2025-01-17, 18:47
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Stämmer inte, inom tjänstesektorn förhandlas det fram en procentsats men det säger inte alla alla ska få denna procent. Visa kommer få mindre och visa kommer få mer och det är inget facket har något emot. Det facket brukar kolla på är de som får minst och högst ökning av de fackanslutna och där kan facket kräva att arbetsgivaren motiverar varför Kalle fick noll och Stina fick 10. Facket kan dock inte kräva att arbetsgivaren ska ändra sitt beslut.

Fast just att facket kan kräva det är ju ett argument för att arbetsgivaren i regel inte vill sticka ut, eller hur?
Citera
2025-01-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Fast just att facket kan kräva det är ju ett argument för att arbetsgivaren i regel inte vill sticka ut, eller hur?
Du har fel, jag jobbade som fastighetsförvaltare åt ett stort statligt bolag, det var problem o få en elektriker med programmering anställd, turligt nog var min brors dotter ihop med en sådan, jag bad han ansöka från caverion som vi annars bruka ta in dessa elektriker på entreprenad, Givetvis bad jag honom lägga löneanspråk för jag viste vi har svårt o hitta en.

Han fick inte riktigt vad han ville men mycket mer än tidigare snubbe. Först fråga dom hur känner du Simon? Simon har vi redan lejt in flera gånger via Caverion, jaså han! Efter han blev anställd förstod alla vi hade en relation där min brors dotter var ihop med han. Men han fick som han ville bättre lön.

Världen fungerar inte så svårt, inte ens på en statlig arbetsplats.
Senast redigerad av hjorten16 2025-01-17 kl. 19:44.
Citera
2025-01-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har fel, jag jobbade som fastighetsförvaltare åt ett stort statligt bolag, det var problem o få en elektriker med programmering anställd, turligt nog var min brors dotter ihop med en sådan, jag bad han ansöka från caverion som vi annars bruka ta in dessa elektriker på entreprenad, Givetvis bad jag honom lägga löneanspråk för jag viste vi har svårt o hitta en.

Han fick inte riktigt vad han ville men mycket mer än tidigare snubbe. Först fråga dom hur känner du Simon? Simon har vi redan lejt in flera gånger via Caverion, jaså han! Efter han blev anställd förstod alla vi hade en relation där min brors dotter var ihop med han. Men han fick som han ville bättre lön.

Världen fungerar inte så svårt, inte ens på en statlig arbetsplats.

Där fanns ju också skäl...

Men detta rörde en nyanställning och då finns det ju alltid friare tyglar. TS fråga gällde ju den årliga lönejusteringen.
Citera
2025-01-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Men detta rörde en nyanställning och då finns det ju alltid friare tyglar. TS fråga gällde ju den årliga lönejusteringen.
Exakt, jag kände Jonas väl, som fastighetsförvaltare för ett stort statlig bolag är du chef för dina understötar, Jonas som var min ving kompis inom el, dvs man delar in, jag har vent, bygg o vissa upphandlingar inom just bygg, Jonas allt inom el, man har sina morgon möten där man skickar ut sina underståtar på uppdrag, varje dag, dessa morgonmöten är till för att bemöta alla akuta fall som kommit in, få dessa fixade så snabbt o enligt prioritering.

Jonas slutade, hitta en likande kille igen är inte enkelt, man ska passa in i laget, dvs vem som helst passar inte in. Genom att jag kände både Jonas och Simon som är min brors dotters man, Simon har varit in åtskilliga gånger, vi vet han klarar av jobbet.

Min chef som inte är spec intresserad av lågutbildade, framför allt inte fastighetsförvaltare när han annars bara tittar på ingenjörer som lägsta skräp anställd. Ännu bättre är att toppcheferna tycker 1,5 milj som statligt anställd är låg lön per år när det gäller topp kretsen, där Kinberg/Batra var ordförande .

För mig innebar det fria tyglar o rekommendera vem jag vill ha in, för en sådan chef bryr sig inte, så länge jag håller alla understöttar i schack underlättar det hans arbete.
Var inte svårt o få min brors dotters man o få en högre lön, jag rekommenderade han. bevisa han varit här, där vi betalt konsultarvoden långt över han vanliga lön, få han som anställd menas vi sparar pengar.

Dvs han fick en lön högt över vad han annars hade.
Citera
2025-01-17, 21:28
Medlem
Citat:

Jag menar på att man inte gör ett undantag under en befintlig anställning, men att man inför kontraktsskrivning med ett nytt bolag som har kollektivavtal att man stipulerar att man har ett undantag och får individuella lönevillkor.
Citera
2025-01-17, 21:42
Medlem
Citat:

Egentligen vad jag menar är att har man tur o hitta en språng bräda, spelar ingen roll om man har utbildning eller inte, jag kommer från bygg, har haft anställda, varav jag fick jobbet, har du klarat av o driva en sådan verksamhet klarar du va detta, med anställda.

Även fast jag sa upp mig, använde min titel, sökte jobb i Norge inom samma, fick jag jobbet just för jag varit till ett svenskt stort statligt företag, men utbildning det har jag inte, bara eget företag med anställda i snart 30 år, Norge tog emot mig med öppna armar, fick kilde skatt o löste upp allt jag hade problem med. flytta hem, valde o ta det lugnt, blev ordförande första halvår jag någonsin bott i en brf. berätta bara min resa, dig ska vi ha som ordföranden, ville inte fortsätta efter första mandat, men alla medlemmar, vem kan ta över efter dig? du måste fortsätta, ok jag fortsätter, men vill ändå någon annan tar över.

Jag har aldrig varit facklig efter mina ungdomsår, där jag blev fackligt utbildad direkt efter skolan, valde o avbryta, sa upp facket, har sedan gjort som jag vilja.man kan säga säga upp facket är det bästa som jag kunnat gjort, det lett mig till jobb jag aldrig annars skulle fått.
Citera
2025-01-18, 11:45
Medlem
Om jag förstått det så är kollektivavtalet lägsta nivå.
Sen kan arbetsgivaren ge mer. Men då måste de kunna motivera det för facket. Varför får TS 5% när alla andra bara får 2.5%
Citera
2025-01-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Jag är inte heller säker på att detta bör avhandlas i Juridik-delen då kollektivavtalet är ett avtal mellan arbetsgivaren(arbetsgivareförbund) och den aktuella fackliga organisationen. Det är först när det saknas kollektivavtal som den rent juridiska aspekten träder in för att lagens regler ska skydda arbetstagaren.

Någon med bättre juridiskt kunnande får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar..
uhm hej kan du skicka ett pm till mig? Jag kan nite skicka pm, men om du kan skicka nån mejl eller nåt, jag vill be dig om en sak.
Citera
2025-01-18, 11:51
Medlem
Amsvartners avatar
Ja det är inga som helst problem, jag är ett exempel på det.
Vad övrigt löst folk på firman tycker skiter jag i, typ såna som gapar om villkor och fackliga rättigheter och trams.

Kör på!
Citera
2025-01-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Jag menar på att man inte gör ett undantag under en befintlig anställning, men att man inför kontraktsskrivning med ett nytt bolag som har kollektivavtal att man stipulerar att man har ett undantag och får individuella lönevillkor.

Dvs även sämre på vissa punkter? Typ avstå någon kollektivavtalad förmån i utbyte mot något annat?

Nej, det har jag svårt att tänka mig, skulle vara någon specialtjänst som faller utanför kollektivavtalet i så fall.
Citera
2025-01-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Ja det är inga som helst problem, jag är ett exempel på det.
Vad övrigt löst folk på firman tycker skiter jag i, typ såna som gapar om villkor och fackliga rättigheter och trams.

Kör på!

Jag antar att du gjorde det direkt vid kontraktsskrivning precis då när anställningen skulle påbörja?

Kan du berätta lite ?
Citera
2025-01-18, 13:50
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Jag antar att du gjorde det direkt vid kontraktsskrivning precis då när anställningen skulle påbörja?

Kan du berätta lite ?

Nope, det gjorde jag inte.
DOM rekryterade mig och jag ställde villkoren för att jag skulle anställas.
Det är så det funkar om man visar framfötterna och gör att bra jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in