väldigt stor och jag har sett enstaka skräckexempel på detta. Snuset kan också påverka tandköttet precis vid tänderna vilket gör att tandköttet kan dra sig uppåt i förhållande till tänderna på den sida där du har snusen.
Jag växlar själv sida ganska mycket för att försöka motverka detta. Men visst hamnar den mest på höger sida. Den ligger bäst där.
Citat:
Ursprungligen postat av
humantoilet
det är nog genetiskt hur mycket det fräter.. jag har snusat 40 år och inga problem.
Fanns en hockeyspelare när jag va ung, som kunde trycka in en halv dosa lössnus
Det är säkert delvis genetiskt, och jag har också hört talas om skräckexempel, folk som kan köra upp ett finger nästan hela vägen till ögat, eller behöver en halv dosa snus för att fylla upp hålrummet.
Själv har jag däremot knappt någon snusgrop alls, och då har jag ändå snusat i 25 år och nästan uteslutande lössnus.
Något som kan vara intressant att veta är att det (enligt min tandläkare) inte är det att snus skulle vara särskilt frätande som orsakar snusgrop, utan att bildandet av sådan framför allt beror på det ständiga trycket på tandbenet som prillan orsakar. Detta kan tydligen göra att skelettet mjuknar och på sikt tillbakabildas hos vissa snusare, med en grop som följd.
Således torde det bästa rådet vara att alternera sida, så att den andra sidan får vila från trycket. Det är det råd jag fått av min tandläkare, och det är säkert inte taget ur luften.
Egentligen hade jag tänkt att han skulle säga åt mig att sluta snusa, eftersom jag inte vill vara tandlös som äldre, men hans svar blev att "oroa dig inte, du kommer ha dina tänder kvar, man får ha sina laster...".