• 1
  • 2
2025-01-17, 10:06
Medlem
Arbetsgivare r ansluten till kollektivavtal hos facket.

r det mjligt att frhandla att lnesttningsdelen inte styrs av fackets rliga % kning p ett par ynka procent?

Utan att den r individuellt bestmd p kriterier man kommer verens om med arbetsgivaren ?
Citera
2025-01-17, 10:14
Medlem
Kollektivavtalet ska ses som en lgstaniv som arbetsgivaren inte kan understiga men man har alltid mjlighet att sjlv frhandla om sin ln. Sen om arbetsgivaren r mottaglig fr det eller ej r upp till arbetsgivaren
Citera
2025-01-17, 10:50
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Arbetsgivare r ansluten till kollektivavtal hos facket.

r det mjligt att frhandla att lnesttningsdelen inte styrs av fackets rliga % kning p ett par ynka procent?

Utan att den r individuellt bestmd p kriterier man kommer verens om med arbetsgivaren ?
Det gr givetvis att sjlv frhandla om sin ln oavsett om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal.
Kr p bara! r du vrdefull s r det nog ltt att f ut mer n vad de centrala avtalen ger
Citera
2025-01-17, 11:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Kollektivavtalet ska ses som en lgstaniv som arbetsgivaren inte kan understiga men man har alltid mjlighet att sjlv frhandla om sin ln. Sen om arbetsgivaren r mottaglig fr det eller ej r upp till arbetsgivaren

Vilket vldigt sllan sker p kollektivavtalsanslutna arbetsplatser, eftersom facken direkt hugger p snt. Om det blir knt att Kalle ftt en strre lnekning n andra, s brjas det nystas i varfr, och d godtas inte motiveringar som att Kalle r bra p sitt jobb eller r effektiv. Det mste komma med extra ansvar eller en ny befattning.
Citera
2025-01-17, 11:22
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Vilket vldigt sllan sker p kollektivavtalsanslutna arbetsplatser, eftersom facken direkt hugger p snt. Om det blir knt att Kalle ftt en strre lnekning n andra, s brjas det nystas i varfr, och d godtas inte motiveringar som att Kalle r bra p sitt jobb eller r effektiv. Det mste komma med extra ansvar eller en ny befattning.
Trams! Facket kan inte gra ett piss t inviduella lnesttningar utver centrala pslag.
Citera
2025-01-17, 11:23
Medlem
Citat:

(FB) Varfr tvingas man ofta byta jobb fr att f hgre ln?

Precis det hr r jag rdd fr.
Citera
2025-01-17, 11:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Trams! Facket kan inte gra ett piss t inviduella lnesttningar utver centrala pslag.

Mnga frhandlingar definierar en obligatorisk lnefrhjning fr alla och en mindre pott som kan frdelas "fritt". Om den mindre potten frdelas "fel" s blir facken arga och krver frklaringar, vilket betyder att mnga arbetsgivare gr en ganska jmn frdelning p den potten ocks.

Arbetsgivaren vill sen inte frhandla ngot utver detta, dels eftersom du som arbetstagare genom kollektivavtal i princip verlmnat rtten till lnefrhandling t facken, dels eftersom att betala ut mer n vad som avtalats med facken ger facken mer ammunition till nsta frhandling.

I teorin r det mjligt att frhandla om mer n vad avtalen sger, i praktiken r sker det inte.
Citera
2025-01-17, 11:45
Medlem
Ingen har dock svarat p frgan - kan jag gra det hr juridiskt ?

Just undanta den delen kring lnesttning men dr man i vrigt r med i facket annars ?
Citera
2025-01-17, 12:57
Medlem
Citat:

Just undanta den delen kring lnesttning men dr man i vrigt r med i facket annars ?

Du behver inte undanta ngot, fr jag gissar att du inte vill riskera att bli utan de ynka procenten som kollektivavtalet garanterar?
Det du gr r att fra en egen lnefrhandling och det har inget med kollektivavtalet att gra och behver inte innebra att du riskerar den avtalade lneutvecklingen.

Jag har ett flertal gnger frhandlat om min ln, med blandade resultat, och p min arbetsplats r de flesta fackligt anslutna och de flesta av dessa har ngon gng frhandlat om sin ln. Man br dock vara beredd p att ingen bara ger dig mer pengar fr att du ber om det utan det r oftast kopplat till en motprestation i form av strre ansvar, resultatkrav eller liknande
Citera
2025-01-17, 13:15
Medlem
Citat:

Du kan inte avst frn kollektivavtalet, det du kan gra r att frhandla individuellt om.en hgre niv n kollektivavtalets, aldrig en lgre niv.
Citera
2025-01-17, 13:46
Medlem
Citat:

Jag r inte heller sker p att detta br avhandlas i Juridik-delen d kollektivavtalet r ett avtal mellan arbetsgivaren(arbetsgivarefrbund) och den aktuella fackliga organisationen. Det r frst nr det saknas kollektivavtal som den rent juridiska aspekten trder in fr att lagens regler ska skydda arbetstagaren.

Ngon med bttre juridiskt kunnande fr grna rtta mig om jag r ute och cyklar..
Citera
2025-01-17, 18:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Stmmer inte, inom tjnstesektorn frhandlas det fram en procentsats men det sger inte alla alla ska f denna procent. Visa kommer f mindre och visa kommer f mer och det r inget facket har ngot emot. Det facket brukar kolla p r de som fr minst och hgst kning av de fackanslutna och dr kan facket krva att arbetsgivaren motiverar varfr Kalle fick noll och Stina fick 10. Facket kan dock inte krva att arbetsgivaren ska ndra sitt beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in