2025-01-17, 10:06
Medlem
Arbetsgivare är ansluten till kollektivavtal hos facket.

Är det möjligt att förhandla att lönesättningsdelen inte styrs av fackets årliga % ökning på ett par ynka procent?

Utan att den är individuellt bestämd på kriterier man kommer överens om med arbetsgivaren ?
Citera
2025-01-17, 10:14
Medlem
Hoglerts avatar
Kollektivavtalet ska ses som en lägstanivå som arbetsgivaren inte kan understiga men man har alltid möjlighet att själv förhandla om sin lön. Sen om arbetsgivaren är mottaglig för det eller ej är upp till arbetsgivaren
Citera
2025-01-17, 10:50
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Arbetsgivare är ansluten till kollektivavtal hos facket.

Är det möjligt att förhandla att lönesättningsdelen inte styrs av fackets årliga % ökning på ett par ynka procent?

Utan att den är individuellt bestämd på kriterier man kommer överens om med arbetsgivaren ?
Det går givetvis att själv förhandla om sin lön oavsett om arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal.
Kör på bara! Är du värdefull så är det nog lätt att få ut mer än vad de centrala avtalen ger
Citera
2025-01-17, 11:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Kollektivavtalet ska ses som en lägstanivå som arbetsgivaren inte kan understiga men man har alltid möjlighet att själv förhandla om sin lön. Sen om arbetsgivaren är mottaglig för det eller ej är upp till arbetsgivaren

Vilket väldigt sällan sker på kollektivavtalsanslutna arbetsplatser, eftersom facken direkt hugger på sånt. Om det blir känt att Kalle fått en större löneökning än andra, så börjas det nystas i varför, och då godtas inte motiveringar som att Kalle är bra på sitt jobb eller är effektiv. Det måste komma med extra ansvar eller en ny befattning.
Citera
2025-01-17, 11:22
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Vilket väldigt sällan sker på kollektivavtalsanslutna arbetsplatser, eftersom facken direkt hugger på sånt. Om det blir känt att Kalle fått en större löneökning än andra, så börjas det nystas i varför, och då godtas inte motiveringar som att Kalle är bra på sitt jobb eller är effektiv. Det måste komma med extra ansvar eller en ny befattning.
Trams! Facket kan inte göra ett piss åt inviduella lönesättningar utöver centrala påslag.
Citera
2025-01-17, 11:23
Medlem
Citat:

(FB) Varför tvingas man ofta byta jobb för att få högre lön?

Precis det här är jag rädd för.
Citera
2025-01-17, 11:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Trams! Facket kan inte göra ett piss åt inviduella lönesättningar utöver centrala påslag.

Många förhandlingar definierar en obligatorisk löneförhöjning för alla och en mindre pott som kan fördelas "fritt". Om den mindre potten fördelas "fel" så blir facken arga och kräver förklaringar, vilket betyder att många arbetsgivare gör en ganska jämn fördelning på den potten också.

Arbetsgivaren vill sen inte förhandla något utöver detta, dels eftersom du som arbetstagare genom kollektivavtal i princip överlämnat rätten till löneförhandling åt facken, dels eftersom att betala ut mer än vad som avtalats med facken ger facken mer ammunition till nästa förhandling.

I teorin är det möjligt att förhandla om mer än vad avtalen säger, i praktiken är sker det inte.
Citera
2025-01-17, 11:45
Medlem
Ingen har dock svarat på frågan - kan jag göra det här juridiskt ?

Just undanta den delen kring lönesättning men där man i övrigt är med i facket annars ?
Citera
2025-01-17, 12:57
Medlem
Hoglerts avatar
Citat:

Just undanta den delen kring lönesättning men där man i övrigt är med i facket annars ?

Du behöver inte undanta något, för jag gissar att du inte vill riskera att bli utan de ynka procenten som kollektivavtalet garanterar?
Det du gör är att föra en egen löneförhandling och det har inget med kollektivavtalet att göra och behöver inte innebära att du riskerar den avtalade löneutvecklingen.

Jag har ett flertal gånger förhandlat om min lön, med blandade resultat, och på min arbetsplats är de flesta fackligt anslutna och de flesta av dessa har någon gång förhandlat om sin lön. Man bör dock vara beredd på att ingen bara ger dig mer pengar för att du ber om det utan det är oftast kopplat till en motprestation i form av större ansvar, resultatkrav eller liknande
Citera
2025-01-17, 13:15
Medlem
Citat:

Du kan inte avstå från kollektivavtalet, det du kan göra är att förhandla individuellt om.en högre nivå än kollektivavtalets, aldrig en lägre nivå.
Citera
2025-01-17, 13:46
Medlem
Hoglerts avatar
Citat:

Jag är inte heller säker på att detta bör avhandlas i Juridik-delen då kollektivavtalet är ett avtal mellan arbetsgivaren(arbetsgivareförbund) och den aktuella fackliga organisationen. Det är först när det saknas kollektivavtal som den rent juridiska aspekten träder in för att lagens regler ska skydda arbetstagaren.

Någon med bättre juridiskt kunnande får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar..
Citera
2025-01-17, 18:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Stämmer inte, inom tjänstesektorn förhandlas det fram en procentsats men det säger inte alla alla ska få denna procent. Visa kommer få mindre och visa kommer få mer och det är inget facket har något emot. Det facket brukar kolla på är de som får minst och högst ökning av de fackanslutna och där kan facket kräva att arbetsgivaren motiverar varför Kalle fick noll och Stina fick 10. Facket kan dock inte kräva att arbetsgivaren ska ändra sitt beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in